Permalänk

Uppgradera Laptop-minne

Datorn i fråga är en Acer TravelMate 2420.
Enligt CPU-Z så har den följande: (noterat att det finns lite olika på nätet)
CPU: Intel Pentium M 1,8GHz
Chipset: i915GMS/i910GML
Minne: DDR2 (SO-DIMM), 256MB, PC2-4300 (266MHz)

I online-manualen för Acer TravelMate 2420 så hittar jag:
"System memory: 256/512 MB of DDR2 400 MHz memory, upgradeable to 2
GB using two soDIMM modules (dual-channel support)"

Mina frågor är då, för att jag inte i manualen fann någon tydlig angivelse för vilka hastigheter som är kompatibla:
1. Vilka hastigheter fungerar? eller kan man ta en snabbare utan problem och den klockas auto ner till lämpligt/vad den klarar?

2. Cruicals minneskonfigurator (http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11209) säger att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342 kommer att fungera, vilken är på 667MHz.
Kommer denna fungera?

Kände att jag ville fråga för att manualen nämner 400Mhz, och CPU-Z 266MHz, medan jag bara hittar minnen på 533MHz & 667MHz när jag googlar efter ersättningsminnen till just denna dator. Vara säker på att det funkar med även denna specifika modell så att säga...

Tack på förhand.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom dessa och de flesta andra minnessorter på marknaden är bakåt kompatibla så klockar de bara ner sig till "din" hastighet, så det bör inte ge några problem om du köper snabbare, dock kan man aldrig säga om just dessa från Crucial kommer att funka, men så är det i datorvärlden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hmm...
ett säkert kort skulle ju vara att köra på ett par med samma specs som nämns i manualen eller som sitter i nu, men så är det typ 2-3x så dyrt... och inte sett någon av de hastigheterna nämnas någonstans när jag sökt runt efter minnen för uppgradering av den modellen.
Inkluderat forum-trådar såsom sidor för reservdelar...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".