Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vet ej. Testa UnDeadpixel innan du skickar tillbaka.
http://udpix.free.fr/

Håller på med det nu, mailade även Dustin home och frågade om det räknas som en ljus eller mörk pixel.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Va och hämta skärmen, sätter upp den och allt är jävligt bra. Över förväntan, men vad ser jag en röd fin pixel.

Men detta är ju en ultrasharp skärm och en röd pixel räknas väl som en ljus död pixel?

Ja det är en död pixel (enligt mig). Men många vrider och vänder på vad som räknas som död och icke död. Men jag tycker inte att du borde ha en död pixel på din Ultrasharp.

Men innan du skickar iväg den så skulle jag testa att fixa den, det har funkat för mig några gånger. På skärmen som jag hade innan min Ultrasharp var det 2 döda pixlar, men där kunde jag fixa båda.
Men du gör ju självklart som du vill Här är en video iaf:
http://www.5min.com/Video/How-to-Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Ja det är en död pixel (enligt mig). Men många vrider och vänder på vad som räknas som död och icke död. Men jag tycker inte att du borde ha en död pixel på din Ultrasharp.

Men innan du skickar iväg den så skulle jag testa att fixa den, det har funkat för mig några gånger. På skärmen som jag hade innan min Ultrasharp var det 2 döda pixlar, men där kunde jag fixa båda.
Men du gör ju självklart som du vill Här är en video iaf:
http://www.5min.com/Video/How-to-Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-...

Som sagt kör videon nu, tänker inte trycka och skit på skärmen innan jag vet vad som verkligen gäller^^ men tack ändå

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Men detta är ju en ultrasharp skärm och en röd pixel räknas väl som en ljus död pixel?

Nej, det räknas som en 'stuck' subpixel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Någon mer som upplever att det blir reflektioner från skärmkanten(?) om man har ikoner höst upp på t.ex. skrivbordet? flyttar jag ner dom ett snäpp så försvinner det, verkar lite skumt men kanske ska vara så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nej, det räknas som en 'stuck' subpixel.

Går detta på garantin eller vad?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Går detta på garantin eller vad?

Tror de har slagit ihop hela pixlar och subpixlar numera, lite osäker. Men Ultrasharp-skärmarna har bra garantivillkor så det lär inte vara några bekymmer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tror de har slagit ihop hela pixlar och subpixlar numera, lite osäker. Men Ultrasharp-skärmarna har bra garantivillkor så det lär inte vara några bekymmer.

Iaf någon vill vet så.

Ringde först dustinhome för att få deras ordernr från Dell, sedan ringde jag upp Dell, sa som det va och nu kommer en ny skärm hem till mig och jag får köra på denna så länge.

Mycket smidigt!

Visa signatur

pff

Permalänk

Fler som har pip vid låg ljusstyrka. Har köpt skärmar förrut som börjat pipa vid för låg ljusstyrka och orkar inte med fler sådana skärmar.

Är det något som kan uppkomma med tiden. Sker det efter ett halvår är det ju bara att slänga skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Fler som har pip vid låg ljusstyrka. Har köpt skärmar förrut som börjat pipa vid för låg ljusstyrka och orkar inte med fler sådana skärmar.

Är det något som kan uppkomma med tiden. Sker det efter ett halvår är det ju bara att slänga skärmen.

Min pep i början, men det försvann konstigt nog efter några dagar, nu hör jag ingenting ens om jag sätter örat mot skärmen.

Varför skulle man slänga den om det uppkommer efter ett halvår? Det är ju minst 2 års garanti på den...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Min pep i början, men det försvann konstigt nog efter några dagar, nu hör jag ingenting ens om jag sätter örat mot skärmen.

Varför skulle man slänga den om det uppkommer efter ett halvår? Det är ju minst 2 års garanti på den...

Täcker garantin det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Täcker garantin det?

Ja det gör den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

hm,

jag har kikat på denna skärm och söker efter en skärm till min Macbook Pro - kan denna passa? det jag gör är typ surfar, skapande av hemsidor samt tittar på film.

inget spel eller fotografering-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geo1
hm,

jag har kikat på denna skärm och söker efter en skärm till min Macbook Pro - kan denna passa? det jag gör är typ surfar, skapande av hemsidor samt tittar på film.

inget spel eller fotografering-

Egentligen finns det inte mycket den här skärmen inte passar till, så jag tycker du ska slå till! När man gör hemsidor är det trots allt trevligt med en bra skärm, så att färgerna ser ut som dom borde göra osv. Det är ganska skönt att kolla på film på den också, för det gör inget om du tittar lite uppifrån eller nerifrån på skärmen, eftersom den har så otroligt bra betraktningsvinklar.

