Permalänk
Medlem

Antivirus tips

Hej

Vilket antivirusprogram skyddar bäst år 2009 enligt tester?
Länka gärna.

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Avstängd

ESET Nod32 är det bästa Antiviruset ute just nu.

Tillsammans med Agnitium Outpost Firewall så ger det grymt skydd mot ev. oönskad programvara!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du har inga länkar på tester?

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Fördelen med Nod32 framför andra AV speciellt Norton 2008 är att Nod32 tar extremt lite på din dator när den laddar och scannar din dator men ändå ger grymt skydd!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror ni ska börja testa Kaspersky's senaste version av sitt Internet Security-paket - 2010. Tar ungefär lika lite CPU o minne (om inte ens mindre minnesanvändning än ESET NOD32 Antivirus v4) som ovanstående säkerhets-program.

Just nu tar Kaspersky Internet Security 2010 endast 2,808 kB (dvs 2.8 MB) av minnet och allt mellan 0.10 och 0.60 av CPU'n. Samtidigt så skyddar programmet ens dator med ett av världen's bästa skydd today! BitDefender är kanske lite bättre, men jag tror det kräver mer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 840 Pro +
Seagate Barracuda 4TB med Primocache | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
Svårt att söka på google?

http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

Det där testet är inte speciellt nytt om man säger så. De testade Kaspersky Antivirus 2009. Inte 2010, vilket är den senaste. KIS 2010 (den jag använder) har Gaming profile inbyggt och 2010-versionen är väldigt mycket bättre än vad 2009'an är.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Virusprogrammen ändras med tiden ju mer funktioner man implementerar, så gift er aldrig med ett virusprg.
Comparative tests of antivirus programs visar en test som är från juni 2008.
Jag har kört Norton, Panda, Bitdefender, F-Secure, Nod32 m.fl och har alltid försökt hoppa till ett snabbare/bättre. Men dom senaste åren har det varit dom fria som gällt, och som fungerat relativt bra, och då mest prestandamässigt eftersom jag inte haft/märkt något virus dom senaste åren.

Dom fria virus programen använder ofta samma grund som det komersiella.
"The program Avast Professional uses the exact same engine as Avast free edition"

Permalänk
Medlem

Här finns extensiva tester av många antivirusprogram. Läs igenom tillvägagångssätt och FAQ för att förstå hur de testar.

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

Vilka skräp recensioner, dessutom är den redan länkad tidigare.

De ger t.ex. F-Secure högt betyg, jag skulle inte ta i F-Secure med tång. Föräldrarna hade det på sin XP burk, versionen med brandvägg. Här är några saker jag såg; Det har över 15 (!) olika processer som startar med datorn. Det drog totalt ungefär 100MB (! igen) när man startat datorn, detta på en XP med 512MB. Det segade ner otroligt när man bootar och det har en uppdatering (det kör det en väldigt lång skan efter uppdatering). Dessutom blockade brandväggen uppdatering av Flash trots att man tillåtit programmet att köra. Fick gå in och köra det manuellt från hårddisken för att kunna uppdatera.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Avast, minst strul.
Gratis för privatpersoner.

Mest strul med F-Secure (urk) och Norton.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

AVG free edition!!! kört den i flera år aldrig fått virus

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
AVG free edition!!! kört den i flera år aldrig fått virus

+1

Kör AVG Free på 4 burkar utan problem (varav en rattas av tonåring = ultimata testet) Körde tidigare en mix av NOD32 och NAV tycker AVG är minst lika snabbt som NOD & NAV-09.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
AVG free edition!!! kört den i flera år aldrig fått virus

Hur vet du att du aldrig har fått ett hot från Internet, när du endast har testat ett enda antivirus-program hela tiden? Gå till Kaspersky's Free Virus Scan o sök igenom hela din dator. Om den detekterar ett eller flera malwares, så är AVG inte så bra som du säger!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Som edgren säger så är det alltid bra att "testa sig" med andra alternativ. Gör stickprov någon gång då och då.

Om man får en varning på en fil så kan man dra iväg filen till någon online scanner (länkat två nedan) för att få åsikter från andra tillverkare. Det är bra om man misstänker att det är en false positive. Ger de flesta av dem varningar så skulle jag vara försiktig med filen.
http://www.virustotal.com/
http://virusscan.jotti.org/en

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Hur vet du att du aldrig har fått ett hot från Internet, när du endast har testat ett enda antivirus-program hela tiden? Gå till Kaspersky's Free Virus Scan o sök igenom hela din dator. Om den detekterar ett eller flera malwares, så är AVG inte så bra som du säger!

Jo men det kan ju vara tvärtom också att AVG hittar saker som Kaspersky inte skulle hitta!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

AVG

Har AVG Free på mina burkar jag med. Har aldrig, då menar jag aldrig haft problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Hur vet du att du aldrig har fått ett hot från Internet, när du endast har testat ett enda antivirus-program hela tiden? Gå till Kaspersky's Free Virus Scan o sök igenom hela din dator. Om den detekterar ett eller flera malwares, så är AVG inte så bra som du säger!

Körde den så kallade superscannen och gissa TOTALT clean dator

Gillade inte att man vart tvungen att använda java Hatar det skiten där har du säkerhets hål om nåt

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jo men det kan ju vara tvärtom också att AVG hittar saker som Kaspersky inte skulle hitta!

