Google avslöjar nytt operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Google avslöjar nytt operativsystem

Sökmotorjätten Google har siktet inställt på Microsoft med det kommande operativsystemet Chrome OS.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tja, det kan ju inte blir sämre än Vista iaf.

Permalänk
Medlem

Googles webbläsare sög! Fanns inget mer där som man inte kan finna någon annanstans. Får väl hoppas dom inte floppar igen.

Permalänk
Avstängd

om det bygger på linux kommer dom väll vara tvungna att släppa det gratis
eller??

Permalänk

Ja , ska det vara gratis eller ?
då kanske det är lite intressant iafl

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerffs
Tja, det kan ju inte blir sämre än Vista iaf.

Och varför suger vista?

Permalänk
Avstängd

Du citerar:
"from small netbooks to full-size desktop systems."
Betyder inte det allt från små netbooks till stora datorer. Det du antyger är att det bara är till för netbooks och stationära datorer.
"för vanliga persondatorer och netbooks."

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
om det bygger på linux kommer dom väll vara tvungna att släppa det gratis
eller??

Citat:

De säger att operativsystemet ska släppas över Internet senare i år med en öppen källkod, vilket innebär att man som programmerare kommer att kunna modifiera det efter egna önskemål.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=863556

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerffs
Tja, det kan ju inte blir sämre än Vista iaf.

Vista fungerar bra om man vet vad man sysslar med inget för naben

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Du citerar:
"from small netbooks to full-size desktop systems."
Betyder inte det allt från små netbooks till stora datorer. Det du antyger är att det bara är till för netbooks och stationära datorer.
"för vanliga persondatorer och netbooks."

Du har rätt i vad den engelska texten betyder.
Dock så betyder inte persondator endast stationära datorer.

Persondator = Personal Computer = PC.
En laptop kan också vara en PC.

Men jag tror att de flesta Netbooks är persondatorer också, så det blir ju lite konstigt i vilket fall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Och varför suger vista?

Det är väl nåt som bara microsoft kan svara på

Säger dom spelbar plattform så kanske jag är på men då blir jag lite kluven
för är rätt nöjd med RC1 av W7

Permalänk
Medlem

kommer nog inte bli bättre än ubuntu, fast man kan ju hoppas

E: Eller va fränt det skulle vara om dom gjorde en ReactOS kopia så man kunde spela lite windows spel

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

'Om Google tog över världen'

Kan vara en bra kandidat mot M$

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

All konkurrens är välkommen

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Googles webbläsare sög! Fanns inget mer där som man inte kan finna någon annanstans. Får väl hoppas dom inte floppar igen.

Sög den bara för att den inte hade mer att erbjuda än någon annan webläsare?

Du kommer bli besviken på liven min vän.

För övrigt suger inte Vista som någon så smart lyckades skriva ner, jag körde XP tills nyligen och Vista har hängt sig mindre gånger än XP. Xp hängde sig två gånger på ett par månader och Vista har inte hängt sig en gång hittills.

Permalänk

Skulle vara kul att testa lite nya OS. Dock så har jag aldrig haft problem med Vista, känner f.ö. ingen som haft det heller så jag förstår absolut inte hatet mot det.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna spela PC spel på detta OS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Kommer man kunna spela PC spel på detta OS?

Nej eftersom Microsoft har fortfarande patent på DirectX, och OpenGL har i princip dött ut vad det gäller spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra, mer krig på OS marknaden leder till bättre produkter snabbare.

Ang. att vista suger.. Delvis håller jag med. Vista är otroligt slött, XP var lite snabbare. Vista krashar, dock färre gånger än XP brukade krasha så det har blivit mer stabilt för mig. Att varje OS MS släpper blir slöare för för mig oförståeligt. De borde bli snabbare och effektivare, mer optimeringar etc då tekniken och utvecklingen har gått framåt. Antalet program man kör i bakgrunden påverkar givetvis, men även som ett rent OS så är det inte snabbt och effektivt. Tycker inte heller win 7 rc1 var imponerande. När det gäller snabbhet och effektivitet måste MS rycka upp sig ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

En kompis på msn tog ett stycke ur googles blogg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz kompis!
users don't have to deal with viruses, malware and security updates. It should just work.