Permalänk

Har precis beställt en,bör få den till min dörr på måndag.
Den skall ersätta min nuvarande Dell skärm som är på 22" och är lite mer än fem år gammal.Den har funkat utmärkt men nu är det dags för ett byte.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Jag kör just nu på 3st w2207/(h). Har funderat att uppdatera till tre av dessa, tycker ni det är värt det? Kommer man märka stor skillnad? Är det värt att investera i eller ska man vänta och se om de kommer fler billiga (bättre?) IPS paneler? Vill säga att jag spelar inte utan huvudsakligen surfar, håller på med grafisk design, foto redigering, programmera, webbdesign, kollar på film och tv.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Är det värt det...

http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...
2209WA vs HP 2408
ja, det får du väl avgöra själv

Det dåliga som stör mig är att svart får en vit glöd över sig när man kollar från sidan*. Det märks dock knappt i dagsljus utan mer på kvällen eller när man har nerdraget.
Pivotfunktion hade du ju på din gamla HP också verkar det som, grejen är att med den här skärmen blir det lite mer användbart. Foten är bra, man kan justera 12, 13 cm i höjdled. Det räcker dock inte att vara på maxhöjd när man roterar skärmen 90° utan man måste även tilta den uppåt för att den inte ska ta i bordet men det märker man när man igång.

Det kommer knappast komma några märkbart bättre skärmar för samma låga pris de närmaste åren. Tycker absolut du ska slå till.

* långtifrån alla vinklar det uppstår vid, bara vissa. Skitsynd att jag inte har nån kamera, skulle fotat annars.

En del har klagat på att bilden speglar av sig i ramens innerkant (den är ganska djup), skulle tro att de allra flesta ser det som en petitess dock.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
En del har klagat på att bilden speglar av sig i ramens innerkant (den är ganska djup), skulle tro att de allra flesta ser det som en petitess dock.

Det är nog det här jag menar, ska alltså vara så med andra ord? Verkar vara mer reflektioner uppe och nere på kanterna änn på sidorna, lite osmart av dell att sätta ett material som reflekterar just där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Är det värt det...

http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...
2209WA vs HP 2408
ja, det får du väl avgöra själv

Det dåliga som stör mig är att svart får en vit glöd över sig när man kollar från sidan*. Det märks dock knappt i dagsljus utan mer på kvällen eller när man har nerdraget.
Pivotfunktion hade du ju på din gamla HP också verkar det som, grejen är att med den här skärmen blir det lite mer användbart. Foten är bra, man kan justera 12, 13 cm i höjdled. Det räcker dock inte att vara på maxhöjd när man roterar skärmen 90° utan man måste även tilta den uppåt för att den inte ska ta i bordet men det märker man när man igång.

Det kommer knappast komma några märkbart bättre skärmar för samma låga pris de närmaste åren. Tycker absolut du ska slå till.

* långtifrån alla vinklar det uppstår vid, bara vissa. Skitsynd att jag inte har nån kamera, skulle fotat annars.

En del har klagat på att bilden speglar av sig i ramens innerkant (den är ganska djup), skulle tro att de allra flesta ser det som en petitess dock.

Din länk funkar inte utan tar mig bara till http://www.tomsguide.com/us/

De jag har nu kan jag vrida 90° utan att böja skärmen, kanske man skulle köpa en och sedan ha kvar två HP skärmar och köra hp skärmen som blir över på någon annan dator. Har två Benq T2200HD men använder de sälla då de har så matta färger, tänkte ev göra mig av med dem om jag skaffar sådana hära. Frågan är om man bara skaffar en kommer det bli så stor skillnad mellan bilden på skärmarna så det blir störigt, mitten skärmen används mest ju de andra är ju huvudsakligen för mail IM irc fakta när man skirver, etc. På så vis skulle man kunna spara en hel del, är ju inte jätte rik just nu då jag presis köpte ny MacBook Pro och ett gäng nya hdds. En dålig sak med att ha en dell skärm och två hp skärmar är ju att det ser förjävlligt ut rent stil vis, gillar designen på HP skärmarna, påminner om apples nyare cinema skärmar fast det viktigaste är ju helt klart bilden.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Får min mellan 17-21 idag

