Permalänk

Grafikkortet "tjuter"

Jag har precis byggt ihop en ny dator med följande komponenter:

COOLER MASTER MIDITOWER HIGH AIR FLOW 922 MINI ATX SVART
INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ 12MB 1333MHZ S-775
SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
2STCORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB)
BENQ G2412HD 24# WIDE TFT SVART
XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E DVI
ACE RAW DEAL+ 620W ATX
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 22X IDE BULK SVART
ASUS P5Q PRO TURBO P45 775 ATX

Det har funkat fint tills jag skulle börja spela, då började det tjuta ur burken. Låter ungefär som ett gammalt modem fast lite lägre och med en någorlunda jämn ton... jag gissar på att det är från grafikkortet för att det låter som att det kommer därifrån samt att det bara låter då jag spelar.
Det är grymt irriterande, finns det något man kan göra eller ska man lämna tillbaka kortet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OlssonOlle
Jag har precis byggt ihop en ny dator med följande komponenter:

COOLER MASTER MIDITOWER HIGH AIR FLOW 922 MINI ATX SVART
INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ 12MB 1333MHZ S-775
SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
2STCORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB)
BENQ G2412HD 24# WIDE TFT SVART
XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E DVI
ACE RAW DEAL+ 620W ATX
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 22X IDE BULK SVART
ASUS P5Q PRO TURBO P45 775 ATX

Det har funkat fint tills jag skulle börja spela, då började det tjuta ur burken. Låter ungefär som ett gammalt modem fast lite lägre och med en någorlunda jämn ton... jag gissar på att det är från grafikkortet för att det låter som att det kommer därifrån samt att det bara låter då jag spelar.
Det är grymt irriterande, finns det något man kan göra eller ska man lämna tillbaka kortet?

Tacksam för svar!

Tror det är nätaggregatet. Mitt gamla Xilence 480w tjöt som tusan ett tag, och senare den dagen så dog det. Försökt höra exakt vart ljudet kommer ifrån?

Permalänk
Medlem

Kan nämna att det alltid inte är grafikkorten, ist nätaggregaten som tjuter. Dock uppkommer ljudet oftast när man spelar som du säger då grafikkortet drar ström...

Permalänk

Det är inte nätagget som tjuter, om jag snabbt stoppar fläkten, försiktigt, under spelande upphör det till viss del... att köra program, film, surfar etc funkar utmärkt. Det är enbart då jag spelar. =/

Permalänk
Avstängd

hade samma problem med ett Radeon x800xt det visade sig vara drivrutinerna som tjöt för att GFX kortet överhettades...
slutade pipa och slutade crasha efter jag bött ut drivrutinerna!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Kan nämna att det alltid inte är grafikkorten, ist nätaggregaten som tjuter. Dock uppkommer ljudet oftast när man spelar som du säger då grafikkortet drar ström...

Ok, fast som jag skrev i tidigare svar så låter det inte om man stoppar fläkten på grafikkortet, iaf så dämpas ljudet då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
hade samma problem med ett Radeon x800xt det visade sig vara drivrutinerna som tjöt för att GFX kortet överhettades...
slutade pipa och slutade crasha efter jag bött ut drivrutinerna!

Okej
Men jag tror jag har de senaste drivrutinerna installerade... det kan inte vara någon inställning jag själv kan göra?

Permalänk
Medlem

Det kan vara för hög FPS också, det märkte jag ialla fall när jag byggde en dator åt en kompis, när han startade tibia började hans gtx 260 tjuta, men inte i andra mer krävande spel.
Jag såg att fps'en låg skyhögt och testade sänka den 5% och voila så försvann det.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Det kan vara för hög FPS också, det märkte jag ialla fall när jag byggde en dator åt en kompis, när han startade tibia började hans gtx 260 tjuta, men inte i andra mer krävande spel.
Jag såg att fps'en låg skyhögt och testade sänka den 5% och voila så försvann det.

Mvh,

Okej, hur sänker man detta?

Sen är det även ett visst ljud från datorn då man scrollar med musen eller rör den vid fältet längst ner på skärmen, vid startmenyn. Det låter lite som att även det kommer från grafikkortet.

Permalänk

alla high-end kort tjuter vid för hög fps, tex när ett spel startar inför menyn i spelet..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
alla high-end kort tjuter vid för hög fps, tex när ett spel startar inför menyn i spelet..

Okej, hur ska man ändra detta? Är inte superkunnig på området direkt så jag är väldigt tacksam för en beskrivning.

Kan det även vara så att musens läte påverkas av kortet med? Det är tex då jag tar upp "3d vyn" med alla fönster i windows 7. Det låter iaf som att det kommer därifrån.

Permalänk
Medlem

om du vill sänka din fps så slå på V-SYNC.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
om du vill sänka din fps så slå på V-SYNC.

Tyvärr fungerade det inte att använda sig av v-sync, det låter lika illa iaf. =/

Permalänk

ditt kort lider nog av coil whine det är något ganska många hi och några middle
end kort lider av, jag har själv detta detta problem på mitt xfx 4890 irriterande
men enligt olika forum och xfx suport ofarligt för kortet, jag har själv vant mig
med oljudet från mitt, men det är ju jag.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]