Köpte trasig vara på Inet. Felaktigt informerade?

Permalänk
Medlem

Köpte trasig vara på Inet. Felaktigt informerade?

Läs mitt inlägg som står längst ner!

Hej!

Jag lämnade in min dator på Inet för ca en vecka sedan. En till två dagar senare skulle jag komma och hämta den och de sa att det verkade vara något fel på mitt moderkort så min far betalade för ett nytt. Vi fick ett moderkort avsett för att passa de gamla komponenterna i datorn. När jag skulle öppna kartongen märkte jag att kartongen såg litet sliten ut och var ovanligt lätt att öppna, någon hade förmodligen dragit ut de två kartongflikarna innan. Nu tänkte jag inte på det då den kan ha öppnats och sedan lämnats tillbaka eller något.
Nu skriver jag kortfattat istället för att dra ut på det:
Jag öppnade kartongen och såg att förpackningen var bruten, tejpen var riven. Jag frågade försäljaren hur det kom sig men han sa bara att kortet har stått på deras lager. Min far frågade om kortet har blivit använt och försäljaren svarade nej.

Idag, runt fem dagar senare, skulle jag montera fast moderkortet med en it-kunnig person. Efter att ha lagt ner runt 20 minuters arbete och precis hade skruvat fast moderkortet i datorn märkte jag att de två plastdelarna på vänstersidan som skall hålla fast sli-kortet var borta och det var även två plastbitarna på högersidan.

Bild på hur plastbitarna som håller fast sli-kortet SKA se ut, ej min bild:
http://s68.photobucket.com/albums/i31/sassyklerk/FOR%20SALE/?...

Vi skall lämna tillbaka moderkortet imorgon, förmodligen innan någon har läst inlägget.

Det jag undrar är:
Agerade de rätt i.o.m att de sålde varan till oss utan att informera oss om skadan?
Har jag rätt att kräva 100% av pengarna tillbaka? Gäller ångersrätt eller öppet köp m.m.?
På fakturan står det "Leveransvillkor Fritt vrt lager". Vad betyder det?
Vad anser ni själva skall hända med köparen/företaget?
Har ni själva råkat ut för något liknande och hur löste ni det?

Edit: En länk där det står om inets villkor:
https://www.inet.se/?page=fvilkor

MVH

Repartir

Permalänk
Medlem

Personligen hade ja aldrig gått med på att få nått som man har köpt nytt som redan är öppnad.. Ja skulle ha lämnat tillbaka den på engång o krävt en SPRILLANS NY.. Hade de hänt mig de som hände dig.. som iofs aldrig skulle hända mig då ja är jäävligt petig aldrig köpa nått för ny pris o som ska vara nytt men redan har varit öppnad.. gå dit o klaga röven av dig.. mitt tipps..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte att det ser ut att vara något fel på plastbitarna på den bilden. Mekanismen kan se lite annorlund ut på olika moderkort.

Det är svårt att säga så mycket om detta fall. Det låter på din beskrivning med att ni köpte ett moderkort som passade de gamla komponenterna som att Inet har försökt hjälpa er med en lösning som inte skulle innebära att flera komponenter i datorn behövdes bytas ut, vilket då innebär att de sålde er ett kort som de haft liggande ett tag av ena eller andra anledningen.

Men så klart ska inte kortet vara skadat. Om den skada du beskriver verkligen finns så innebär den att grafikkorten kanske inte sitter helt fast i slotten utan kan hoppa ur. Om detta händer beror lite på hur det ser ut i din låda, men det är något du kan hänvisa till om kortet är trasigt, dvs "så som min låda ser ut så sitter inte grafikkortet ordentligt i slotten med denna skada på moderkortet" Om det finns ett fel så är det nämligen enligt konsumentköplagen felets betydelse för kunden som betyder något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Jag tycker inte att det ser ut att vara något fel på plastbitarna på den bilden. Mekanismen kan se lite annorlund ut på olika moderkort.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Det är inte min bild, på mitt kort är delarna borta/avbrutna.

Permalänk

Visa oss hur ditt moderkort ser jut

Permalänk

Maila service@inet.se
Där är det aldrig något tjafs, säg hur det är så får du ett nytt.
Säljaren kan inte nödvändigt vis veta om den är använd eller inte, om den är det så är han bara felinformerad.

Edit: pratade med dem igår ang en order, hade en beställningsvara på listan, jag ville ta bort den och nu har jag hämtat ut paketet (jag pratade också med dem efter postens sändning igår!) de är alltid trevliga via supporten vad jag upplevt^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Problemet fixat, fick tillbaka pengarna. De sa att kortet skulle fungera så länge jag lät datorn stå stilla men jag gillar att skaka på mina datorer och vill inteha några lösa delar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Repartir
Problemet fixat, fick tillbaka pengarna. De sa att kortet skulle fungera så länge jag lät datorn stå stilla men jag gillar att skaka på mina datorer och vill inteha några lösa delar.

Skaka på datorn? Vad finns det för anledning o göra det?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Alltså fick du tillbaka pengarna och behålla moderkortet? Låter som Inet i såna fall!:)

Permalänk
Avstängd

Nästan som moderkortet varit mitt.. sliter alltid ut "låsen" då dessa hamnar otroligt nog bakom kylaren så man får inte loss kortet utan att montera ner hela datorn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej!
Jag lämnade tillbaka kortet och fick pengar. Enligt dem var det moderkortet som var sönder så jag köpte ett nytt + minnen. Men... nu visade det sig att det var grafikkortet som var sönder. Det nya moderkortet har integrerat så datorn fungerar fint utan grafikkortet. Vad skall jag göra nu? De sa att de var nästan 100% säkra på att det var moderkortet det var fel på. Ska nu prova starta datorn med moderkortet som de påstod var sönder, fast utan grafikkort för att se vad som händer.

Har jag rätt att kräva pengarna för felsökningen om det visar sig att det var grafikkortet det var fel på och inte moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Repartir
[BHar jag rätt att kräva pengarna för felsökningen om det visar sig att det var grafikkortet det var fel på och inte moderkortet? [/B]

Klart du kan, bara att va lite på sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju ha varit så att både grafikkortet och moderkortet var sönder, men jag hade yrkat på återköp av moderkortet som du inte behövde, samt ersättning för resor och andra utlägg inkl deras felsökning. Vad är det för hobbyfelkontroll som inte pinpointar rätt sak?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!