Och om det skulle vara så, så finns ju t.ex. Panda's och BitDefender's onlinetjänster.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Och om det skulle vara så, så finns ju t.ex. Panda's och BitDefender's onlinetjänster.

Har du själv erfarenheter av AVG eftersom du verkar såga det totalt.
Och har testat flera antivirus under massa år men tycker AVG är bäst hittills.
Märker knappt av det.Jobbar så fint i bakrunden..

Kör daily scan kl 4 på morgonen när jag sussar fint.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Har du själv erfarenheter av AVG eftersom du verkar såga det totalt.
Och har testat flera antivirus under massa år men tycker AVG är bäst hittills.
Märker knappt av det.Jobbar så fint i bakrunden..

Var någonstans sågar han det? Han påpekar att man inte ska tro att det är bäst bara för att man inte fått något virus.

När det gäller antivirus bör man kanske hålla sig till åsikter om interface, snabbhet och övrigt. Det är svårt som privatperson att få en korrekt uppfattning om hur bra det upptäcker saker jämfört med andra program. Där är det bäst att lita på de oberoende tester som görs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Körde den så kallade superscannen och gissa TOTALT clean dator

Jag menade såklart hela din dator. Inte snabbsök.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Gillade inte att man vart tvungen att använda java Hatar det skiten där har du säkerhets hål om nåt

Om du har den senaste versionen av Java, så nej, då kan du vara nästan helt säker på att du inte är utsatt för något säkerhets-hål i programmet. Men det är ju också delvis därför som du ska använda dig av en brandvägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Har du själv erfarenheter av AVG eftersom du verkar såga det totalt.
Och har testat flera antivirus under massa år men tycker AVG är bäst hittills.
Märker knappt av det.Jobbar så fint i bakrunden..

Kör daily scan kl 4 på morgonen när jag sussar fint.

Ja, jag har erfarenheter av AVG. Båda mina bröder använder det och jag har använt det. Varför jag inte gillar antivirus-program som är gratis, är för att det finns alltid nått negativt med dem. Jag märkte en med AVG, men det är ju inte pga det är gratis, utan det släppte in lite malwares, som t.ex. spionprogram på min dator. Kaspersky har inte släppt in nått alls än så länge, och jag har använt det sedan version 7 (dvs från 2006/2007).

Jag märker knappt av Kaspersky. Tar endast 2.8MB av minnet, ~0.30 av CPU'n o jag behöver inte heller köra någon sökning av datorn då Kaspersky stoppar hoten direkt när de väl attackerar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lägger mig i som partisk, igen.

Angående Freeware kontra reguljär säkerhetsmjukvara;

Idag hittar Kaspersky som säkerhetsbolag 17 000 nya hot på internet varje dag. Det är ungefär 1 var 5:e sekund. Vi har över 1000 personer anställda som analyserar och finner motmedel mot hoten - och det är inte gratis.

Resultaten syns i AV comparatives och andra oberoende testinstituts tester. Fria antivirus stoppar helt enkelt inte lika många hot som de som kostar pengar.

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lamok
Ursäkta om jag lägger mig i som partisk, igen.

Angående Freeware kontra reguljär säkerhetsmjukvara;

Idag hittar Kaspersky som säkerhetsbolag 17 000 nya hot på internet varje dag. Det är ungefär 1 var 5:e sekund. Vi har över 1000 personer anställda som analyserar och finner motmedel mot hoten - och det är inte gratis.

Resultaten syns i AV comparatives och andra oberoende testinstituts tester. Fria antivirus stoppar helt enkelt inte lika många hot som de som kostar pengar.

Är det även i jämförelse med företag som har både en version som är gratis och en version som kostar? Ett exempel på detta är Avast. Givetvis vill alla företag säga att deras produkt är bäst och olika tester ger olika resultat. Sedan som sagts tidigare kan det förändras med tiden. Har flertalet tillfällen bytt antivirus program för att de ibland går mot bloatware eller att programmet inte känns säkert.

De senaste 6 åren har jag enbart använt de som är gratis, med rätt lyckade resultat för egen del. Själv sitter jag idag med Avast och det fungerar bra, mycket handlar också om hur man använder datorn (och att ha en brandvägg). Det brukar det inte bara ramla in virus och annan skit utan anledning.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan

De senaste 6 åren har jag enbart använt de som är gratis, med rätt lyckade resultat för egen del. Själv sitter jag idag med Avast och det fungerar bra, mycket handlar också om hur man använder datorn (och att ha en brandvägg). Det brukar det inte bara ramla in virus och annan skit utan anledning.

Instämmer - man kan klara sig långt med att vara smart med hur man beter sig på Internet. Men, för vanliga Svenssons är det inte så enkelt - förra året drabbades annonsservrar av drive dy download-attacker och deras annonser (med skadlig kod) hamnade minsann på vanliga sajter såsom Aftonbladet och TV4.

1,3 % av alla Google-sökningar (enligt Google) resulterar i URLer med skadlig kod. Med tanke på hur många sökningar som görs är det skrämmande stort antal...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Jag kör AVG free med enl mitt tycke väldigt bra resultat. Aldrig något och dessutom så tar den inte som McAffee eller Norton lika mycket kraft.

Netbooken gick nästan inte att använda när McAffee pysslade med något och den släpbara blev trög som den av Norton.

Sen kompletterar jag med att då och då köra SuperAntiSpyware som verkar kunna hitta det mesta. Tom någon vundo som kom från HPs installationscd till skrivaren.