Permalänk
Medlem

Intern kommunikation i nätverket

Tjena!

Jag har ett gäng datorer i huset som jag kopplat ihop i ett nätverk enligt bild. Alla datorer kan kommunicera mot internet, däremot är det lögn att få dem att prata med varandra. Vill kunna skicka filer mellan datorerna, främst mellan dator 2 och 3 men även till/från andra datorer och ev. en framtida NAS. Någon som kan hjälpa mig lite med hur jag måste konfigurera saker och ting?

Routern är en Dlink DI-624 och switchen som dator 3 går via är en Dlink DES-1008D.

Tack på förhand!
/Erik

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

För att XP datorer över huvud taget ska prata med Vista datorer över ett internt nätverk, genom att aktivera fildelning, måste XP datorerna köra SP3 då Vista kör någon annan standard för att identifierign över nätverket.

Sen ska man set till att alla datorer har samma familj ip nummer, borde inte vara något probelm så länge du kör DHCP via routern, bör bli så om du bara lämnar allt på defult. Ställ in så att alla datorer har samma arbetsgrupp, inte helt nödvändigt men det hjälper.

Sen ska det i princip bara vara att aktivera fildelning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra Hur blir det med brandväggar osv? På ett par av datorerna ligger det andra brandväggar än windows egna, måste de inaktiveras då?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)