Permalänk
Medlem

Dilemma! Byte av GPU

Jag är inte riktigt nöjd med prestandan jag har med min nya burk, och dum som jag var när jag beställde så kollade jag inte upp vad moderkortet klarade av..

Nu när jag forskat runder desto mer har jag dock förstått att jag gjorde ett dumt köp. Moderkortet jag har stödjer Crossfire, och då x8, och grafikkortet jag köpte är ett GTX 260.

Detta betyder 2 saker.
För det första kan jag inte köpa ett till o köra SLI.
Det blir dyrt o byta moderkort, installera om Vista ( om det nu äns går? Har en OEM licens..) och köpa ett till GTX 260.

För det andra, så förlorar jag kanske en del prestanda om jag skulle klicka hem 2st HD 4890 - eftersom dem då körs i 8x mode..
(Och isåfall försöka sälja mitt GTX 260)

Så, vad är era tips? Är det ej lönt att köra crossfire om det ändå bara kör i x8?
Så jäkla dåligt att ett sånt moderkort jag har inte stödjer 16x , det har ju fått bra reviews och omdömen på flera olika sidor.

Lite info

Mobo:MSI p45 Platinum http://www.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_...

CPU:q9550

17100 3dmark 06 poäng

Nätaggregatet jag har är ett sådant; http://www.axpertec.com/Product-powersupply_simplepower_630W....

Orkar det driva min setup +Crossfire?

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Det lör göra 0 i skillnad att du kör i 8x i cf. Om du vill ha bättre prestanda så är ju den enkla vägen att kränga 260 och köpa två stycken 4890. I vad är det prestandaproblem föresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wh|p
Jag är inte riktigt nöjd med prestandan jag har med min nya burk, och dum som jag var när jag beställde så kollade jag inte upp vad moderkortet klarade av..

Nu när jag forskat runder desto mer har jag dock förstått att jag gjorde ett dumt köp. Moderkortet jag har stödjer Crossfire, och då x8, och grafikkortet jag köpte är ett GTX 260.

Detta betyder 2 saker.
För det första kan jag inte köpa ett till o köra SLI.
Det blir dyrt o byta moderkort, installera om Vista ( om det nu äns går? Har en OEM licens..) och köpa ett till GTX 260.

För det andra, så förlorar jag kanske en del prestanda om jag skulle klicka hem 2st HD 4890 - eftersom dem då körs i 8x mode..
(Och isåfall försöka sälja mitt GTX 260)

Så, vad är era tips? Är det ej lönt att köra crossfire om det ändå bara kör i x8?
Så jäkla dåligt att ett sånt moderkort jag har inte stödjer 16x , det har ju fått bra reviews och omdömen på flera olika sidor.

Lite info

Mobo:MSI p45 Platinum http://www.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_...

CPU:q9550

17100 3dmark 06 poäng

Nätaggregatet jag har är ett sådant; http://www.axpertec.com/Product-powersupply_simplepower_630W....

Orkar det driva min setup +Crossfire?

vad hade du för gpu innan?
och nej det nätagget orkade inte ens driva mina 2x 8800gts 512mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wh|p

Så jäkla dåligt att ett sånt moderkort jag har inte stödjer 16x , det har ju fått bra reviews och omdömen på flera olika sidor.

De gör de väl? • Two PCI Express x16 slots (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant; supports CrossFire Technology)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
De gör de väl? • Two PCI Express x16 slots (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant; supports CrossFire Technology)

Inte enligt OP:s produktlänk.

Slots

• Two PCI Express x16 slots (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant; supports CrossFire Technology)
- When using two PCIE x16 slots, the PCIE x16 lanes will auto arrange from x16/ x0 to x8 x8.
• Two PCI Express x1 slots. (support PCI Express Bus specification v1.0a compliant)
• Two 32-bit v2.3 master PCI bus slots.
- Support 3.3v/5v PCI bus interface.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

när du kör 2 kort i cf så spelar det ingen roll om du kör i x8 eller x16, det kanske skiljer 1 fps. men om du ska köra 3 kort i cf så bör man ha x16 på alla 3 portar.

sälj ditt gtx 260 och köp 2 st 4890 och ett corsair 650w.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk

En lösning är ju Windows 7, nu när det är gratis.. under tiden kan du ju fundera på hur du ska göra med operativ (när du kör 7an)... alltså ifall du ska skaffa vista sen igen eller win7 när det kmr ut... och därmed ha två stycken ATI kort i Crossfire Bra tänkt va?

GTX260 kortet kan du sälja här på sweclockers.. säkert någon som vill köpa det

Permalänk
Medlem

Mmm, eftersom det är pci-express 2.0 så bör du ha tillräcklig bandbredd även med x8...

Skulle definitivt rekommendera ett aggbyte om du ska klämma in två kort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.