Permalänk
Inaktiv

Temperatur i frys

Jag har en frys som jag vill kolla att den håller en temperatur på mindre än -18 grader celsius.

Till min hjälp har jag diverse måttsatser oändliga mängder vatten och en halv flaska minttu (40 volymprocent).

It's science time :).

Detta borde gå enkelt, men hur förhåller sig egentligen smältpunkter i blandningar, hur fungerade volymprocent och hur bör jag gå till väga?

Jag skulle självklart kunna använda mer minttu för att ta reda på svaren på dessa frågor, men det vore slöseri på minttu (om än för ett gott syfte). Så därför rådfrågar jag mina goda vänner här på Swec om hur jag bör gå till väga.

Jag har också tillgång till en kontrollfrys som jag vet håller en temperatur någonstans i intervallet ]-12,-8] grader celsius.

Icke-kreativa svar i stil med "köp en termometer" ogillas :P.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid blanda glykol, spolarvästska eller något liknande med vatten och kolla annars. Slipper du slösa på dyrbara grejjer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Re: Temperatur i frys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag har en frys som jag vill kolla att den håller en temperatur på mindre än -18 grader celsius.

Till min hjälp har jag diverse måttsatser oändliga mängder vatten och en halv flaska minttu (40 volymprocent).

It's science time :).

Detta borde gå enkelt, men hur förhåller sig egentligen smältpunkter i blandningar, hur fungerade volymprocent och hur bör jag gå till väga?

Jag skulle självklart kunna använda mer minttu för att ta reda på svaren på dessa frågor, men det vore slöseri på minttu (om än för ett gott syfte). Så därför rådfrågar jag mina goda vänner här på Swec om hur jag bör gå till väga.

Jag har också tillgång till en kontrollfrys som jag vet håller en temperatur någonstans i intervallet ]-12,-8] grader celsius.

Icke-kreativa svar i stil med "köp en termometer" ogillas :P.

All användning av minttu utom förtäring är ett slöseri på minttu

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Twittra Adam Savage från Mythbusters. Han är ju ofta rätt flink med miniräknaren.
http://twitter.com/donttrythis

Permalänk
Medlem

Re: Re: Temperatur i frys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
All användning av minttu utom förtäring är ett slöseri på minttu

Den store belga har talat... OBEYYYY

Permalänk
Avstängd

Det är mer än alkoholel du måste räkna med för att kunna avgöra fryspunkten på minttu. Allt socker i kommer att förändra fryspunkten.

Jag föreslår att du undersöker det empiriskt.

Permalänk

Ta hälften av minttun och blanda med lika mycket vatten, ställ in blandningen i frysen. Efter fem timmar tar du och mäter din kuk, stoppa sedan ner den i din grogg som du haft i frysen och mät igen. Om den minskat med 50% är det 50C kallare i groggen än i rummet. Sedan dricker du resten av minttun för att få upp humöret och temperaturen, groggen ger du till någon som mobbat dig som barn.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Re: Re: Temperatur i frys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
All användning av minttu utom förtäring är ett slöseri på minttu

Minttu duger inte ens till fönsterputs så det kan gott användas för denna studie

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Twittra Adam Savage från Mythbusters. Han är ju ofta rätt flink med miniräknaren.
http://twitter.com/donttrythis

Förutom att de gör massa dumma fel hela tiden. Det är bara Grant som jag skulle våga lita på med en miniräknare och han håller på med mekatronik.

Sen är det inte så kul att räkna fryspunkt på just Minttu på grund av allt socker som någon redan nämnt.
Konceptet att mäta fryspunkt på etanolblandningar är lite pillig också då man kan få problem med att vattnet börjar frysa och bilda fickor med sprit.

Lättast är att gå till Claes Ohlson och köpa en termometer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Re: Temperatur i frys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Detta borde gå enkelt, men hur förhåller sig egentligen smältpunkter i blandningar, hur fungerade volymprocent och hur bör jag gå till väga?

Det är inte särskilt enkelt, verktygen för att lösa den här typen av problem brukar tas i upp i grundläggande kurser i fysikalisk kemi på universitetsnivå.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Temperatur i frys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Minttu duger inte ens till fönsterputs så det kan gott användas för denna studie

Jag kanske borde omformulera det hela.
All användning av alkohol ämnad för förtäring utom just förtäring är ett slöseri av alkohol

Sen finns det ju alkohol som etiketten till trots inte egentligen kan vara tänkt till förtäring, men det får man ju avgöra själv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.