Blåst på 5200 kronor på blocket

Permalänk
Medlem

Blåst på 5200 kronor på blocket

hejsan allihopa

jag gjorde mitt livs misstag igår när jag nappade på en annons på en macbook pro dator för 5000 kronor på blocket.
började maila fram och tillbacka och han verkade ärlig. så naiv som jag var så littade jag på killen så jag valde att sätta in pengarna i förskott på hans konto som den idiot jag är !
idag försökte jag få tag på han via telefon men självklart så svarade han inte.
han använde hela tiden en annan idintent med falsk adress namn.
jag fick tag på den riktiga personen då förstod jag att jag var blåst.
jag har hans email, kontonummer. har precis varit och gjort en polisanmälan.
hur kan jag ta reda på vem personen är?

Permalänk
Medlem

Ajdå, man ska ha som regel att aldrig sätta in pengar i förskott, det är så jävla lätt att bli blåst.

Eftersom du gjort en polisanmälan så är det polisen som ska ta reda på var dina pengar har tagit vägen, finns inte så mkt mer du kan göra.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen aldrig få se dina pengar igen. Polisen kan inte göra mycket då dom måste binda personen och hans kontonummer till tangentbordet då han blåste dig.

Permalänk
Medlem

förstår det men jag vill personligen ta reda på vem han är.
med en polisanmälan har jag väl rätt till att få reda på hans bankkontonr?
kan jag inte få reda på vem han är genom ip nr också?

är inte jätte dator kunnig själv men borde definitivt finnas någon här som kan det.

5200 kronor är inte lite pengar :(, blir ju knappast att berätta för farsan...

Permalänk
Medlem

Postförskott på dyrare grejer och lite billigare kan man sätta in pengarna i förskott tycker jag men du kan ju mejla lite till personen som blåste dig

Permalänk
Medlem

vad ska jag skriva i mailen?
om jag får reda på vem han är så åker jag personligen och besöker han.

Permalänk
Medlem

Med de rätta kontakterna så är det inga problem. Vet du vilken bank det är? Om om svaret är ja så gå till den banken och prata med mågon på kontoret (inte kassan)så kan de om de vill hjälpa dig. (en nöjd kund är en bra kund) Hoppas att du eller någon i din närhet har bra kontakter men banken.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

du får ofta med ip i mailen. ta den å ring operatören å kräv att få personupgifter å syfta på ipred. sen åker du å slår han med baseballträ.

vene om det går riktigt så enkelt som jag beskrev.

Permalänk
Medlem

jag sätta in pengarna på ett swedbank konto. jag har ett swedbank 10 min ifrån mig och jag känner en kille som jobbar där.

Permalänk
Medlem

Blev också blåst precis, iofs "bara" 1200:- men ändå. Polisanmält, vi får se vad som händer. Önskar dig lycka till i allefall.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

förösk få din swedbank polare att begå galet tjänsterfel då. e ni tighta så gör han det ju

Permalänk
Medlem

men om jag har med mig intyg från polisen har han inte rätt att lämna ut uppgifterna?

Permalänk
Medlem

ska jag hota han på epost? eller kan de bli svårare att spåra upp han sen då?

Permalänk
Medlem

tror inte någon annan än polisen kan få ut dessa upgifter. å de kommer inte orka utreda det endå. fixa upgifternasjälv å ge dem till polisen. men säg inte hur fan du kom över dem för då e din polare körd. fixa dem bara. ring upp honom eller åk dit med massa polare å säg att du ringer dit polisen om du inte får dina stålar osv. åk bara inte dit själv då får du kanske stryk! hotar du han på epost osv e värdelöst. då blir han bara mer försiktig å börjar gömma sig. försök fixa namnet på kontonr å gå vidare därifrån.

Permalänk
Medlem

Re: BLÅST PÅ 5200 KRONOR SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON :(!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
hejsan allihopa

jag gjorde mitt livs misstag igår när jag nappade på en annons på en macbook pro dator för 5000 kronor på blocket.
började maila fram och tillbacka och han verkade ärlig. så naiv som jag var så littade jag på killen så jag valde att sätta in pengarna i förskott på hans konto som den idiot jag är !
idag försökte jag få tag på han via telefon men självklart så svarade han inte.
han använde hela tiden en annan idintent med falsk adress namn.
jag fick tag på den riktiga personen då förstod jag att jag var blåst.
jag har hans email, kontonummer. har precis varit och gjort en polisanmälan.
hur kan jag ta reda på vem personen är?

gå till din bank och fråga vems namn som står på kontot bara gjorde jag funkade skit fint

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det finns nog inte så mycket du kan göra mer än att bita i det sura äpplet, om du inte vill riskera att hitta på brottsliga handlingar själv förståss. Att "hota" honom låter inte som någon vidare bra lösning.

