16 kärnor i extrem desktop nästa år

Permalänk
Melding Plague

16 kärnor i extrem desktop nästa år

Dubbla åttakärniga processorer, flera grafikkort och supersnabb solid state-lagring. Det är Intels planer för extrema stationära nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju väldigt.. Prisvärt för en vanlig gamer.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Känns ju väldigt.. Prisvärt för en vanlig gamer.

Dyrt menar du, om det är prisvärt är väl svårt att veta när man varken vet pris eller prestanda?

Permalänk

Hade man vunnit på lotto så hade en EX varit roligt att ha.
Snacka om e-penis...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dyrt menar du, om det är prisvärt är väl svårt att veta när man varken vet pris eller prestanda?

Hm, jag var ju inte ironisk?

Och tänker man efter så kan man nog se att varken priset eller prestandan är särskilt "vanlig gamer"

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Seriöst det dröjer till 2015 innan man får användning av ens hälften av kärnorna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dyrt menar du, om det är prisvärt är väl svårt att veta när man varken vet pris eller prestanda?

Utgår man ifrån att det är/blir samma serie som ska ersätta 7xxx serien idag så får man nog ta fram både högra och vänstra plånboken.

De 6 kärniga idag kostar 2300-2700$ i kvantitet på 1000 st

Så jag gissar på inte en krona under 50 000 för 2 st cpu, 6-10 000 för moderkort (om 10gbe)

Och ja, de kommer gå spela crysis på den (bäst och säkerställa den saken först)

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Seriöst det dröjer till 2015 innan man får användning av ens hälften av kärnorna...

för spel menar du..? för det finns nog en del annan programvara som kan skala rätt ok upp till 12-16 kärnor redan idag. många ljudproduktions program kan skala ok upp till 8 kärnor iaf och grafiska program som renderings osv borde skala ännu bättre än så.

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden mellan dessa och vanliga Xeon-proppar?
För annars är det ju bara handla en Workstation från Apple/Dell/HP när Xeon Octocore kommer ut. De pressar säkert ner priset mer än att bygga de själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
för spel menar du..? för det finns nog en del annan programvara som kan skala rätt ok upp till 12-16 kärnor redan idag. många ljudproduktions program kan skala ok upp till 8 kärnor iaf och grafiska program som renderings osv borde skala ännu bättre än så.

Ja för spel menade jag.

Permalänk
Medlem

Lite mera framtidssäker?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

8 minneskanaler! Jo, inte blir det billigt att skyffla data till 16 processorer.

Känns som det behövs det systemskifte för att få mer prestanda till lägre pris och mer prestanda per watt och att få program som skalar automatiskt med flera kärnor (vilket iofs är väldigt lätt men kräver en annan syn på hur en processor ska programmeras/designas).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ja ska man lira Crysis i mjukvara så visst... annars känns det "lite" overkill.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Ja ska man lira Crysis i mjukvara så visst... annars känns det "lite" overkill.

Hehe... vänta nu... 16 kärnor låter bekant...

Är det kanske detta som är Intels riktiga Larrabee?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
8 minneskanaler! Jo, inte blir det billigt att skyffla data till 16 processorer.

Känns som det behövs det systemskifte för att få mer prestanda till lägre pris och mer prestanda per watt och att få program som skalar automatiskt med flera kärnor (vilket iofs är väldigt lätt men kräver en annan syn på hur en processor ska programmeras/designas).

Håller helt med, jag vill inte ha ett element under skrivbordet för att kunna köra senaste spelen eller redigera video. Hade jag fått samma prestanda som jag har nu till halva elförbrukningen så hade jag lätt uppgraderat!

Grand Central i nästa OS X är ganska nice ur kodningssynpunkt för att utnyttja fler kärnor men det kräver fortfarande att utvecklarna har det i åtanke vid design/implementation :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har inte med detta och göra men kul är det och det är om intel

http://www.pown.it/3588?r=1905464

jag är hjälv ett intel fan så ni får inte ta illa upp

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Intel... Gå och lägg er igen.