Jadu, känns som dom ger sig in på ett projekt som dom inte kommer klara av. Eller vad man ska säga. Men det märker vi!

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Googles webbläsare sög! Fanns inget mer där som man inte kan finna någon annanstans. Får väl hoppas dom inte floppar igen.

Flopp och flopp, att ha den snabbaste webläsaren redan i betastadiet kallar inte jag flopp.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Nytt system och nytt system. Ett nytt linuxbaserat system kanske vore bättre att säga.

Permalänk
Medlem

En linuxdist till bland alla de andra. Ytterligare en sak att testa på för den som vill släppa nått som ska funka på linux. Förvisso är google stora och kan marknadsföra sig men jag vet inte om det blev bättre på Linuxxfronten eller sämre

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
All konkurrens är välkommen

Nån mer än jag som ser faran med att Google växt sig så stort? Vill inte ha ett nytt Microsoft

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

kan man inte spela eller installera spel lätt så är det inget för min del.
Kommer väl titta på det ifall man skulle få frågor om det.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Nej eftersom Microsoft har fortfarande patent på DirectX, och OpenGL har i princip dött ut vad det gäller spel.

En konkurrent till Windows behövs.

- Linux konkurrerar om server OS
- Linux konkurrerar om driftsäkra OS
- Linux konkurrerar om gratis hem OS (dock med mycket begränsat spelutbud, samt med nackdelen att det kräver lite mer dator-vana för tex installera något i linux)
- Linux konkurrerar om netbook OS (dock med nackdelen att det kräver mer datorvana)

Då majoriteten av hemma datoranvändare är noviser och kan mest surfa, så är det en bedrift att lära sig windows ens. Och då att lära sig ett nytt gränssnitt som Linux som ibland kräver kommando-tolk så blir det 90% hellre windows än linux. Och det syns i antalet användare. Sen att Windows är spelplattformen hjälper Windows mycket i rätt riktning.

Om ett Google OS skall bli mer poppis än Linux som "surf-OS" så bör det vara "jävulskt" användarvänligt, snabbt, och gratis.

Och om det skall bli en given spel-plattform, så måste det stöda 99% av marknandens spel.

Och kan inte då Google, skaffa licens för DX, och ge ut Google OS nästan gratis typ 100-200:- så det kanske täcker licensen, eller åtminstone minskar kostnaden för google.

Det behövs en konkurrent när det gäller PC gamer OS.

OS skall inte behöva kosta 1000-1500:- för _varje_ dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Sög den bara för att den inte hade mer att erbjuda än någon annan webläsare?

Du kommer bli besviken på liven min vän.

För övrigt suger inte Vista som någon så smart lyckades skriva ner, jag körde XP tills nyligen och Vista har hängt sig mindre gånger än XP. Xp hängde sig två gånger på ett par månader och Vista har inte hängt sig en gång hittills.

Ja, varför göra en webbläsare som erbjuder exakt likadana inställningar som de nuvarande redan har?

Inte så att man köper en Volvo v70 sen kommer Saab ut med exakt samma konfiguration och alla hejar o hoar över att köpa den istället eller?

Permalänk
Medlem

Hur blir det då med FAT32? Det har ju tidigiare spekulerats i att detta patent går att komma runt. MS har ju tidigare låtit det vara med lite små Linux-klienter hit och dit... om Google kör på kommer MS nog utöva sin rätt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju att Google snackar med alla speltillverkare att de får sponsring från Google om de tillverkar OpenGL spel istället, så spelen fungerar på alla PC OS.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul, alltid bra med konkurrens. Kul också nu när MS lanserar ett riktigt bra system i Windows 7 där man prioriterat hastighet framför fläsk. Windows 7 är utan tvekan Vista done right och mycket mer.

Har själv kört uteslutande med Chrome då farten är sanlöst. Sparsam läsare men sjukt optimerad. Hoppas på samma när det gäller deras OS.

Övrigt känns det som att en aktör likt Google krävs för att Linux ska ta stora andelar.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304