Permalänk

ATI overdrive ljuger!

Mitt rätt så nya 4650 grafikkort har börjat låta konstigt och jag vet att det beror på fläkten, jag gick därför in i ATI overdrive för att manuellt sänka fläkthastigheten. Men den ändras inte. Det står:
Fan speed: 8%
Activity: 0%
Temperature 41C (gpu-z ger samma)

Har senaste drivrutinerna för 4600 serien, man får huvudvärk av detta konstiga ljud som helt spontant uppkom! Vad är felet?

Permalänk
Medlem

Är det "bzzzzzz" ljud eller vad?

Permalänk

de e mer typ, piiiiip ljud

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men hur vet du att det beror på fläkten?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan vara kondensatorerna som piper, brukar oftast hända under belastning dock.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Billiga kort innehåller ibland inte kretsar för fläktstyrning. Jag har själv förgäves försökt sänka fläkthastigheten på ett 4650 utan att lyckas. Man kan heller inte läsa av aktuell fläkthastighet på det kortet och jag tycker att det verkar vara så på ditt också. 8% fläkthastighet tycker jag verkar vara för lite. Går man så långt ner stannar fläkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Man hör att suset kommer ifrån fläkten, jag bytte nyligen grafikkort, så om det inte beror på JUST fläkten så beror det på någonting annat på graffet, kanske kondensatorerna..