GTX 280 Extremt varmt eller defekt?

Permalänk
Medlem

GTX 280 Extremt varmt eller defekt?

Hallå alla Swecare!

Har kört lite tester med mitt BFG GTX 280 OC. Jag hade tänkt att jag skulle klocka det med när jag kör Furmark i kortets stockfrekvenser tar det ungefär 80 sekunder tills kortet är uppe i 105-107 grader och fläkten går på 100% efter 10 sek av testet. Däromkring ligger det under hela testet (stability test). Har inte vågat köra furmark någon längre tid eftersom det inte är hälsosamt för kortet att ligga över 100 grader? Har kollat runt på andra forum och det finns folk med liknande problem med just GTX 280. Har inte kört med GPU-Z och Furmark nån längre tid och har därför inte vetat att kortet går så varmt. Jag trodde helt enkelt att det lät mycket

Har nu tagit kontakt med butiken som sålde kortet till mig förra sommaren (2008-08-18) då dem har 1 års garanti plus att BFG har 2 år.

Några tips/råd hur jag kan konstatera att det är ett fel på kortet själv, utöver det jag gjort så att jag inte skickar iväg kortet på RMA och får som svar att det inte är några fel.

Att gå så varmt kan väl knappast vara bra för kortet och brde väl förkorta dess livslängd markant, är förvånad att det faktiskt snurrar fortfarande!

Permalänk
Medlem

Den saken jag vet säkert är att 105-107 grader är FÖR varmt. Om man t.ex. jämför det med mitt gtx275 som går i max 81C så är det ju en rätt rejäl skillnad. Fast sen är ju mitt tillverkat i 55nm och ditt i 65nm, så ditt ska ju gå lite varmare, men aldrig över 90 tycker jag.

Är kortet mycket dammigt så kan det ju bero på det. Om du inte redan har dammsugit, så plocka då ut kortet ur chassit och dammsug det försiktigt och kolla sen om det är någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har blåst ut kortet med tryckluft väldigt noggrant, kollat att det inte sitter något runt fläkten. Kortet sitter helt fritt i burken, inga kablar eller sådant ivägen. Kortet har helt enkelt alla förutsättning att fungera som det skall. Får fortfarande lika höga temperaturer i Furmark som innan jag blåste ur kortet. Visserligen går det lite varmare i 65 nm, men det är en så stor skillnad i detta fall, de flesta GTX 280 användare ligger ändå runt 85 grader och 90 i extremfall. Då mitt chassi har ett väldigt bra luftflöde så bör det inte vara ett extremfall

Permalänk
Medlem

Det ska inte gå över 100 grader vad jag vet.

Så nått stämmer inte enligt mig.

Kylningen på dne sitter den ått eller är den kanske lite löst?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd

Har du dragit bort den plast rämsa som sitter på kortet från fabrik..Den blockerar kylningen..Förmodligen har du det men skadar inte att fråga ^^

Stötte faktiskt på det när jag hade en kunds dator på service.

Han klagade på värmen i datorn och ville ha nytt chassi.

När jag plockade isär hans burk upptäckte jag plastfilmen.

Drog bort den,monterade ihop datorn igen och grafikortet kyldes som det skullle.

Han sparade 1000 spänn så han va mer än nöjd haha

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel

Kylningen på dne sitter den ått eller är den kanske lite löst?

Hur menar du då? Har inte pillat med kortets kylning överhuvudtaget. Det har gått från kartongen in i lådan och sedan stannat där. Vad jag kan känna så sitter kortets kylning som den ska.

Catman, du menar den gula plastremsan som satt över fläkten? Ja allt sådant är borttaget.

Permalänk

Vad får du för temps när du spelat något krävange, typ Crysis? Furmark stressar GPU mer än något spelande någonsin gör.

Permalänk
Medlem

Har ju inte Crysis, men efter ca 1h spelade i CoD 4 ligger tempsen runt 90. Fläkten går på 100% oavsett belastning i princip. Nu är ju CoD 4 inte det mest krävande spelet... men men.

Har fått kontakt med netgiganten.se (där jag köpte kortet) och kontentan var väl att sålänge kortet bara har höga temperaturen så gör dem inget åt det (hos BFG), dvs kortet måste påvisa s.k. artefakter, streck och konstiga linjer eller dö helt för att man ska skicka in det. Det enda jag har upplevt är som sagt det höga fläktljudet, värmen samt att det har hänt någon gång att nvidia drivrutinen har slagit ifrån.

Drog iväg ett mail till BFG för att höra vad de tycker om saken.

Permalänk
Medlem

Dom kan väl ändå inte tycka att det ska vara acceptabelt att sitta och surfa när fläkten går på max?!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att FurMark är lite väl krävande. Som det sagts tidigare så är ju inget spel i närheten av det. Visserligen är det ju för att stabilitetstesta, men ändå.

Jag testade att överklocka mitt GTX280, men bildskärmsrutinen slutar svara när jag är uppe i 85-86 grader vilket typ är det högsta jag kommer upp i, antar att det beror på de höjda frekvenserna också, men det blev så vid bara 50MHz höjning, och jag får aldrig nåt sånt där grafikfel heller :/.

Testade med 90MHz höjning i Crysis och fick bara 60 grader på kortet med 100% på fläkten, vilket ju är ljusår från FurMark

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleu
Dom kan väl ändå inte tycka att det ska vara acceptabelt att sitta och surfa när fläkten går på max?!

Nej det hoppas jag inte, var kanske lite otydlig angående belastningen Kortet låter inte när man surfar men kortet låter lika mycket oavsett om man kör en mindre krävande applikation som t.ex. Battlefield: Heroes eller ett mer krävande spel. Min poäng var helt enkelt att det spelar ingen roll om jag spelar Call of Duty 4 eller benchar i Furmark, fläkten går på full hastighet ändå, fast kortet ligger på ca 90 grader i CoD och 105-107 i Furmark.

Ett fullt fungerande GTX 280s fläkt går sällan över 70% vad jag kan tolka det som efter att ha läst på andra forum med folk som har samma problem som mig. Verkar dock vara ett lättare fel på mitt kort eftersom det inte gått sönder än eller visat tecken på att det är alldeles för varmt (artefakter osv)

/edit
Vilka frekvenser höjde du med 90 MHz v1lle? Att du fortfarande har så låga temps fast klockat talar ju ännu starkar för att kortet jag har är knasigt mina temps ligger ju långt över dina och då körs mitt kort på fabriksklockningen. /

Nåja, väntar fortfarande på svar från BFG!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL

/edit
Vilka frekvenser höjde du med 90 MHz v1lle? Att du fortfarande har så låga temps fast klockat talar ju ännu starkar för att kortet jag har är knasigt mina temps ligger ju långt över dina och då körs mitt kort på fabriksklockningen. /

Nåja, väntar fortfarande på svar från BFG!

Jag följde sweclockers guide lite och höjde bara core, från 602 till ungefär 690 (fast shader följer med automatiskt, vet dock inte hur mycket den höjdes med).

Jag har ett Antec Twelve Hundred kanske jag ska nämna också, med en extra fläkt på sidan.
EDIT: Står ju förresten i sign

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Om du skulle börja höja memory och shaders individuellt så kommer du nog får dessa "artefakter" förr eller senare. Vet dock att man kan få upp kortet i 71x core på luft. detta skulle aldrig gå på mitt kort, verkar som att nvidias drivrutin slår ifrån vid 109-110 grader, det gjorde den iaf för mig när jag testade att klocka lite för att se var gränsen går. Kortet ligger alltså på gränsen vid stock frekvenser i Furmark. Det skulle inte förvåna mig om kortet jag har nu dessutom drar mer ström. Hoppas att jag får byta kortet, då det verkar som att det går ca 20 C varmare än ett vanligt kort.

Bara att vänta på svar från BFG som sagt. Tack för alla tips och råd!