Jag som gammal Street Fighter 3 - Third Strike freak, tycker att IV'an tyvär är lite väl mycket "nerdummat" för att locka alla "one more spammers" och "buttonmashers".
För det första är det långsammare än föregångarna och att plocka bort parrys har tagit tillbaka så jävla mycket zone-game, vilket fan inte är lika roligt som mindgamsen parrys framtvingade.
Hatar även Revenge-gauge systemet, att belöna folk för att spela som skit är bara patetiskt, blir man smiskad i starten ska han ha mätare, inte du.
Meter-building är nästan borttaget med, till vissas glädje och andras förtret, jag själv hör till den den senare kategorin. (man bygger bara mätare på specials, så gamla hedliga cr.MP wiffs(SF3:3S) eller jump throw spam(SFA:X) funkar icke
Tycker även att hoppen är "floaty" som fan, man hoppar högt och segt, men kommer knappt framåt, vilket gör zon-spelet mer irriterande, för jumpins är inte direkt safe med tanke på hur lång jävla tid andra spelarn har på sig att göra sin AA input.
Som tur är har jag mer eller mindre alltid haft Gouki/Akuma som main-char, och jag upptäckte att hans demonflip-mixups är rätt skoj att fucka folks zone-game med, då flip-punch dropar nästan rakt ner kan man på reaktion när han är på väg att AA'a (sjukt det lät) en flip-kick, för att sedan straffa underifrån.
Det i kombination med att du kan straffa med super/ultra om du flipar kort med punch och han försökte göra en stående AA, bara buffra lp,lp(går att spamma om man inte är tight på timing) efter flip-punchen och exekvera med f/b+lk+hp på landning.
Om man på andra sidan kollar på motorn, så är den väldigt väloptimerad och kräver inte så jävla mycket krut av burken, snyggt som fan är det med må jag säga.
Men men, man får väl hoppas att detta var första för att locka tillbaka folk, och sedan gradvis öka skillcapen för varje edition som släpps.
PS. Ett tips är att aktivera special filtret "ink" i options, blir lite typ cellshade'at och ser nästan ut som fet 2d-GFX.