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Köpte en dell 2209wa, satt med en tjockskärm länge i rädsla av ett nedbyte spelmässigt, men vilken fröjd, kanonfärger och riktigt snabb.
Ångrar inte en sekund att jag köpte den

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk

Uppackad,ihopp plockad,igångsatt-drivers laddade.Något större än min gammal 22".Väldigt ljus,inga döda pixlar eller missljud,jag tycker den är snygg.Skarp och fin bild,sköna färger,ska leka lite med inställningarna sedan när jag sovit,varit uppe i 24 timmar nu..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta med kalibrering? Måste man ha något speciellt? Jag har inte något men kan man t.ex. använda någon annans inställningar?

Vad kör ni alla på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Hur fungerar detta med kalibrering? Måste man ha något speciellt? Jag har inte något men kan man t.ex. använda någon annans inställningar?

Vad kör ni alla på?

Kalibrering görs förslagsvis med en skärmkalibrator för ett par tusen, annars kan du använda andras inställningar i viss mån. Ingen garanti att deras skärmar är lika som din dock, så du är ute och cyklar i gråzonen lite. Skärmens färger är helt okej från början men gamman ska tydligen vara lite off.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan här som stör sig på det "grainy" känslan på ljusa bakgrunder? Ser ut väldigt jobbigt ut och jag kan inte hjälpa och tänka på det. Som om det är lite smuts på det och en massa små prickar.

Tack roxkz för ditt svar btw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Är det någon annan här som stör sig på det "grainy" känslan på ljusa bakgrunder? Ser ut väldigt jobbigt ut och jag kan inte hjälpa och tänka på det. Som om det är lite smuts på det och en massa små prickar.

Nej, jag är van med ytan sen tidigare skärmar i serien, det stör mig inte. Men jag vet att det stör vissa rätt rejält tyvärr.

Och... Nemas problemas.

PS. Min skärm ska faktiskt bytas imorgon då låsmekanismen för fästet hakar sig ibland. Ingen stor sak, men får en ny, hoppas den inte är sämre än min gamla bara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Är det någon annan här som stör sig på det "grainy" känslan på ljusa bakgrunder? Ser ut väldigt jobbigt ut och jag kan inte hjälpa och tänka på det. Som om det är lite smuts på det och en massa små prickar.

Skönt att du skriver det, jag har funderat lite på om det kan vara nåt fel på min, men det är det inte antar jag. Jag stör mig lite på det ibland, men det är inget jag sitter och tänker på.

Ibland stör jag mig även på att bilden reflekteras på insidan av ramen runt själva panelen. Den som kom på att man skulle ha blank plast där kan inte ha haft alla kossor i hagen när han/hon bestämde det!

Dock så överväger fördelarna nackdelarna med råge. Nu kan jag ligga i sängen och titta på film, det var omöjligt med min gamla ruttna TN-skärm, för allt blev alldeles mörkt p g a kassa betraktningsvinklar.

Såg precis att detta var mitt 3000:e inlägg, grattis till mig!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att alla HD (high defination) skärmar har detta problem så skönt att veta att det inte är bara jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Är det någon annan här som stör sig på det "grainy" känslan på ljusa bakgrunder? Ser ut väldigt jobbigt ut och jag kan inte hjälpa och tänka på det. Som om det är lite smuts på det och en massa små prickar.

Tack roxkz för ditt svar btw!

Det är i princip så på alla Dell-skärmar. Idiotdell har ett onödigt tjock lager anti-glare på deras skärmar.

Jag hade en Dell 2007WFP (S-IPS panel) och kunde inte stå ut med den "smutsiga" känslan på ljusa bakgrunder. Köpte en skärm utan antireflexbehandling, d.v.s. en "glossy" skärm och är enormt nöjd eftersom den är superskarp i jämförelse med Dell:en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställt

Lär inte bli missnöjd efter ha suttit på en HP w19 i 3 år http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103035 ^^