Permalänk
Medlem

Framtidssäker Dator?

TJena, har en ganska enkel fråga.
Jag ska köpa ett nytt graffekort efter sommaren och det är väl ett 4890 som ligger bäst till. Jag funderar då på om resten av datorn hänger med kortet.
Jag har ett msi k9a2 platinum, asus 4850, phenom 9850 @ 3,0ghz, pc2 6400 4gb (kingston), 550w Corsair.

Jag kommer spela på en 22" 1680x1050.Hur bra kommer min phenom 9850 samt ett 4890 prestera i spel som släpps under 2010? Kan hända att jag skaffar en skärm med högre upplösning men det är inte det första jag tänker lägga pengar på just nu.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa det efter sommaren så är det nog bäst att vänta tills DX11 korten.

Permalänk
Medlem

KOmemr det finnas bra dx11 kort till rimligt pris? max 2500kr

Permalänk

Är väl inget som vet riktigt än, förutom ati och nvidia, men skulle inte tro att dom säger nått fall du frågar.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Tror ni att spel som släpps i höst/vinter kommer att använda sig dx11 eller kommer dröja fram tills nästa sommar eller så.
(hoppas väl att någon sitter på lite inside information )

Permalänk
Medlem

Jag har svårt å se att många spel kommer använda DX11 faktiskt, jag tror de börjar bli vanligt runt sommaren nästa år.

Permalänk
Medlem

ok, men om man går till baka till min huvudfråga.
hur klarar sig resten av min dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jerkabo
ok, men om man går till baka till min huvudfråga.
hur klarar sig resten av min dator?

Den kommer klara sig helt utmärkt,kanske klocka cpun lite till bara.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk

Som vanligt i sådana här trådar rekomenderar jag "bates 4000"

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Den kommer klara sig helt utmärkt,kanske klocka cpun lite till bara.

Jo, ska nog klocka lite till, men måste skaffa en kylare först. (bara utgifter )
Minnena är jag dock lite orolig för men det kanske jag inte borde va

Permalänk

Re: Framtidssäker Dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jerkabo
TJena, har en ganska enkel fråga.
Jag ska köpa ett nytt graffekort efter sommaren och det är väl ett 4890 som ligger bäst till. Jag funderar då på om resten av datorn hänger med kortet.
Jag har ett msi k9a2 platinum, asus 4850, phenom 9850 @ 3,0ghz, pc2 6400 4gb (kingston), 550w Corsair.

Jag kommer spela på en 22" 1680x1050.Hur bra kommer min phenom 9850 samt ett 4890 prestera i spel som släpps under 2010? Kan hända att jag skaffar en skärm med högre upplösning men det är inte det första jag tänker lägga pengar på just nu.

Om du ska köpa efter sommaren är det bättre att du frågar/kollar på andra trådar då. Mycket hinner ändras inom datorkomponentsvärlden på några månader.

På din fråga om din dator kommer hänga med så svarar jag ja, då det är oftast grafikkortet som flaskar och inte cpu:n. Köper du dessutom en skärm med högre upplösning så är det ännu mindre risk att cpu:n flaskar.

EDIT:
Nä minnena behöver du inte vara orolig för, det är sån liten prestandaskillnad om du skulle byta upp dig till t.ex. 1066MHz-minnen. Man vinner inte direkt mycket på att klocka minnen heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Framtidssäker Dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Om du ska köpa efter sommaren är det bättre att du frågar/kollar på andra trådar då. Mycket hinner ändras inom datorkomponentsvärlden på några månader.

På din fråga om din dator kommer hänga med så svarar jag ja, då det är oftast grafikkortet som flaskar och inte cpu:n. Köper du dessutom en skärm med högre upplösning så är det ännu mindre risk att cpu:n flaskar.

EDIT:
Nä minnena behöver du inte vara orolig för, det är sån liten prestandaskillnad om du skulle byta upp dig till t.ex. 1066MHz-minnen. Man vinner inte direkt mycket på att klocka minnen heller.

bra, det var det jag ville höra om minnena, är så jäkla köpsugen att det kanske blir ett 4890 redan nu. Gäller ju att köpa upp pengarna innan dom tar slut. (går o lägger mig)

Permalänk

Re: Re: Re: Framtidssäker Dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jerkabo
bra, det var det jag ville höra om minnena, är så jäkla köpsugen att det kanske blir ett 4890 redan nu. Gäller ju att köpa upp pengarna innan dom tar slut. (går o lägger mig)

Ja om du ska köpa nu så rekommenderar jag nog 4890 i den prisklassen, jag föredrar singelkort ist för cf/sli. Gonatt

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Framtidssäker Dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Ja om du ska köpa nu så rekommenderar jag nog 4890 i den prisklassen, jag föredrar singelkort ist för cf/sli. Gonatt

Ja, singelkort blir det då jag inte kan ha två för en av mina pci-e x16 är obrukbar http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...