Om du nu har gjort en polis-sak av det här så låt polisen ta hand om det. Om du har information som du tror att folk här, eller din polare på banken ska kunna använda sig av för att få fram vem personen är, så lämna den informationen till polisen istället, som får ta hand om det.

Permalänk

man bör använda internetgirot när man handlar på blocket, den är både en säker och prisvärd tjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
ska jag hota han på epost? eller kan de bli svårare att spåra upp han sen då?

Passa dig för vad du skriver då det är (snudd på) ett brott du tänker begå vilket inte är uppskattat här på forumet...

hoppas det löser sig dock!

Permalänk
Medlem

Re: Re: BLÅST PÅ 5200 KRONOR SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON :(!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
gå till din bank och fråga vems namn som står på kontot bara gjorde jag funkade skit fint

kanske funkar. testa det i första hand!! det är ju enklast.

Permalänk
Medlem

men dem ger väl inte uppgifterna?

Permalänk
Medlem

är det ingen som vet hur man via hans mail får fram hans ip och således vilken dator mailen kommit från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
jag sätta in pengarna på ett swedbank konto. jag har ett swedbank 10 min ifrån mig och jag känner en kille som jobbar där.

Då tror jag att det är löst. Men gör dig inte olycklig på honom. Det är ju dumt om det blir du som får sitta i fängelse för att du slagit ner honom.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
men dem ger väl inte uppgifterna?

Om dom överhuvud taget ger ut någonting så är det namn, men antagligen ger dom inte ännes ut namnet, dom ända som kan få tag i uppgifterna är väll Polisen?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en...

Men det har kommit många bra förslag här.

Försök att ta reda på vem den här snubben är. Ta sedan en dagsutflykt till han och fixa tillbaka dina pengar.

Men för guds skull hota han inte!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Det enda du kan göra är att polisanmäla honom och hoppas andra gör det också, men pengarna är borta oavsett vad du gör.

Sök bessik på google så förstår ni varför bedrägeri fungerar bra i sverige.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

En bra grundregel är att aldrig betala till någon som är anonym.
Om man inte på något sätt kan kontrollera vem den andra parten är bör man hellre låta bli. Det är ingen slump att vissa använder sig av telefoner med kontantkort.
En tjejkompis dotter tänkte sig inte för utan blev nyligen blåst på 4 000 kr för två Roskildebiljetter.

Även om man vet vem den andra parten är kan man bli av med sina pengar. Om personen tar pengarna och sedan inte har några möjligheter att betala tillbaka får man ju ändå inte igen sina pengar. Det kan därför vara läge att göra en enkel kontroll innan man sätter in mycket pengar på någons konto.

Om man kan kontrollera vem den andra parten är kan man sedan ringa Skatteverket (personregistret) för att få ett personnummer och därefter ringa till kronofogden.
När man ringer till kronofodgemyndigheten räcker det med att säga att man vill veta om en person har några skulder och uppge hans/henes personnummer. Informationen är OFFENTLIG och GRATIS! Det finns alltså ingen anledning att utnyttja de betaltjänster som finns på nätet ...

Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant är det oftast så.
Om någon är angelägen om att göra en snabb affär och pressar på ska man också bli misstänksam. En person som inte har rent mjöl i påsen vill ju självklart att man inte ska hinna kontrollera detta.

Man får tyvärr inte ta tillbaka något som har stulits från en själv hur enkelt och lockande detta än kan verka ... Då kan man själv bli polisanmäld.

YNWA8: det är starkt av dig att dela med sig av det som har hänt!
Då kanske någon annan här slipper göra samma misstag.

Permalänk
Medlem

Du hade en bank 10 min från dig, denna tråd har varit uppe en timme.

Varför lämnar du inte datorn och kollar med banken själv, snarare än att fråga folk vad dom tror banken kan göra. Värt en 10 min promenad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
men om jag har med mig intyg från polisen har han inte rätt att lämna ut uppgifterna?

Intyg från polisen att dom ska ge ut hans uppgifter till dig näää det går nog inte...Låt polisen sköta detta och kontakta blocket så dom spärrar fanskapet eller åtminstånde kanske kan hjälpa dig hur vet jag ej.

Fan sånt här blir jag så arg på jävla idioter det finns..Jag har sålt massa saker på Blocket och fått stålarna i förskott.Skulle aldrig falla mig in att blåsa nån som litar på mig så mycket..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li

Man får tyvärr inte ta tillbaka något som har stulits från en själv hur enkelt och lockande detta än kan verka ... Då kan man själv bli polisanmäld.

Känner en som råkat ut för detta, men som tur var så gick det bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit på Swedbank flera gånger och fått namn på kontoinnehavare med hjälp av kontonummer, så det ska inte vara nått problem för dig heller tycker jag. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig.