GTX 295 eller GTX 285 eller 2x GTX 260??

Permalänk

GTX 295 eller GTX 285 eller 2x GTX 260??

behöver ett snabbt svar vilket kort som ja kommer få ut mäst ifrån övrig setup:

nätagg: ace 620w
moderkort:XFX nforce 750 SLI
minne:5gb kingstone hyperX 1066mhz
prosessor: AMD phenon 9550 quad 2,6 Ghz

hade tänkt att köpa 2st GTX 260 eller ett GTX 285 eller lönar det sig att köpa ett GTX 295 med tanke på att det blior lite dyrare och kommer ja få ut så mkt mer prestanda ur det en dom andra?

Tacksam för snabba svar;)

Permalänk
Medlem

Skulle gå på 2st GTX 275 i ditt fall. Ett par hundralappar dyrare än GTX 260 och presterar bättre, samt billigare än GTX 295 och presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Skulle gå på 2st GTX 275 i ditt fall. Ett par hundralappar dyrare än GTX 260 och presterar bättre, samt billigare än GTX 295 och presterar bättre.

Jag kan bara instämma. Det är var jag skulle satsa på också om jag ville hitta ett relativt prisvärt SLI-paket.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kör på 2st GTX 260 eller 2st GTX 275, beroende på hur mycket pengar du vill lägga. GTX 295 är bara onödigt dyrt. Båda SLI presterar bättre än ett ensamt 295.
Så jag håller med tidigare svar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

okeeej ja trodde att GTX 295 tog dom andra även i SLI men då kanske ja hade fel då;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThorsselL
okeeej ja trodde att GTX 295 tog dom andra även i SLI men då kanske ja hade fel då;)

Eftersom GTX295 är 2 st GTX260 (fast med 240 streamprocessorer) så borde det vara lite bättre än 2x 260, men det kanske inte är så.
2x GTX275 är iaf bättre.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Men WTF han har ett ace agg, nättagget kommer bryta ihop om han köper något av dom där korten!

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Keeper of Traditions

jag är också tveksam till nätagget... det klarar säkert ett utav korten, men jag skulle inte chansa på att köra SLI.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

jag var själv tveksam om nätagget skulle palla det... men så iaf 2 st GTX 275 är bättre ehn ett GTX 295?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThorsselL
jag var själv tveksam om nätagget skulle palla det... men så iaf 2 st GTX 275 är bättre ehn ett GTX 295?

Jadå.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk

GTX 295 skulle vara skönt på det sättet att du slipper SLI... skulle troligen dra bra mycket mindre ström också vilket skulle gynna för ditt nätaggregat.

Permalänk

295gtx > 260gtx x2
295gtx > 285gtx
295gtx < 275gtx x2

295 är inte prisvärt och kommer inte att ge dig den prestanda skillnad du söker. vill du ha extrem prestanda är det lika bra du lägger extra pengar och går på 285gtx x2

skrota nätagget och köp ett nytt.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
295gtx > 260gtx x2
295gtx > 285gtx
295gtx < 275gtx x2

295 är inte prisvärt och kommer inte att ge dig den prestanda skillnad du söker. vill du ha extrem prestanda är det lika bra du lägger extra pengar och går på 285gtx x2

skrota nätagget och köp ett nytt.

Visa mig testet där 295 är bättre än 260 SLI, jag kan visa dig det där 295 blir mer eller mindre spöat av 260 SLI

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem

Köp ett 285 eller ett 4890 eller något annat rätt billiga kort.

Kan garantera dig att du kommer bli nöjd, jag var som dig innan köpte det värsta man kunde nästan. SLI och crossfire hit o dit. Men man fick ändå inte den prestanda ökningen man ville ha... Struntade i detta nu och köpte 4870x2. Är nöjd med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Visa mig testet där 295 är bättre än 260 SLI, jag kan visa dig det där 295 blir mer eller mindre spöat av 260 SLI

ja av den anledningen att jag benchmarkar bättre med mitt 4870x2 än vad 260gtx benchmarkar, eftersom att 295gtx benchmarkar bättre än 4870x2 så är det ganska självklart eller?

sen vet jag inte om du går till affären och köper XFX men med BFG/ASUS blir det oerhörda skillnader min vän (:

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Johnny Calibanio.

Hur kan det vara oerhörda skillnad på XFX/BFG/ASUS etc?? om det nu inte är olika modeller?

Det är ju samma kort bara annan kylare/klistermärke?

förklara gärna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Johnny Calibanio.

Hur kan det vara oerhörda skillnad på XFX/BFG/ASUS etc?? om det nu inte är olika modeller?

Det är ju samma kort bara annan kylare/klistermärke?

förklara gärna

på grund av att de sätter kretsarna på olika sätt. De olika tillverkarna använder bara samma GPU.er sedan bygger de egna modeller av korten som levererar prestandan på olika sätt.

Tillverkare som BFG och ASUS släpper ofta sina kort senare än andra tillverkare av anledningen att de är oerhört noggranna med att optimera hur informationen skickas från plats till plats, där av ökas prestandan.

Av den här anledningen, och på grund av kvaliteten på deras kort, kan de ta mer betalt och fortfarande göra goda förtjänster.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

så nu har jag lite mer fakta om varför 260gtx sli är sämre än 295 gtx. önskar att jag hade ett benchmark på 295gtx så att jag kan bevisa det lättare men det får gå bra så här med (:

följande test är gjort av Zcenicx här på forumet, (hoppas att han är okej med att jag postar hans bild), och han kör 260gtx i sli. PhysX är på därav den höga CPU scoren:

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/vantage.jpg

Följande test är gjort av mig med datorn i signaturen nedanför, alltså ett hd 4870x2 kort, helt oklockat på 750/900mhz:

http://i30.tinypic.com/6ro8rp.jpg

Eftersom att ett 295GTX slår 4870x2 i nästan alla benchmarks ser jag inte hur 260gtx sli skulle ens ha en chans att leverera samma prestanda som ett 295gtx.

Påpeka gärna om jag har fel, jag har i alla fall styrkt mitt argument nu och hoppas att det duger (:

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Jadå.

Aldrig i livet ljug inte.

Ace 620W kan i bästa fall leverera som Corsair 450W, fast med jävligt mycket sämre effektivitet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Aldrig i livet ljug inte.

Ace 620W kan i bästa fall leverera som Corsair 450W, fast med jävligt mycket sämre effektivitet.

var iofs inte det han sa ja till utan att 275gtx sli slår 295 gtx.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
GTX 295 skulle vara skönt på det sättet att du slipper SLI... skulle troligen dra bra mycket mindre ström också vilket skulle gynna för ditt nätaggregat.

295gtx är SLI bara att GPU:erna sitter på samma kort och nej, det drar inte mindre ström:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-roundup,22...

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Detta då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Aldrig i livet ljug inte.

Ace 620W kan i bästa fall leverera som Corsair 450W, fast med jävligt mycket sämre effektivitet.

Om ens det. Ett Corsair 450W kan leverera upp mot 580W.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Detta då?

http://pici.se/pictures/kAUewVGsk.gif

ytterst intressant, kan du visa flertalet spel som visar dess överlägsenhet? samt vilka tillverkare var det på 295 samt 260 korten?

kan du även länka till artikeln som gjort benchmarksen så vore jag tacksam.

ser inte varför du sparade bilden och laddade upp den själv, kunde lika väl länkat till sidan på direkten.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni/jag borde lägga ner med denna diskussionen, man kan hålla på i evigheter med att länka bilder på att 295 är bättre eller sämre mot si och så av ett kort.

Detta var inte vad TS frågade om. Frågade dock själv om en random sak så är väl en god "kålsupare" själv. Ville bara påpeka att det är helt of topic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio

sen vet jag inte om du går till affären och köper XFX men med BFG/ASUS blir det oerhörda skillnader min vän (:

Tack för ett gott skratt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
295gtx är SLI bara att GPU:erna sitter på samma kort och nej, det drar inte mindre ström:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-roundup,22...

- Har du kollat på länken du gav mig själv? Den är helt värdelös, det finns ju inget TPD för någon SLI-config!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
ytterst intressant, kan du visa flertalet spel som visar dess överlägsenhet? samt vilka tillverkare var det på 295 samt 260 korten?

kan du även länka till artikeln som gjort benchmarksen så vore jag tacksam.

ser inte varför du sparade bilden och laddade upp den själv, kunde lika väl länkat till sidan på direkten.

Fråga Zcenicx om sidan, jag har inte länken till den, den var han som la upp denna tabellen i en tråd i forumet och jag sparade den för att ha att jämföra kort i framtiden då tråden skulle vara omöjlig att hitta igen.

EDIT: Jag hittade inte länken till testet, men jag är 99% säker att sidan är http://www.techreport.com/ iaf.

EDIT2: Jag hittade länken, men den är inte aktuell längre... (http://www.techreport.com/r.x/hd4890-vs-tgx275/farcry2-1920.g...)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tack för ett gott skratt.

Jag får väl säga det samma, tror du på fullt allvar att korten inte skiljer sig i prestanda från tillverkare till tillverkare?

Och nej jag snackar inte om 20 eller ens 10 fps. Även 2 fps kan göra väldigt märkbara skillnader i tester osv.

Visa signatur

Arch Linux