Lynnfield dyker upp i tre nya processorer

Permalänk
Melding Plague

Lynnfield dyker upp i tre nya processorer

Intels kommande processorer baserade på Lynnfield kan vara avslöjade – åtminstone om man får tro en japansk hårdvarusajt som publicerat namn och specifikationer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Katastrofdumt att ha core i7 till både lga 1366 och lga 1156. Felköp nästa?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

då KANSKE de kommer finnas en billigare alternativ för i7 byggare då...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Katastrofdumt att ha core i7 till både lga 1366 och lga 1156. Felköp nästa?

Varför? 1366 ska ju bli plattformen för super-i7 dvs cpu:er för typ 4000kr+ medan 1156 blir lite billigare, då får man fler valmöjligheter på 1156 (eftersom bara rikingarna köper 1366 =P)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Katastrofdumt att ha core i7 till både lga 1366 och lga 1156. Felköp nästa?

Kommer det verkligen bli ett problem? Hur gör du när du köper processor; tar du första bästa som det står intel på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kommer det verkligen bli ett problem? Hur gör du när du köper processor; tar du första bästa som det står intel på?

Nej, men om det inte är extremt tydligt, vilket jag inte anser att Intel brukar vara speciellt bra på vara, att den ena bara passar en sockel, och en annan en annan sockel, trots att de heter samma sak, dvs i7. Det är vad jag menar, och att det sedan inte blir ett problem för oss insatta entusiaster utan dem som vill ha något bra, kan få problem.

Att bara inte döpa de bästa lynnfield till i5 med höga modellnummer som visar på prestanda, bara för att man är namnkåt och vill ha en I7, som inte är en riktig i7, utan en hetare i5, är inget jag tycker talar för att det är bra att kalla en i5 för i7, som passar två socklar, fast egentligen bara en.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Nej, men om det inte är extremt tydligt, vilket jag inte anser att Intel brukar vara speciellt bra på vara, att den ena bara passar en sockel, och en annan en annan sockel, trots att de heter samma sak, dvs i7. Det är vad jag menar, och att det sedan inte blir ett problem för oss insatta entusiaster utan dem som vill ha något bra, kan få problem.

Att bara inte döpa de bästa lynnfield till i5 med höga modellnummer som visar på prestanda, bara för att man är namnkåt och vill ha en I7, som inte är en riktig i7, utan en hetare i5, är inget jag tycker talar för att det är bra att kalla en i5 för i7, som passar två socklar, fast egentligen bara en.

Core i7 8xx är LGA 1156 och 9xx passar LGA 1366.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Katastrofdumt att ha core i7 till både lga 1366 och lga 1156. Felköp nästa?

I så fall tror jag du bör avregistrera ditt konto från en entusiastsite som SweC och sluta hävda att du kan "det här med datorer"
Det kanske inte är extremt tydligt för konsumenter som inte kan nånting och ska köpa en dator i delar, men andelen människor som gör det kan du nästan räkna i procent på dina tio fingrar (tveksamt om ens 10 behövs).. Kan man ingenting så köper man en färdig och HP och Dell bör väl klara av att hålla reda på detta tycker man..

Permalänk
Medlem

Om du kköper ny dator vartannat år eller tom 3 så kan du ju punga ut 4k för en processor, köper du mellanting hela tiden så får man ju finna sig i prestandan därefter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
I så fall tror jag du bör avregistrera ditt konto från en entusiastsite som SweC och sluta hävda att du kan "det här med datorer"
Det kanske inte är extremt tydligt för konsumenter som inte kan nånting och ska köpa en dator i delar, men andelen människor som gör det kan du nästan räkna i procent på dina tio fingrar (tveksamt om ens 10 behövs).. Kan man ingenting så köper man en färdig och HP och Dell bör väl klara av att hålla reda på detta tycker man..

Lugna er lite...

Möjligt han är lite otydlig... men han skriver om "vanligt folk, rent generellt" och inte sig själv.
Alltså, han har en poäng där. Iaf i mina ögon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Möjligt han är lite otydlig... men han skriver om "vanligt folk, rent generellt" och inte sig själv.
Alltså, han har en poäng där. Iaf i mina ögon.

