Permalänk
Medlem

Köpa nu eller vänta

Tjenare, sitter och letar grafik kort och varje gång jag ser ett kort undrar jag om jag verkligen behöver det, eller om det kommer något nytt inom 2 månader eller så.

Så jag undrar:

När kommer nästa serien ut?

Ska jag köpa ett helt ok kort nu? GTX260 eller liknande och vänta tills nya serien eller ska jag köpa ett GTX275 och ha det ett bra tag.

Vilket kort är bäst nu for 1680x1050

tack!!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken budget snackar du om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

det kommer alltid att komma något bättre. köp efter behov istället.

Permalänk
Medlem

runt 3500

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
runt 3500

Många som rekommenderar hd 4890 BE,

Sitter i samma sits som dig, har ett 9600gt och det känns lite slött.

-Ellok

Permalänk
Medlem

Hmm, vill gå den gråna vägen (nvidia) då jag hatar ATi drivrutiner, men men, hmm, lutar åt ett GTX295 haha, kanske kan få ihop en tusing till eller något, deras single PCB design är ju underbar

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Är nöjd tills vidare med mitt GTX260 SP216 (den nyare varianten), maxar Bioshock i 1680x1050, GTA IV också maxat i samma upplösning, förutom view distance dock, men då får jag några småhack emellanåt. Iofs så har jag inte testat så mkt ännu, installerade kortet igår.
Minns inte var jag läste det, men AMD sade ju att de håller tidsplanen med sina nya DX11 kort, minns dock inte om det endast gällde budgetkorten men den 22 oktober if memory serves, men med TSMCs tillverkningsproblem så återstår det väl att se vad som händer.

Mitt råd, köp ett GTX260/HD4870. Tror nog man klarar sig bra med det ett par månader iaf, åtminstone om man inte använder DX10 som jag:P

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNI-861
Är nöjd tills vidare med mitt GTX260 SP216 (den nyare varianten), maxar Bioshock i 1680x1050, GTA IV också maxat i samma upplösning, förutom view distance dock, men då får jag några småhack emellanåt. Iofs så har jag inte testat så mkt ännu, installerade kortet igår.
Minns inte var jag läste det, men AMD sade ju att de håller tidsplanen med sina nya DX11 kort, minns dock inte om det endast gällde budgetkorten men den 22 oktober if memory serves, men med TSMCs tillverkningsproblem så återstår det väl att se vad som händer.

Mitt råd, köp ett GTX260/HD4870. Tror nog man klarar sig bra med det ett par månader iaf, åtminstone om man inte använder DX10 som jag:P

Helt rätt, blir nog ett GTX275 dock, kostar typ 100kr mer än EVGA's GTX260...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Jag är lite i samma sits, funderar på att köpa mig ett till 4870. Det jag tänker göra är att vänta tills 5xxx-korten kommer så att 4xxx sjunker i pris (alt vänta till prissänkningen bara) och köpa mig två 4890 1GB istället.

Mitt råd är att vänta på de nya sakerna så att de du funderar på att köpa nu går ner i pris, och köpa dem då. Det kommer alltid någonting bättre, och att köpa kort enbart pga dx11 är onödigt, då det lär finnas mycket bättre kort när det blir spelstandard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Helt rätt, blir nog ett GTX275 dock, kostar typ 100kr mer än EVGA's GTX260...

GAAAAAH! Varför sa du det för? Nu blev jag ju bara olycklig över att inte ha köpt ett 275:P:D

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat lite på dator osv. men jag har bestämt mig för att vänta tills de nya Dx11 korten innan ja köper någonting iaf! De släpps till hösten och jag känner att så brådis har ja inte så att ja kan missa att köpa ett Dx11 kort då, jag skulle ha ångrat mig iaf, det vet jag redan nu. Sen vet ja inte om ja skulle vänta tills både nvidia och ati har släppt sina serier med Dx11 kort så att man kan jämföra plattformar eller om ja skulle köpa de första som kommer. Men de märks väl hur mkt pengar man har då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
Jag har också funderat lite på dator osv. men jag har bestämt mig för att vänta tills de nya Dx11 korten innan ja köper någonting iaf! De släpps till hösten och jag känner att så brådis har ja inte så att ja kan missa att köpa ett Dx11 kort då, jag skulle ha ångrat mig iaf, det vet jag redan nu. Sen vet ja inte om ja skulle vänta tills både nvidia och ati har släppt sina serier med Dx11 kort så att man kan jämföra plattformar eller om ja skulle köpa de första som kommer. Men de märks väl hur mkt pengar man har då..

Jag skulle vänta med, om jag nu hade ett grafikkort haha, har tomma PCI-E slotts på mitt moderkort, får ont i magen av att kolla på det haha

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNI-861
GAAAAAH! Varför sa du det för? Nu blev jag ju bara olycklig över att inte ha köpt ett 275:P:D

Haha, men men... 6FPS

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Har du fått i ett riktigt tangentbord till slut

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Haha, är i Sverige nu haha, kanske köper mig ett svenskt tangentbord och tar med mig

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display