Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver - Krashar

Permalänk
Medlem

Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver - Krashar

Krasharna varierar beroende på vilket spel jag spelar! Men när det väl krashar, (vilket det gör flera gånger om dagen) så börjar det med att spelet fryser, och ljudet likaså! Och det blir ett upprepande ljud som låter CHI CHI CHI CHI CHI CHI CHI (till exempel).

Under tiden spelet och ljudet har fryst har jag 5-10 sekunder på mig att tabba ur genom att trycka CTRL+ALT+DELETE för att komma till Task Manager och därmed ut till skrivbordet!

Gör jag inte detta, utan sitter helt oberörd och lyssnar till CHI CHI CHI CHI CHI CHI CHI, så blir det blåruta och datorn startas om.

Men om jag nu istället väljer att tabba ur så ser jag nere i högra hörnet, bredvid klockan, ett litet meddelande som säger:

Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 186.18 stopped responding and has successfully recovered, vilket gör att jag slipper blåruta - För den gången..

Jag har formaterat datorn tre gånger och provat olika OS. XP, Vista och Windows 7 och inget av det hjälper!

Jag har provat att ta bort klockningen från grafikkortet.. men det har inte häller gett mig några resultat! (Har förövrigt ett Geforce 8800GTX 1024mb).

Jag har även testat olika drivrutiner till grafikkortet men det har inte heller hjälpt!

Vad fan är problemet då?

Permalänk
Antielefant

Gjort rent kortet från damm? Nu i högsommaren visar det sig direkt hur bra kylningen fungerar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Låter precis som mitt problem. Jag har alldeles nyss byggt en ny dator, och jag får det samma meddelandet som du får. Det blev också bluescreen när jag inte stängde ner med task manager en av gångerna. Jag har heller inge damm i min dator, inte alls... och tempraturerna är bra.

Här är min hårdvara;

- EVGA GTX 295 CO-OP EDITION
- ASUS P6T DELUXE V2
- i7 920 CPU
- Dominator 6GB 1600mhz RAM
- MIST 1000W PSU

Jag har också läst en annan liknande tråd på en norsk sida, han hade problem med ett GTX 260.. Så detta verkar vara ett problem för olika grafikkort... Eller om det är driver problem för version 186.18

Om du har fått listat ut nåt så hör gärna av dig, ganska tråkigt att inte få spelat nåt när man har en ny dator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att det är drivisen som spökar, gå till www.guru3d.com och testa lite olika.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Fan. Försökte nu med andra drivers, 185.85 och fick samma meddelande fast med 185.85....

Vad sorgligt sånt här är :/

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat burkens stabilitet? Värme?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja, värmen är inget problem.