Permalänk

Scam på Tradera?

http://www.tradera.com/Uppgraderingspaket-kanon---auktion_950...

Ramlade på detta "uppgraderingspaket" som rubriken säger, men allt jag ser på bilden och i beskrivningen är ett moderkort. Vad jag vet så är det stor skillnad på ett moderkort och ett uppgraderingspaket?

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk

finns inga minnen med i paketet..

Dock står det ju "Kanon uppgraderingspaket med processor INTEL 3.4GHZ/1M/800"

"Kanon" är vell att ta i tycker jag.. Är en P4:a skulle jag tippa på :S
Många som kan gå bet på det där tror jag och tro att allt medföljer..

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

är ju inget paket (om han inte syftar på att han skickar det som paket på posten)
är ju bara ett moderkort utan tillbehör av något slag, så paket är det då inte

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

Kollade in hans andra auktioner, hade två till likadana annonser...
har för mig att han är en scamare när jag tittar på namnet och orten.

Kan inte nån fråga om prylarna? orkar inte skapa ett falskt konto på tradera (omyndig)

Permalänk
Medlem

Det är nog bluff,vafan han säljer 3 helt likadana moderkort.. har frågat han om cpu ingår.. men han lär väl inte svara.

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan vara värt att kontakta tradera angående detta? Speciellt om han inte svarar på ifall processor ingår. Det går ju inte att sälja en "cykel" för att sedan bara skicka ramen...

Permalänk
Medlem

Men om ni kollar hur länge han varit medlem på tradera... Medlem sedan: 2004-12-14 han har väl köp några billiga moderkort bara och nu säljer han dom! Men de e inte rätt att skriva (Uppgraderingspaket..kanon!!!!!!!)

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Han har varit medlem länge, har "god" statistik etc MEN!!

Kollar man på hans "betyg" ser man att han endast köpt saker själv hittils, "betalat snabbt" ger alla. Han har aldrig sålt förr själv... orosmoln?

Kanske man borde påpeka det till Tradera för skum titel och för att han säljer 3 exakt likadana moderkort utan egna bilder.

Permalänk
Medlem

Men seriöst.

Ni har ju inte försäljningssinne.

Självklart skriver man "kanon" eller "uppgraderingspaket" - även om det inte är så i era ögon är det förskönande ord som säljer produkten.

Vilken del i en dator som helst kan klassas som ett uppgraderingspaket.
Även om jag säljer en CD-DRIVE så är det fortfarande en uppgradering, och den kommer inslagen i ett paket.

Säljer jag en iPod kan jag skriva
"Helt unik iPod" - den kan ju inte vara på atomen lik någon annan
"Ny i box" - detta även sant om jag packat upp den och använt den, så länge den är nyss inköpt
"Ett av de bästa ljuden du hittar i en MP3" - Vad är bredden på de bästa? 10 bästa? 10 000 bästa?

Försäljningstaktik är inte mot reglerna. Det gäller att kröka ord till fördel så länge det kan finnas viss sanning i dem.

För fan så får ju Red Bull säga att deras dryck ger dig vingar - inte mycket mer sanning i det än att den gör dig pigg och vingar är ett sätt att beskriva pigghet.

Tomten_2 har bland annat köpt saker av mig, och det har inte varit något problem.

Lägg ner.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

jag tycker det alla fall är fult att skriva så, säkert okunniga lär gå på sånt.

Permalänk

Ett uppgraderingspaket låter rätt likt ett reparationskitt.

Man borde inte kunna sälja ett cykeldäcksreparations-kit som endast innehåller lagningslappar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
jag tycker det alla fall är fult att skriva så, säkert okunniga lär gå på sånt.

QQ moar - Se dig om i världen.

Det mesta som står "GRATIS" har en finstilt text som förtydligar alla kostnader, matvaror är större i annonserna än i verkligheten, butiker säljer "Super Gaming Dator" med ett 8600GT, och som jag nämnde tidigare, en koffeinhaltig sockerdryck ger dig inte två långa fjäderbestyckade utväxter på ryggen.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Så det är helt okej att skriva uppgraderingspaket när det endast är en komponent?
Vart kommer paketet in i bilden?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så det är helt okej att skriva uppgraderingspaket när det endast är en komponent?
Vart kommer paketet in i bilden?

Det är mobo och prolle som medföljer om du inte ser det.

Sen behöver inte minnen följa med varje gång för att det ska vara uppgraderingspaket.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Så länge han levererar det han säljer är det väl ingen SCAM.

Att han kallar det kanon uppgraderingspaket är inte värre än reklamen
från Media Markt, Siba. EG. TV-reklam o.s.v.

Oavsett _var_ man köper måste man kolla _vad_ man köper.
Kan man inte det, så får man läsa på eller be nån om hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
QQ moar - Se dig om i världen.

Det mesta som står "GRATIS" har en finstilt text som förtydligar alla kostnader, matvaror är större i annonserna än i verkligheten, butiker säljer "Super Gaming Dator" med ett 8600GT, och som jag nämnde tidigare, en koffeinhaltig sockerdryck ger dig inte två långa fjäderbestyckade utväxter på ryggen.

blabla orka bry sig, du tycker en sak, jag tycker nåt annat, ge dig för fan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Det mesta som står "GRATIS" har en finstilt text som förtydligar alla kostnader[...]

Ska man vara petig så stämmer det inte, just "gratis" är ett skyddat uttryck och allt som sägs vara gratis måste just vara helt och fullkomligt gratis. Därav alla uttryck som "utan extra kostnad" eller "på köpet" osv. Men jag förstår essensen av det du skriver, tänkte det kan vara kul att veta att om något sägs vara gratis i en annons måste det vara helt gratis.

Permalänk
Medlem

Nja, ingår det CPU så kan man ju kalla det för ett paket om man är väldigt slapphänt. Jag skulle inte göra det men visst. Är det dock bara moderkortet så är det knappast något paket.

Sen att det är framlagt som om det vore årets kap tycker jag är en självklarhet. Det är ju bara PR precis som vid reklam och annat så det är ju att förvänta sig. Jag menar vem skulle köpa ett moderkort när annonsen/auktionen är framlagd som om det vore Droopy som säljer det. Låter knappast inbjudande och ingenting som uppmuntrar ett köp.

Givetvis ska man vara sanningsenlig men att "krydda" lite med en positiv och uppmanande framläggning är bara normalt. Skulle inte se det som något scam-försök. Snarare en smått okunnig/ovan säljare. Ska man vara petig finns det ju folk som säljer modem m.m. från ISPs som "routrar" m.m. utan att sakerna har de funktionerna, men det är ju mer för att säljarna inte har kunskaperna, inte för att de försöker luras (även om någon säkert försöker göra det med).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Frågan är bara... hur fasen kan han vara en "scammer" helt utan några negativa omdömen?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Frågan är bara... hur fasen kan han vara en "scammer" helt utan några negativa omdömen?

Först skaffar du dig ett bra omdömme genom att köpa lite smågrejor. Sedan lägger du ut ett gäng dyra till försäljning och drar med pengarna. Omdömmet talar ju inte om ifall man verkligen levererat några varor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

STOP

STOP

Jag rekommenderar dig att INTE köpa något av den säljaren.

Han följer inte traderas regler när det gäller annonser, texten i annonserna osv.

Beskrivningen av det han säljer stämmer inte överens med det du exempelvis ser på bilderna.

Köp inte.