Asus gör "Ultra Durable"

Permalänk
Melding Plague

Asus gör "Ultra Durable"

Moderkortstillverkaren Asus smygintroducerar den tekniska lösningen att begåva kretskorten med ett extra tjockt lager koppar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en stämnings ansökan från Gigabyte för eller senare om Asus fortsätter med denna teknik och massproducerar med.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

slöseri med koppar imo.

Permalänk
Medlem

Gigabyte: "Okay grabbar, vi börjar använda oss av 3 uns istället!"
Asus: "4!"
Gigabyte: "5!"
Asus: "Vi byter till silver!"
Gigabyte: "Vi byter också till silver!"
Asus: "Vårt silver är renare än ert!"

...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Är väl framför allt de japanska kondensatorerna man vill åt med Ultra Durable, bättre kvalité än kinesiska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Lär ju bli en stämnings ansökan från Gigabyte för eller senare om Asus fortsätter med denna teknik och massproducerar med.

Lär ännu fortare komma en ansökan om ihopskrivning till dig
Iomed att det knappast är något som Gigabyte har patent på så kan de inte stämma Asus på de grunder du föreslår.. Om du misstolkade den smått otydliga rubriken till att Asus också ska köra med Ultra Durable som namn på tekniken så tror jag nog att du ska tänka om, SÅ dumma är nog inte ens MSI..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Är väl framför allt de japanska kondensatorerna man vill åt med Ultra Durable, bättre kvalité än kinesiska.

MM, dock var det ett tag sen jag hade ett moderkort som läckte, Mitt senaste var från Epox 8RDA+ från 2000 tror jag som började läcka vid 2007. Bytte dem och moderkortet åker vidare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Får mig påmind av nvdias "diss" av ATi´s dubbla GPU lösningar för att sedan göra samma sak.
Att överhuvudtaget lyssna på företags "kritik" mot varandra skall tas med en rejäl skopa salt då det ofta är jävligt vinklat och ibland fånigt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Gigabyte: "Okay grabbar, vi börjar använda oss av 3 uns istället!"
Asus: "4!"
Gigabyte: "5!"
Asus: "Vi byter till silver!"
Gigabyte: "Vi byter också till silver!"
Asus: "Vårt silver är renare än ert!"

...

Haha

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant.

Kommer ihåg när det var en massa babbel om slöseri, ej effektivt nog osv, anar lite dubbelmoral kanske!

Att Gigabyte kör med riktigt bra kondensatorer i dagsläget vet väl dom flesta.

Permalänk
Medlem

Även om Asrock är ett dotterbolag till Asus så är dom tämligen fristående så att blanda ihop dom med vad Asus skulle säga. Asrock skall vara billiga och för dom är det givetvis rätt att kritisera. Asus skall vara ett premiumbrand och då är det tvärtom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Fint det, men det blir ändå inga fler Asus produkter här inte. Deras QA har blivit mer eller mindre helt borta det sista året.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Får mig påmind av nvdias "diss" av ATi´s dubbla GPU lösningar för att sedan göra samma sak.

Nvidia kritiserade att göra en dubbel GPU lösning som ändå inte var det snabbaste kortet på marknaden. Nvidia gjorde sedan en dubbelmacka som var det snabbaste korten på marknaden.

De gjorde alltså inte samma sak. Det här är fakta som folk måste inse. Jag kan dock hålla med om att det var löjlig kritik.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Gigabyte: "Okay grabbar, vi börjar använda oss av 3 uns istället!"
Asus: "4!"
Gigabyte: "5!"
Asus: "Vi byter till silver!"
Gigabyte: "Vi byter också till silver!"
Asus: "Vårt silver är renare än ert!"

...

...
Gigabyte: vi byter till Guld, toppa det ni!
Asus: Platina!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nvidia kritiserade att göra en dubbel GPU lösning som ändå inte var det snabbaste kortet på marknaden. Nvidia gjorde sedan en dubbelmacka som var det snabbaste korten på marknaden.

De gjorde alltså inte samma sak. Det här är fakta som folk måste inse. Jag kan dock hålla med om att det var löjlig kritik.

Deras senaste 295 är väl en dubbel GPU lösning på ett kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Får mig påmind av nvdias "diss" av ATi´s dubbla GPU lösningar för att sedan göra samma sak.
Att överhuvudtaget lyssna på företags "kritik" mot varandra skall tas med en rejäl skopa salt då det ofta är jävligt vinklat och ibland fånigt överdrivet.

Skulle ju också kunna vara tvärtom.. företag 2 har rätt i sin kritik men tvingas spela med för att inte tappa kunder till företag 1. Det är därför vi får leva med dynamisk kontrast på lcd-skärmar, pmpo-watt på högtalare, nätagg på 1 kilowatt och "premium" hdmi-kablar för 500 spänn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ser inte alls detta som samma sak som Nvidias dubbla GPUer.
Finns inget som säger att Asus tycker att mer koppar ger mer än ett plus på papperet som annars bara Gigabyte hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nvidia kritiserade att göra en dubbel GPU lösning som ändå inte var det snabbaste kortet på marknaden. Nvidia gjorde sedan en dubbelmacka som var det snabbaste korten på marknaden.

De gjorde alltså inte samma sak. Det här är fakta som folk måste inse. Jag kan dock hålla med om att det var löjlig kritik.

???