Permalänk

Inget jag tänker köpa iallafall

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Utgår man ifrån att det är/blir samma serie som ska ersätta 7xxx serien idag så får man nog ta fram både högra och vänstra plånboken.

De 6 kärniga idag kostar 2300-2700$ i kvantitet på 1000 st

Så jag gissar på inte en krona under 50 000 för 2 st cpu, 6-10 000 för moderkort (om 10gbe)

Och ja, de kommer gå spela crysis på den (bäst och säkerställa den saken först)

ska sälja huset och bosätta mig under en högspänningsledning eller något annat som klarar av att driva den burken. =/

Permalänk

Ordet "overkill" räcker inte till det där monstret. Hade nog varit häftigare om gemene man hade nytta för något sådant, just nu känns det ganska meningslöst.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Ja ska man lira Crysis i mjukvara så visst... annars känns det "lite" overkill.

Inte alls. En enda sån här som rendercow spöar många renderfarms.
På universitet som Vancouver Film School som säkert har flera renderfarms så skulle dom spara stora pengar på både prestanda, uppehåll och plats det skulle ta.
En sån här med 16 kärnor+HT motsvarar 16 dualcore CPUs! 32 threads på en enda maskin!!!

Dock tror jag inte medelsvensson kommer ha råd med en sån här maskin.

Eftersom dagens spel inte har stöd för mer än dualcore (med undantag för GTA4/Alan Wake) så är det här grym overkill för allt i spelväg och klockfrekvensen kommer nog vara för låg det året spel har stöd för 32 kärnor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dyrt menar du, om det är prisvärt är väl svårt att veta när man varken vet pris eller prestanda?

Ironi gör sig inte särskilt bra i textform... det gäller att tänka till en sväng extra för att kunna tolka ett ironiskt inlägg....

Permalänk
Medlem

En sån skulle nog vara bra att lira FSX på, som har stöd för upp till 32 cores

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Som sagt måste många progrma specialskrivas och där är vi inte ännu.. är väl svårt att ens stödja 2 kärnor?

Fast i stora beräkningmaskiner /servrar mm så är det gullt värt med många kärnor.. Kan vi inte samla ihop till en och låta den arbeta för foldingen? blir inte många kronor om mer hjälps åt ju!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som sagt måste många progrma specialskrivas och där är vi inte ännu.. är väl svårt att ens stödja 2 kärnor?

Fast i stora beräkningmaskiner /servrar mm så är det gullt värt med många kärnor.. Kan vi inte samla ihop till en och låta den arbeta för foldingen? blir inte många kronor om mer hjälps åt ju!

Absolut, dunka i dubbla 4890X2 så är jag frivillig för att ställa den hemma hos mig!

Permalänk
Medlem

Men klarar den 60 fps i Crysis med allt på max?

Permalänk
Medlem

EXTREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEME!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fast i stora beräkningmaskiner /servrar mm så är det gullt värt med många kärnor..

Jösses, är gullt värt mycket menar du?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt!!

Men att det finns vissa som är beredda att betala för det värsta har väl redan konstaterats, å andra sidan så är de potentiella kunderna knappast vanliga gamers. Vi kommer nog däremot få se ett och annat bench rekord ryka!

Men om Intel nu kommer ha såna här monster i sin line up så kan man ju hoppas att de kommande 6 kärniga får ett lite mer överkomligt pris än väntat???

Tråkigt bara att Intel vet om att de är "störst, bäst och starkast", om bara AMD kunde matcha Intels prestanda även i high end segmentet så kanske vi kunde få se lite riktig konkurrens med bättre priser som följd.

Måste ändå medge att det är kul att läsa såna här nyheter, även om man själv inte kan motivera ett sånt här köp.

Permalänk
Medlem

Om 4-5 år så är detta för klent för normale svensson..