Datorbutiker kritiseras av Konsumentverket

Permalänk
Melding Plague

Datorbutiker kritiseras av Konsumentverket

Över 100 internetbutiker kritiseras av Konsumentverket för dålig eller felaktig information om kundens rättigheter. Bland butikerna i hetluften märks flera välkända datorhandlare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Källa: Aftonbladet? O_O

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Heh, undrar om företagen som klarade sig var de enda som gjorde en direkt copy + paste från konsumentverkets hemsida?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Komplett blev också kritiserat vad jag vet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Komplett blev också kritiserat vad jag vet.

No shit. Halva artikeln har med Komplett att göra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

tkr komplett alltid varit bra, skickade för en tid sen tillbaka mitt moderkort då det pajjat, skickade ett 790x och fick tillbaka ett 790GX, bra service IMO

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hoppas man får se lite bättre villkor nu då.
Speciellt att man kan ångra köpet efter att man öppnat förpackningen. O liknande.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Snacka att göra en höna av en fjäder. Att vissa människor inte vet sina rättigheter är väl inte återförsäljarnas fel och vill man hävda sin rätt så gå man ju inte och frågar återförsäljaren om vad man har för rättigheter först å främst utan till konsumentverket. Inget konstigt med det.

Som sagt, en höna av en fjäder. Det blev ju inte ett sånt kraftigt efterspel eller protester heller

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden83
Hoppas man får se lite bättre villkor nu då.
Speciellt att man kan ångra köpet efter att man öppnat förpackningen. O liknande.

Du har alltid haft de villkoren Det gäller bara att se till att datorbutiken du köper det av inte glömmer dessa villkor

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

är det lögn att man inte får lämna tillbaka en produkt om förpackningen är bruten?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Stackars sate som har har fått läsa igenom 124 avtal. Drygt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
är det lögn att man inte får lämna tillbaka en produkt om förpackningen är bruten?

Vid reklamation. Man måste ju testa den för att veta att den är trasig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Stackars sate som har har fått läsa igenom 124 avtal. Drygt.

Får hoppas att det var en grupp av stackars satar.

Då är man iallafall glad att komma hem från jobbet

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Snacka att göra en höna av en fjäder. Att vissa människor inte vet sina rättigheter är väl inte återförsäljarnas fel och vill man hävda sin rätt så gå man ju inte och frågar återförsäljaren om vad man har för rättigheter först å främst utan till konsumentverket. Inget konstigt med det.

Som sagt, en höna av en fjäder. Det blev ju inte ett sånt kraftigt efterspel eller protester heller

Om butikerna informerar om villkoren för att hjälpa konsumenten så måste ju upplysningarna vara korrekta, allt annat måste ses som ett totalt misslyckande.

Om informationen inte är till för att hjälpa konsumenten måste man fråga sig vad syftet egentligen är, och om det är ett ärligt företag.

Som sagt, allvarliga saker...

Permalänk
Medlem

Fan va glad jag är att min sponsor http://www.indomo.se INTE är me på listan.

handlar ju rätt mycke där åt både mej själv och andra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Helt rätt, tycker det borde finna KLARA regler.

Vissa butiker ger dig en NY vara om du får en trasigt vid leverans, andra säger att de måste "titta" på den och ger en reparerad.

Personligen tycker jag att DOA borde räknas som 3 månader (tror att vissa säger 1 månad).

Går något sönder såpass snabbt, då vill jag ha en helt ny sak.

Är detta ok tycker ni? eller är man för petig?

För övrigt är det bra om någon kan summera reglerna.
Får man öppna och lämna tillbaka?
När får man pengar eller "värdecheck"? etc.
Varje affär är lite annorlunda..

Permalänk

De kan bli bättre med att ge rätt information.

Fast det mesta vet man vad som gäller fast det kan bli svårt att ha rätt 'om' texten säger nått felaktigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
No shit. Halva artikeln har med Komplett att göra.

sorry för ett mindre meningsfullt inlägg, men ojojoj. Roligt svar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se så bryter Komplett fortfarande mot vad som gäller då man låter bli att ta med följande.

Citat:

4.3 Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas
Informationen skall innehålla upplysning om att konsumenten – om denne utövar
sin ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att

Lämna eller sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat skick.
Konsumenten skall dock inte förlora sin ångerrätt om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den
eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Komplett har en mindre komplett tolkning.

Citat:

8.1 Kunden har endast rätt att returnera sådan produkt som Komplett lagerhåller. För produkter som Komplett ej lagerhåller eller produkt som Komplett lagerhåller men som specialanpassats för kunden gäller ingen returrätt. Retur får ske inom 14 dagar från Leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas till Komplett i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning.

Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har personligen skickat tillbacka ett gigabyte x58 moderkort då det hade krossade kretsar och delvis brända. Gjorde en doa raport kunde inte få pengarna tillbacka men byta produkten mot en liknande eller annan produkt med samma pris.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att dom har granskats, fan butikerna har ju verkligen ljugit på sina sidor om vad som gäller. Har ju iofs inte behövt skicka tillbaka något på ett tag men hade verkligen inte koll på hur reglerna var innan artikeln.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Tråkigt att så stora butiker inte kan göra bättre än att hamna på såna listor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vad jag kan se så bryter Komplett fortfarande mot vad som gäller då man låter bli att ta med följande.

Komplett har en mindre komplett tolkning.

Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Precis! Det där med att man inte får bryta förpackningen om man vill skicka tillbaka grejerna är en otroligt segdragen missuppfattning hos datorbutikerna. Man ser liknande formuleringar lite överallt, trots att konsumenten visst får lov att bryta förpackningen för att testa varan, enligt lag. På tiden att detta styrs upp!

Permalänk
Medlem

Heh, det enda svenska internetbutiker som jag handlat ifrån som inte är med på listan är datorbutiken.com och discshop.

Alla andra är där, Komplett, Webhallen, Ginza, Dustin osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Precis! Det där med att man inte får bryta förpackningen om man vill skicka tillbaka grejerna är en otroligt segdragen missuppfattning hos datorbutikerna. Man ser liknande formuleringar lite överallt, trots att konsumenten visst får lov att bryta förpackningen för att testa varan, enligt lag. På tiden att detta styrs upp!

Jag kommer ihåg när lagen kom och på företaget jag jobbade så blev det en chock när de förstod vad som faktisk gällde och de var nog de enda som faktiskt skrev ut villkoren som de var skrivna men det blev inte fler returer för det så varför man skall försöka dölja som komplett gör är en gåta.

Citat:

För att visa hur viktigt vi anser att detta är så har vi i samband med en omorganisation den 25 juni 2009 tillsatt en kundombudsman för att fortsätta vår strävan att ha nöjda kunder. Vi kommer givetvis fortsätta att anpassa våra villkor och formuleringar så att de följer de lagar och regler som gäller på den svenska marknaden.

Hur svårt är det att bara skriva ut i klartext vad som gäller istället för att dra benen efter sig som de gör.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Äntligen åker dem dit! Trött på att företagen tror att deras skrift står över lagen. Skamligt att det skall behövas en undersökning för att få fram detta då företagen själva fantiserar upp drömscenarion. Visar hur mycket företagen bryr sig om oss...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Åfan! Skit att jag inte visste det för en månad sen då, när jag köpte ett överspänningsskydd för ethernet från Komplett som jag sen ville skicka tillbaka, då jag upptäckte att villkoren för den försäkring som ingår inte fungerade i mitt system.

Komplett vägrade gå med på retur eftersom jag öppnat förpackningen, även om det bara var för att läsa manualen...

För sent att bråka om det nu är jag rädd, eftersom ångertiden gått ut för länge sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Myndighetssverige när det faktiskt är som bäst.

Har noterat problemen från säljarens håll vid internethandel ökat markant av erfarenheterna i min bekantskapskrets att döma. Om det är på grund av konjunkturnedgången frestar företagen tulla på reglerna, handeln helt enkelt ökat och därmed antalet klagomål eller en kombination av de två låter jag vara osagt.

Hjälpte min mor så sent som denna vecka reklamera en beställning som levererats med fel innehåll. Efter påpekande skickade säljaren samma vara igen och sedan valde de, ett någorlunda stort företag inom sitt område med ett par års närvaro på internet, inte svara alls.
Då jag visade henne informationen på Allmänna Reklamationsnämnden samt Konsumentverket så hon kunde formulera ett brev med hänvisning till gällande praxis så blev det helt plötsligt väldig fart på dem.
Det visade sig att varan hon försökt köpa förmodligen aldrig hade funnits i lager och de istället medvetet skickat en annan billigare väl medvetna om att de flesta privatpersoner inte har tid ringa, maila och sätta sig in i reglerna reklamera en beställning på under 200kr...

Länkar:
ARN
KO
För personlig rådgivning kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Dock har den befattningen tyvärr tagits bort på många ställen eller lagts ut på flertal kommuner vilket gör det omöjligt eller mycket svårt få hjälp trots behovet snarare ökat kraftigt.

Alla kan naturligtvis göra misstag, både företag, myndigheter och privatpersoner. Det är hur de hanterar dessa som särskiljer de bättre från de sämre vilket gör det lovande höra inga av de kontaktade företagen motsätter sig kritiken.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som vi konsumenter måste acceptera är att en vara man köper kan ha varit öppnad men det är viktigt att skicket inte är påverkat. Det är detta problem som förmodligen ligger bakom de luddigt skrivna reglerna men man skulle kunna tänka sig att tillverkarna har extra manualer som man då byter ut efter en retur och förpackningar som klarar av att öppnas och slutas igen så det inte påverkar köparen negativt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Själv har jag slutat med komplett då jag fick betala straffavgift när jag hade ångrat ett köp på en vara -_-