4870X2 var snabbast innan GTX295 kom ut.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ja, men nu var det ju inte när 4870x2 släpptes som nvidia sa detta, det var när 3870X2 skulle släppas.

Edit:

"If you want to put two GPUs on an add-in card and you deliver the absolute highest performance in the world, the enthusiast that uses that particular PC will certainly tolerate the fact that it's a much larger solution. But if it's not the highest performance solution in the world, as in the case of the X2, then it's just really problematic. You know, there's no market really for a product that's larger, louder, and not as high performance. So, I think that GeForce 8800 GTX is still absolutely the best DX10 and highest graphics performance GPU in the world," said Jen-Hsun Huang, the president and chief executive officer of Nvidia Corp.

Sådär sa han.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Lär ännu fortare komma en ansökan om ihopskrivning till dig
Iomed att det knappast är något som Gigabyte har patent på så kan de inte stämma Asus på de grunder du föreslår.. Om du misstolkade den smått otydliga rubriken till att Asus också ska köra med Ultra Durable som namn på tekniken så tror jag nog att du ska tänka om, SÅ dumma är nog inte ens MSI..

Ihopskrivning? Ofta är man anklagad för särskrivningar här på SweC så jag vet inte vilket "ihopskrivet" ord du syftar på i mitt tidigare inlägg?

Det var bara något som jag tänkte på när jag läste nyheten och jag var inte helt seriös när jag skrev om det där med stämningsansökan bara så du vet :). Vad har då MSI att göra med detta ämnet?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ja, men nu var det ju inte när 4870x2 släpptes som nvidia sa detta, det var när 3870X2 skulle släppas.

Edit:

"If you want to put two GPUs on an add-in card and you deliver the absolute highest performance in the world, the enthusiast that uses that particular PC will certainly tolerate the fact that it's a much larger solution. But if it's not the highest performance solution in the world, as in the case of the X2, then it's just really problematic. You know, there's no market really for a product that's larger, louder, and not as high performance. So, I think that GeForce 8800 GTX is still absolutely the best DX10 and highest graphics performance GPU in the world," said Jen-Hsun Huang, the president and chief executive officer of Nvidia Corp.

Sådär sa han.

Man kan inte ta särskilt mycket av vad den mannen säger på allvar. Inte när det handlar om AMD, ATI eller Intel iaf.

Dessutom innebar ju "märkligt nog" 3870X2 att Nvidia gjorde 9800GX2...

Ser ingen nackdel i att ASUS också ökar kopparhalten. Om det inte hade varit bra hade de väl kunnat visa tester som tydliggör att det inte är annat än marknadsföring.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Min förra dator hade läckande kondensatorer, märkte det dock inte tills moderkortet brann

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ihopskrivning? Ofta är man anklagad för särskrivningar här på SweC så jag vet inte vilket "ihopskrivet" ord du syftar på i mitt tidigare inlägg?

Det var bara något som jag tänkte på när jag läste nyheten och jag var inte helt seriös när jag skrev om det där med stämningsansökan bara så du vet :). Vad har då MSI att göra med detta ämnet?

Tyvärr ser man inte alltid om någon är seriös eller inte. Kan tänka mig att många här tror Gigabyte kan stämma Asus för det här.

Han skrev "ansökan om ihopskrivning", dvs att "stämnings ansökan" borde skrivits ihop.
Och har för mig att MSI har försökt stämma andra för liknande grejer.

Permalänk

känns lite slöseri med koppar..

Fast Dell skulle behöva ha bättre kondensatorer på sina moderkort då de ger upp efetr ett par år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Lär ännu fortare komma en ansökan om ihopskrivning till dig

Att börja gnyla om ihopskrivning efter ett ord är rätt magstarkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
...
Gigabyte: vi byter till Guld, toppa det ni!
Asus: Platina!!!

Både guld och platina leder både elektricitet och värme sämre än koppar och silver

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity#Table_of_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity#List_of_the...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Jäklar vad rörigt det blev när jag läste texten..

Citat:

Asrock, ett dotterbolag till Asus, var snabba med att kritisera lösningen. Enligt Asrock är det extra tjocka lagret koppar slöseri med material som inte har några fördelar i praktiken. Dotterbolaget skickade ut en mängd dokument till pressen där konkurrentens idé kritiserades.

Dotterbolag OCH konkurrent?? WTF?.. Asus skulle nog lägga ner AssholeRock helt kalt och torka häcken med aktierna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Både guld och platina leder både elektricitet och värme sämre än koppar och silver

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity#Table_of_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity#List_of_the...

Vet det, men det ger större lyxvärde. Annars finns diamant om silver inte skulle funka;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Vet det, men det ger större lyxvärde. Annars finns diamant om silver inte skulle funka;)

"Pimpa" upp sin dator?

Alternativt så hittar någon på ett material som är supraledande i rumstemperatur och vi lever lyckliga i alla våra dagar (och han rik som ett troll).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jäklar vad rörigt det blev när jag läste texten..

Dotterbolag OCH konkurrent?? WTF?.. Asus skulle nog lägga ner AssholeRock helt kalt och torka häcken med aktierna.

De kritiserade dock Gigabytes lösning, inte ASUS.
För övrigt gör AsRock riktigt bra saker med tanke på priserna. Har ett K7S8X+ här som rullat på dygnet runt sen 2003 i princip.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

måste vara första gången jag ser någon tala varmt om asrock, rena skräpet från början till slut om du frågar mig

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb