Program för att öppna "config"-filer korrekt?

Permalänk

Program för att öppna "config"-filer korrekt?

Morsning! Jag vet inte om detta är rätt forum-del, men då ni kodknäckare garanterat vet svaret på min fråga så chansar jag

Grejen är den att jag håller på och måste skapa en config-fil till ett spel (ArmA2), och för att göra det så måste jag först kunna tyda en orgina-config för att hitta alla variabler och script jag behöver. Problemet är bara att just den filen detta finns i inte visas korrekt i notepad (Som funkar utmärkt för alla andra config-filer). Notepad verkar inte fatta var den ska göra radbyte, och blir bara knäpp av att se allt som en enda klump!

Så till frågan, har ni tips på något program som kan visa detta som det ska? Inget avancerat, utan bara något enkelt. Eller är det kanske bara någon inställning i notepad man behöver ändra?

Här är två bilder, den första på hur config-filen jag vill tyda ser ut i notepad, och den andra på hur det ska se ut för att få ut något vettigt av det. Det är inte samma format på filerna, men dom innehåller precis samma typ av information;

Tack för svar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte bara radbrytningarna som skiljer. Om du studerar de två filerna noggrannare så ser du att config.bin inte ser riktigt ut som config.cpp. Den senare filen innehåller C++-kod, så jag gissar att den har kompilerats till config.bin.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Notepad++ visar radbrytningar rätt oavsett teckenkodning, det kan vara ett första steg...

Permalänk

Skulle även jag gissa på att den första är kompilerad!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag håller med dem andra helt och hållet, kanske kan du/någon på nått sätt ändra i cpp filen och sedan kompilera en ny config.bin fil?

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Notepad++ visar radbrytningar rätt oavsett teckenkodning, det kan vara ett första steg...

Oavsett teckenkodning; ja. Oavsett radbrytningskonventioner; nej.
Sparar du en fil i *NIX med bara \n som radslut kommer Notepad att visa allt på samma rad. (Har dock inte testat sedan jag hade XP, det kan vara fixat i senare versioner)

Annars håller jag med övriga postare, .bin-filen verkar vara någon kompilerad halvbinär variant. Tycker jag ser lite skumma tecken i den. Har du hela config.cpp så borde du kunna skapa en ny.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ladda ner nåt program så brukar wordpad vara lite bättre på att visa filer bra än notepad iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Oavsett teckenkodning; ja. Oavsett radbrytningskonventioner; nej.
Sparar du en fil i *NIX med bara \n som radslut kommer Notepad att visa allt på samma rad.

Jag skrev Notepad++, inte Notepad

Det är även enkelt att göra effektiva ersättningar i Notepad++ genom CTRL + R som stödjer ersättning med radbryt och regexp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag skrev Notepad++, inte Notepad

Så går det när man inte läser ordentligt

Permalänk

Som tidigare nämnt är wordpad ett perfekt jobb för detta.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Editplus som öppnar dom flesta textfiler rätt, det är samtidigt en bra texteditor för div programspråk, HTML, PHP Java osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300