Intel och Microsoft godkänner högre upplösning för netbooks

Permalänk
Melding Plague

Intel och Microsoft godkänner högre upplösning för netbooks

Processorjätten Intel och mjukvarujätten Microsoft lossar en del på tyglarna och godkänner upplösningen 1366 x 768 pixlar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vadå Intel och Microsoft bestämmer?
När fan bestämde dom över vad som får kallas netbooks och inte?
Visst att man kanske inte får använda sig av Intel eller Microsofts produkter i sin "inte enligt deras regler"-netbook. Men i alla fall.
Sen undrar jag varför man inte får ha hög jefla upplösning på netbooks. "Lossar en del på tyglarna och godkänner..", vafan är detta? haha

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Nej nu har du missförstått (?). Microsoft säljer OS billigare till netbooks, och då har dem självklart krav på vad en netbook ska räknas som.

Permalänk
Medlem

hehe, läste nog lite snabbt där.

"...medan Microsoft inte har någon lust att skeppa fler lågt prissatta operativsystem än nödvändigt."

Tillbaks till WAR igen, där jag iaf gör lite nytta.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Spännande, spännande.

Permalänk
Inaktiv

På tiden...

Permalänk
Medlem

Allt går mot 16:9?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Blir det någon så blir det en Vaio. Såklart.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Allt går mot 16:9?

Vilket jag inte gillar, bredaskärmar är bra för film och spel men när det kommer till websurning är 16:9 skärma inte längre så bra eftersom man vill ha en del höjd också när man surfar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

De ska inte lägga sig i upplösningen eller max storlek på hårddiskar. Vissa av oss skulle inte tacka nej till bättre grafik på externa skärmar med netbooks eller större hårddisk.

Begränsa gärna max priset men låt resten vara.

Vad har vi för uppdelning för bärbara nu?

Släpbara
Bärbar (Normal)
Ultra Portabel
Netbook

Permalänk
Medlem

Detta var nytt för mig, aldrig trott att 2 företag bestämde detta

Permalänk
Medlem

Trevligt, har ingen netbook för tillfället som nu känns det som om jag mycket väl kan ta och köpa nästa generations netbook när den nu kommer, med en nerbantad version av Windows 7.

Permalänk

netbok är överskattade. bättre och lägga till någontusen lapp och få en bra laptop istället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är värdelöst att det bara är två giganter som bestämmer vad som ska kallas netbook. Först nu tycker jag är netbooks blir intressanta över huvud taget. Windows 7 och högre upplösning på skärmarna, så att man faktiskt får plats med någonting, då börjar det likna nåt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Vilket jag inte gillar, bredaskärmar är bra för film och spel men när det kommer till websurning är 16:9 skärma inte längre så bra eftersom man vill ha en del höjd också när man surfar.

Håller med och speciellt inte i netbooks där höjden redan är ett stort problem.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Håller med och speciellt inte i netbooks där höjden redan är ett stort problem.

När det gäller bärbara handlar det om att en bredskärm är lättare att anpassa till formatet, eftersom de oftast är begränsade av tangentbordet. De flesta tangentbord är breda och inte kvadratiska. Därför ska man se det som att man får mer upplösning på bredden och inte alls att man tappar upplösning på höjden, dvs 1366 x 768 eller 1024x768?

Sen finns det större bärbara med mer djup (med pekplatta och högtalare etc), men de flesta små bärbara är krympta på djupet.

Permalänk

Men då borde det väl finna netbooks med VIA Atom och Linux, som har högre upplösning då? När inget av de 2 företagen är inblandade.

Tycker iofs att det inte spelar så stor roll, netbooks har gått upp så mycket i pris att det är bättre att läga till lite till för att få en Laptop.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krux
Vadå Intel och Microsoft bestämmer?
När fan bestämde dom över vad som får kallas netbooks och inte?
Visst att man kanske inte får använda sig av Intel eller Microsofts produkter i sin "inte enligt deras regler"-netbook. Men i alla fall.
Sen undrar jag varför man inte får ha hög jefla upplösning på netbooks. "Lossar en del på tyglarna och godkänner..", vafan är detta? haha

Bra fråga! Mitt svar: ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Nej nu har du missförstått (?). Microsoft säljer OS billigare till netbooks, och då har dem självklart krav på vad en netbook ska räknas som.

MS ska skita fullständigt i vad för typ av hårdvara man tänkt köra sitt OS på och bör ha olika versioner för olika prisklasser. Klart att MS försöker få det att låta som om de "förlorar" på att sälja fler billiga versioner, men de får helt enkelt anpassa sig. Det är inget fel med att sälja färdiga datorer med operativsystem, men det är ett sabla ofog att MS får/kan/har blandat sig i detta. Om folk väljer en enklare variant av windows framför en dyrare beror det enkom på att den dyrare inte ger tillräckligt med mervärde. Att "subventionera" ett OS för en speciell produkt och få inflytande över denna är märkligt, fult men givetvis smart.

Att tvinga någon som råkar köra 1367 * 768 i upplösning att köra ett annat OS än den som 1366 * 768 är ett oskick. Vad händer om några år då, när netbook-upplösningen är större och processorerna är snabbare? Ska man flytta denna godtyckliga gräns uppåt för att hela tiden ha en kontrollerande bromskloss på utvecklingen? Kära nån, MS har ju ingenting med upplösningen att göra ö.h.t, utan använder grafikkretstillverkarens drivrutiner. Det enda Windows i princip kan köra självt är legacy-upplösningar så som 640*480, 800*600 och 1024*768. Trots att win är "subventionerat" på netbooks så höjer det slutpriset på en maskin som gjord för ett öppet operativ, t.ex. ubuntu remix eller snart sagt vilket OS som helst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men då borde det väl finna netbooks med VIA Atom och Linux, som har högre upplösning då? När inget av de 2 företagen är inblandade.

Tycker iofs att det inte spelar så stor roll, netbooks har gått upp så mycket i pris att det är bättre att läga till lite till för att få en Laptop.

Precis. Det var kul så länge det varade. Denna netbook-våg vi ser idag är ju inte den första, men förut kallades det inte "netbook" såklart. Riktigt små PC har kommit och gått, men har aldrig lyckats få fotfäste. Dagens trend hör till de mest ihärdiga men det är möjligt att MS och Intel lyckas döda den. Ty varför köpa en netbook när en ergonomisk, normal laptop fås för nästan samma peng?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Precis. Det var kul så länge det varade. Denna netbook-våg vi ser idag är ju inte den första, men förut kallades det inte "netbook" såklart. Riktigt små PC har kommit och gått, men har aldrig lyckats få fotfäste. Dagens trend hör till de mest ihärdiga men det är möjligt att MS och Intel lyckas döda den. Ty varför köpa en netbook när en ergonomisk, normal laptop fås för nästan samma peng?

Det optimala är enligt mig fortfarande en 12" med lagom prestanda till ett förmånligt pris. Det förmånliga priset kom först efter netbookrushen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krux
Vadå Intel och Microsoft bestämmer?
När fan bestämde dom över vad som får kallas netbooks och inte?
Visst att man kanske inte får använda sig av Intel eller Microsofts produkter i sin "inte enligt deras regler"-netbook. Men i alla fall.
Sen undrar jag varför man inte får ha hög jefla upplösning på netbooks. "Lossar en del på tyglarna och godkänner..", vafan är detta? haha

Psion borde ju bestämma, det var ju dom som ägde "namnet" netbook.

Permalänk
Medlem

Har inte MS och Intel lärt sig? Kunden bestämmer alltid.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Har inte MS och Intel lärt sig? Kunden bestämmer alltid.

Men om Microsoft och Intel håller kvar i tyglarna har kunden mycket att säga, men i verkligheten mycket liten chans att göra något åt saken i ett virtuellt monopol.

Men detta är ändå ett självklart steg framåt då netbooks kommer behöva konkurrera med sig själva nu när efterfrågan är så pass stor och utan tecken för att trenden skall dunsta närmaste tiden. Själv tror jag inte att netbooks konkurrerar speciellt mycket med "riktiga" laptops då många netbooks idag kostar lika mycket eller mer än en minst dubbelt så stark "vanlig" laptop.

Samtidigt som Netbooks är trendiga som fan så är det nästan mer utav en accesoar än något annat i många fall - därav kompletteras nog en hel del netbooks av en riktigt stridsduglig laptop.

Permalänk

Fyfan vad irriterande. Den låga upplösningen på min Acer One är nog det enda jag verkigen irriterar mig på. Hade det varit typ 1280* så hade jag varit hur nöjd som helst. Jag menar, vad fan spelar upplösningen för roll? Så länge datorn i sig behåller samma format så är det ju inget annat än positiv utveckling. Det är ju trots allt fortförande en hel del kompromisser med en netbook jämfört med en normal laptop. Lite högre upplösning skulle fan inte skada.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev för några månader sedan. fler bärbara datorer utan förinstallerat OS tack

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det optimala är enligt mig fortfarande en 12" med lagom prestanda till ett förmånligt pris. Det förmånliga priset kom först efter netbookrushen.

+1!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Kan väl också instämma i kören som anser en 12" med lagom prestanda är grejen.
Gillar dock min 8,9" AAONE men prestandan kan vara lite besvärande ibland, det går helt enkelt lite väl segt.

Just nu är det väl HP DV2z som ligger på önskelistan om den inte får dåliga skriverier i massor. Lite nyfiken på NEO med dubbla kärnor i kombination med den bättre grafikkretsen HD3200.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det optimala är enligt mig fortfarande en 12" med lagom prestanda till ett förmånligt pris. Det förmånliga priset kom först efter netbookrushen.

Japp, 12" med 4:3-upplösning ska det vara. Sen vet jag inte om jag håller med om pris... Har gått att hitta riktigt bra begagnade 12" för en billig peng länge nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Japp, 12" med 4:3-upplösning ska det vara. Sen vet jag inte om jag håller med om pris... Har gått att hitta riktigt bra begagnade 12" för en billig peng länge nu.

Jag har en 12'' HP och är besviken på den. Dels över att den har så låg upplösning (1024x768) och att den verkar väldigt trög eller nåt för den klarar inte ens av youtube-videor. Vad är det som gör att den inte ens klarar det, Pentium M sägs ju vara en snabb processor?
(En Atom 1.6 motsvarar tydligen en PM i 800mhz)

Klarar dagens netbooks med Atom och Intel 950-nåt-grafik youtube? Det borde de väl ändå göra, men varför skulle då inte min 12'' göra det...!?

Visa signatur