Vilken lösning är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken lösning är bäst?

Hej. jag har ett Radeon HD 4850 kort och detta blir jämt överhettat. Jag har laddat hem senaste drivrutinerna (catalyst 9.6) men problemet kvarstår.

Jag tror att det är överhettning eftersom datorn stänger av sig vid kraftfulla spel och lampan D1601 lyser rött, som jag har fått reda på betyder att överhettnings skyddet sats igång.

Så vilken av dessa lösningar är bäst (och har jag glömt nån)?

1. Köpa ny fläkt för att sänka tempen eller...
2. Köpa helt nytt grafikkort.

och med "bäst" menar jag prisvärt samt enkelhet, eftersom jag inte är någon datorexpert. om det skulle vara så att köpa ett nytt kort är bästa idén, vad måste man då lägga ut för att få ett kort som klarar de flesta spel. inget "high-end" kort, men ett som håller ett tag så att säga?

Tack för all hjälp
/Okunnig

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den bästa iden verkar vara följande;

1. Lämna tillbaka kortet om du fortfarande har garanti på det.
2. Montera isär kortet, dra på ny kylpasta. Montera ihop noggrant (kan ha varit lite kasst monterat från början vilket kan orsaka värmeproblem.

Om du inte misstänker att det är fel på kortet eller kylutrustningen finns det bara en slutsats - du har för varmt i lådan.

Om du t.ex. har chassi-dörren öppen, funkar spelen bättre då?

Lös det problemet istället!

Visa signatur
Permalänk

Vad har du för chassi?

Har du chassifläktar som blåser ut luft?

Kvarstår det om sidoplåten är borttagen?

Är kortet passivt kylt?

Är det överklockat?

Står datorlådan i solljus eller har du ovanligt varm rumstemperatur?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Se till att ha bra ventilation i chassit, samt ett rent chassi utan damm på kylflänsarna.

Om du redan har det, testa att ha på ny kylpasta och se om det hjälper

Testa att klocka ner det

Lämna in kortet annars

Permalänk
Medlem

okej, jag börjar uppifrån och går neråt med svaren!

Jag har inte kvar garantin på det och jag vågar inte montera isär kortet eftersom min datorvana gör detta ungefär lika säkert som att ta fram en hammare, blunda, svinga runt och se vad som händer.

och ja, jag misstänker att det är nått fel på kortets fläkt, eftersom denna går väldigt sakta även om jag drar upp till 100% fläkthastighet. sidan av chassit har jag provat ha på och av, och det hjälper inte.

Jag har ett high-tower chassi
och jag har endast en chassi fläkt, men denna blåser in luft

jag vet inte vad passivt kylt kort är.
och det är inte överklockat
datorn står inte i solljus, men det är möjligt att mitt rum är ovanligt varmt.

Sist skulle jag vilja säga att jag har hört om många andra som har detta problemet med sina 4850-kort. så jag misstänker nått fel på konstruktionen eller liknande, möjligtvis att det "gått sönder" under användning. Men eftersom ingen garanti kvarstår, hjälper det ändå inte.

Permalänk
Medlem

Passivt kort är att det är utan fläkt. Du har ett kort som är aktivt kylt av en fläkt.

Om fläkten går sakta beror det "oftast" på att det är mycket damm i den, har du kollat?

Jag tycker inte du ska vara rädd att skruva upp kortet, du funderar ju ändå på att köpa nytt. Sabbar du kortet finns det bara en lösning kvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kollat för några veckor sen, men jag kollar igen för säkerhets skull.
Men om jag då skruvar upp kortet. hur mycket går ny kylpasta på? och finns det nån internet guide att läsa för att få ett hum om hur det går till.

Utöver det, ifall allt skulle skita sig.
Vet du/ni något bra kort att ersätta med?

Permalänk

Du bör ha minst en fläkt som blåser ut luft också mer än fläkten i nätegget och eventuellt grafikkortet.

Permalänk
Medlem

bra eller dålig idé att ändra på den fläkt jag redan har så den blåser ut?

Permalänk
Medlem

Här har du pasta: http://www.webhallen.com/prod.php?id=22645

Nu vet jag inget om din dator i övrigt men det bästa gfx/krona just nu känns som detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483033

Men vet inte något om din budget osv...

Tänk logiskt när du analyserar värmen i chassit. Varm luft stiger uppåt. Du vill ha inblås nertill (kall luft) och utblås upptill (bort med varmluften). Sen kan man ju lösa det på olika sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sänk spänningarna (undervolta) kortet med hjälp av tex ATI Tray Tools eller Rivatuner. Kolla överklockningsguiden här på forumet och gör ungefär tvärtom. Gjorde jag för att sänka tempen på mitt kort med ca 25 grader, men jag behöll all prestanda. Iofs så finns ingen garanti för att detta lyckas, men tycker det verkar som en bra ide förrän du börjar köpa nya delar.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

okej, jag börjar med att ta ny kylpasta och skruva åt fläkten, om det inte hjälper så får jag nog gå på att köpa ett nytt kort, det känns inte som om nått annat riktigt hjälper, kände på fläkten med fingret medan den var igång på full hastighet, och det stämmer helt enkelt inte, snurrar lika snabbt som en bordsfläkt några sekunder innan den stannar... riktigt riktigt sakta altså. så ska det väll ändå inte vara?