Är dock inte gruppen "vanligt folk som inte är insatta men ändå plockar ihop egna datorer" rätt liten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
I så fall tror jag du bör avregistrera ditt konto från en entusiastsite som SweC och sluta hävda att du kan "det här med datorer"
Det kanske inte är extremt tydligt för konsumenter som inte kan nånting och ska köpa en dator i delar, men andelen människor som gör det kan du nästan räkna i procent på dina tio fingrar (tveksamt om ens 10 behövs).. Kan man ingenting så köper man en färdig och HP och Dell bör väl klara av att hålla reda på detta tycker man..

Knappast. Han har rätt. Och dessutom är det löljigt att börja blanda äpplen och päron och sedan kalla pärnonen äpplen.

Allt som medför "Confustion" är dåligt enligt mig.

Glad att itne alla bara accepterar allt sånt idotiskt.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Core i7 8xx är LGA 1156 och 9xx passar LGA 1366.

Kan du inte bara hålla med om att den enda anledningen till detta agerande från Intels sida är att de precis som alla företag vill tjäna mer pengar?

Det ligger inget bra för oss konsumenter i att döpa en i5 till en i7.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Knappast. Han har rätt. Och dessutom är det löljigt att börja blanda äpplen och päron och sedan kalla pärnonen äpplen.

Allt som medför "Confustion" är dåligt enligt mig.

Glad att itne alla bara accepterar allt sånt idotiskt.

Jag tycker du borde lära dig att stava först om du vill bli tagen på allvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Kan du inte bara hålla med om att den enda anledningen till detta agerande från Intels sida är att de precis som alla företag vill tjäna mer pengar?

Det ligger inget bra för oss konsumenter i att döpa en i5 till en i7.

Eller också är det ungefär som de säger; att de vill förenkla produktnamnen och basera dem på ungefär hur prylarna presterar. Det kan kännas ovant i början, men kanske är det inte så dumt?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Kan du inte bara hålla med om att den enda anledningen till detta agerande från Intels sida är att de precis som alla företag vill tjäna mer pengar?

Självklart, försökte bara förklara hur det hängde ihop.

Edit: Å andra sidan är det lite sorgligt att Intel trycker upp Bloomfield i klassen "svindyrt". Trekanalers DDR3 och QPI är rätt trevligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är dock inte gruppen "vanligt folk som inte är insatta men ändå plockar ihop egna datorer" rätt liten?

Visst, kanske det, har inte en susning.
Tycker inte det förändrar något, inte helt bra av Intel att blanda ihop begreppen oavsett, gör inget om man är tydlig, ifrån Intel´s sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Varför? 1366 ska ju bli plattformen för super-i7 dvs cpu:er för typ 4000kr+ medan 1156 blir lite billigare, då får man fler valmöjligheter på 1156 (eftersom bara rikingarna köper 1366 =P)

Rikingarna ???

Många av sitter redan på 1366 idag och har inte så mycket att välja på om vi vill uppgradera från 920.

Jag är knappast rik, men kommer förmodligen att uppgradera processorn ändå när nya dyker upp.
Det handlar om prioriteringar och man får skära ner på något annat, kanske tom levnadsstandard om man vill ha något tillräckligt mycket.
Dessutom vet vi ju att 6 kärniga kommer till 1366 så man får börja fylla spargrisen redan nu, spara och prioritera.

Lynnfield kanske inte är det mest intressanta för mig som sitter på 1366 mobo, idag, men Clarksdale med integrerad grafikdel däremot ser jag verkligen fram emot.
Ska bli intressant och se om man kan bygga en riktigt strömsnål rapp liten Intel media dator på Clarksdale, fraförallt skall det bli intressant och se om den lösningen kan bli ett bättre val än en AMD baserad plattform, samt hur den kommer stå sig i pris i förhållande till AMD baserade lösningar.

Kommer dock med spänning följa Lynnfield ändå för att se hur den kommer konkurrera med AMD, sen händer det ju att man bygger dator åt familj/släkt/vänner och då kan det bli intressant med bästa pris/prestanda förhållande.

Permalänk
Medlem

På ett sätt blir det ju enklare att skilja på cpuer till 1156 om det både finns i5 och i7.
i7 har HT medan i5 inte har det, sen är det klockfrekvenserna som skiljer. Det är ju precis som att det både kommer finnas i7 och i9 till 1366, i7 har 4 kärnor med 8 trådar, i9 har 6 kärnor med 12 trådar.

Olika beteckningar är nödvändiga för att enkelt kunna skilja på två processorer endast utifrån deras namn. Men samtidigt förstår jag er som tycker att det är dåligt gjort av Intel och att ni tror att det kommer skapa förvirring. Jag själv har redan uttryckt min åsikt

-------------

Puss och kram på er och bete er inte som de hormonella 15åringar ni är. Var snälla och trevliga och avfärda inte någons inlägg för att personen i fråga råkade stava fel på päron.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det följande man ska kunna:

i7 = HT
i5 = inte HT
i3 = Core 2

9xx = 3 minneskanaler, QPI, LGA 1366
8xx = 2 minneskanaler, LGA 1156, i7
7xx = 2 minneskanaler, LGA 1156, i5

i9 ska in där också men vet(/minns) inte vad dom har för tre siffror.

Ni som köpt i7 utan att veta att det är "extreme"-socketen med dyra uppgraderingsmöjligheter får skylla er själva.

Permalänk
Medlem

Varför får de skylla sig själva? Det var ju någonting intel hittade på ett par månader efter lanseringen av 1366.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Titta bara på när grafikkort gick från agp til pci och hur många det var som köpte fel. Samma sak kan hända här...

Permalänk
Medlem

Dom gamla 775 korten är inte kompatibla med nya cpu´s, så varför gnälla.
Man får bara läsa vad som passar, så har det alltid vart. Det är många socklar som va kompatibla, men man måste alltid kolla.
P2 och P3 passade i samma slot.
Super socket 7 och socket 7.
Ppga och Fc-pga.
socket A .

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

i7 stöd för flertrådstekniken Hyperthreading.

Kan någon vänlig själ förklara vad det innebär??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
i7 stöd för flertrådstekniken Hyperthreading.

Kan någon vänlig själ förklara vad det innebär??

Varje kärna kan exekvera två trådar samtidigt. En fyrkärnig processer beter sig därmed som en åttakärnig (det säger dock inget om prestanda).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Som jag förstått det så är det följande man ska kunna:

i7 = HT
i5 = inte HT
i3 = Core 2

9xx = 3 minneskanaler, QPI, LGA 1366
8xx = 2 minneskanaler, LGA 1156, i7
7xx = 2 minneskanaler, LGA 1156, i5

i9 ska in där också men vet(/minns) inte vad dom har för tre siffror.

Ni som köpt i7 utan att veta att det är "extreme"-socketen med dyra uppgraderingsmöjligheter får skylla er själva.

Clarksdale kommer med på ett hörn också, förmodligen i både i5 och i3. Blir en salig blandning processorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hmm bara en modell i Corei5 serien verkar lite snålt. Kommer antagligen fler senare men ändå. Lite ensamt

Hoppas AMD kommer med lite konkurrens så att Core i7 faller tillbaka till prestanda segmentet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Den största frågan jag som står inför en uppgradering ställer mig är hur mycket det faktum att QPI saknas och "enbart" tvåkanalers minne stöds, istället för dual-channel påverkar prestandan, och hur 8xx presterar jämfört med 920.

Det som ställer mig mest frågande är nedanstående halvknackiga Google-översättning av länken i Swec-nyheten:

Citat:

Lynnfield core Core i7 will be displayed in the Catalog 8xx processors, 4 cores / 8 threads, 8MB of L2 cache, two channels of DDR3 memory (1,333 MHz support) the specification.

Det låter som att i7 8xx enbart skulle stödja två kanaler med DDR3-minnen enbart upp till 1333mhz? Hur påverkar detta i så fall prestanda samt överklockningspotentialen? Samtidigt står det 1066mhz fast trekanals på i7 i tabellen. Vill någon förtydliga vad som menas?

Länk via Google Översättning

Permalänk
Medlem

låter dumt om de skulle kalla alla 4a modellerna för i7 =/