Permalänk
Medlem

ASUS-flasha mitt XFX 4890

Behöver lite hjälp!

Jag har ett 4890-kort som jag behöver öka volten på lite. Har provat med RivaTuner o det plugin som gjorts men får det inte att funka.

Så jag tänkte flasha om mitt kort så att det blir ett ASUS-kort. Då kan jag öka volten med SmartDoctor.

Men hur gör jag? Jag har provat RBE och Winflash men får bara felmeddelanden.

Är det någon av er som lyckats flasha om sitt 4890-kort till ett ASUS?

Här ( http://nordichardware.se/Recensioner/?page=9&skrivelse=513 ) skriver de så här:

"Men SmartDoctor, det är ju ett program utvecklat av ASUS" säger du. Javisst är det så, det fungerar inte med några andra tillverkares kort. I dagsläget är det inga bekymmer, då du egentligen bara behöver flasha om BIOS på ditt grafikkort till ett från ASUS (med fördel ASUS EAH4890 som är av referensdesign samtidigt som du har ett HD 4890 av referensdesign själv).

BIOS-flash är en enkel procedur, däremot häver den garantin, så detta alternativ är inte helt hundraprocentigt i all ära. Vi testade dock SmartDoctor på samtliga kort med gott resultat, upp till 1.45V gick fint på samtliga kort, förutsatt att vi flashade till ett ASUS-BIOS.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Dehär lät lite intressant.. jag har kört med rivatuner plugin på mina 2st XFX HD4890.. men mina kort verkar inte gilla 1.35v och högre..

Hade också problem med plugin till rivatuner i början, sen kom jag på ett annat sätt att gå till vägar för att öka voltage i pluginet som jag kan råda dig!

1. Starta Rivatuner och in i Hardware monitor
2. I hardware monitor rutan, tryck Setup
3. i Setup, tryck på Plugin
4. Se till att markera alla dll filer i rulllistan (Tryck på "V" strax under rulllistan) Sedan OK..
5. Nu ska du ha Flera alternativ i rulllistan i Setup fliken.. där ska du leta upp GPU \ VRM Output Voltage, Markera den och tryck på setup, sedan är de bara att köra.. tryck på More och Up Up Up!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Funkar tyvärr inte!

Ingen som ASUS-flashat sin 4890?

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero