Blåst på Tradera - bästa approach?

Permalänk
Medlem

Blåst på Tradera - bästa approach?

Har nyligen gått på den klassiska niten på Tradera: ser det för bra ut för att vara sant är det nog så.

Närmare bestämt så köpte jag ett minneskort på Tradera, ett Sandisk Compact Flash Extreme III 8 GB. Det jag fick såg jag direkt att det var en falsk kopia. Typsnittet stämde inte riktigt överrens, färgkvaliten på etiketterna var inte som de brukar, den kändes lite vass, en stämpel fanns på baksidan (varför?)... kort sagt, en billig ommärkt sak. Hittade det här: http://reviews.ebay.com/FAKE-SanDisk-Extreme-Compact-Flash-Ca...
och såg sedan ytterligare bevis på att den var falsk.

Jag har fått tag i en annan som har köpt samma sak från samma säljare, och det var nog också en falsk.

Jag har läst om detta förr, men trodde inte detta fanns i Sverige. Nu vet jag. Annonsen i fråga: http://www.tradera.com/CompactFlash-CF-kort-SanDisk-Extreme-I...
(inte jag som vunnit just den auktionen)

Nu är frågan, ska jag kontakta säljaren och försöka få pengarna tillbaka innan jag kontaktar Tradera? Har hört att någon faktiskt lyckats med det på ebay. Säljaren påstod sig inte veta om att det var falska kort, och försökte till en början förklara det med att "det står ju Sandisk på dem", men gick ändå med på återbetalning. Det rör sig om 339 utan frakt. Frakten gick bara på 12 spänn, fick ingen kartong. Så det kan jag leva med. Inga stora summor oavsett, men ändå surt.

Sandisk verkar inte särskilt intresserade av såna här fall då det krävs mycket bevisning för att fastställa vem som säljer och var det tillverkats.

Något mer jag bör tänka på?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt spår. Tills dess kan du lämna ett dåligt omdöme (vilket han kan komentera om han vill)

Permalänk

Tag först kontakt med säljaren se vad han säger.
Sen kan du lämna negativt omdöme ifall det inte går att lösa.
Tradera kan inte göra så mycket egentligen. Inte mer än att om möjligt stänga kontot ifall DU kan bevisa att säljaren far med osanning med vilje.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Frågan är om jag ska konfrontera honom med det, eller om jag bara ska hitta på någon ursäkt till att skicka tillbaka kortet och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

lägg fram bevis på att det är kopia, kräv pengar tillbaka ,annars ge negativt omdöme och anmäl han till tradera att han säljer kopior så blir han kanske avstängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Frågan är om jag ska konfrontera honom med det, eller om jag bara ska hitta på någon ursäkt till att skicka tillbaka kortet och få pengarna tillbaka.

Gör båda saker?

Permalänk
Medlem

Du bör kontakta säljaren och hoppas på att få pengarna tillbaka. De på tradera brukar vara rätt snabba med att betala tillbaka, iaf enligt min erfarenhet.

Om han betalar tillbaka så ger du honom positivt omdöme. Försöker han sedan kränga minnet igen, så anmäl honom till tradera!

Köpte själv ett billigt Sandisk minne på 1 GB i Kina (300 kr 2004), det fungerade jättefint ca 8 gånger. Sen gav det bara CF-Error i både kamera och datorn.

Det var inte så att man åkte tillbaka till Kina för att byta, men det var ju tråkigt för bilderna som försvann.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Han svarar inte på mail, och det finns inget telefonnummer. Det här ser ju lovande ut

Väntar några dagar till, sen kontaktar jag Tradera.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Aight, nu har jag fått veta att jag kan skicka tillbaka kortet som rekommenderat brev samt mitt bankkontonummer så han kan betala tillbaka.

Ska jag göra detta, eller kommer han på något vis rensa kontot istället på mina stackars små kronor?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Testpilot

Man kan inte rensa någons konto om man har kontonumret, bara sätta in pengar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Aight, nu har jag fått veta att jag kan skicka tillbaka kortet som rekommenderat brev samt mitt bankkontonummer så han kan betala tillbaka.

Ska jag göra detta, eller kommer han på något vis rensa kontot istället på mina stackars små kronor?

Jag tycker dessutom att han ska sätta över pengarna innan du skickar med tanke på hela skiten.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaks en bit kartong och skriv 8GB
Sen ett dåligt omdöme

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

precis, skicka ingenting förän han betalat tillbaka, han har gjort fel inte du alltså ska han lösa det, annars ge negativt och anmäl han.