Permalänk

Klockning av 9600GT

Jag tyckte att mitt 9600GT segade lite när jag lirar WoW maxxat och skulle vilja klocka upp det lite. Jag började dra lite i spakarna i RivaTuner och körde 3DMark efter varje ändring och allt fungerade bra.

Men när jag väl skall spela så verkar det som om min klockning är otroligt instabil och jag har sämre FPS än tidigare och efter ett tag så hänger det sig totalt. Vad har jag gjort fel? Hur klockar man stabilt?

Min konfig:

Q6600 @ 2.4GHz
DDR2 667 MHz 2GB
9600GT + Accelero samt fläkt på. Går inte att få den över 35c

Permalänk
Medlem

kanske de beror på värme?
prova att dra upp fläkten på 80-100%

och se ifall du får nån skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

de kan vara så att vramen på ditt grafikkort blir varmt, men inte coren hur ser din accelero ut? täcker den bara GPU'n eller täcker den vram och allt?

Permalänk

om det är en accelero s1 rev2:a så täcker den bara coren, man får med
små alukylare som man ska klistra fast på vramen och spännigsregelatorerna, utan dem kan värmen bli för hög

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Hur hög klock snackar vi om, 850Mhz eller högre?

Är ditt kort 650Mhz oklockat?

Har också ett 9600gt som just i skrivande stund är klockat till 800mhz med orginal kylaren.

är ca 43 grader i idel och runt 60 i load. (fläkten på 30% idle)

Skriv lite hur mycket du klockar minnet/shader också

-Ellok

Permalänk

Eftersom det flöt på bra i 3DMark så antog jag att det fungerade felfritt. Jag var väl uppe på 800/2000/1000 eller något sådant (core/shader/memory).

Jag har Accelero s1 rev2 och alla flänsar sitter på minnesmodulerna. Jag tror verkligen inte värme är ett problem. Jag har aldrig sett tempen på core gå över 35c. Jag har buntat fast en 120mm fläkt på acceleron också, så den blåser på i 1200RMP underifrån och på hela kortet.

Jag gick antagligen lite för fort fram när jag klockade. Får väl spela några timmar mellan varje justering och kolla om det är stabilt.

Permalänk
Medlem

låter som en mycket bra idé

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz