Permalänk
Medlem

Crossfire

Kan man använda olika kort för Crossfire?

Har hört att om man ska använda nVidia så måste man ha exakt samma GPU. Alltså 260 funkar inte med ett 295 etc
Däremot har jag hört att ATi kort kan köras med olika modeller, typ 4890 + 3870x2.

Stämmer det? Och vilken prestandaförbättring kan man se, finns det några benchmarks eller tester någonstans?

Sen undrar jag hur man ska koppla in ström till respektive kort.
Båda korten har ju 2st 6pin(eller är det 8?) som ska från nätagget. Men jag har ju bara 2st sådana från nätagget?

Ska man bara sätta in en sådan 6pin(8?) i varje kort då eller?

Permalänk
Medlem

Här kan du se vad som går att kombinera:

Permalänk
Medlem

Sen så fins det ju sånna här du kan använda (Peripheral to PCI-e):

Permalänk
Medlem

Väljer du att kombinera olika kort så kommer ändå ett av korten att klockaner sig för att matcha det långsammare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uggmull
Här kan du se vad som går att kombinera:
http://game.amd.com/us-en/content/images/crossfirex/CF_combo_...

Tack för snabbt svar.
Antingen är jag dum(eller bakis) för jag har lite svårt att tolka listan. Men tolkar jag den rätt så ska det alltså gå att köra ett 4890 och ett 3870x2 med crossfire bygel?

Och min andra fråga då, strömförsörjning?
Ska varje kort ha varsin 6pin från nätagget?
(Båda korten har ju 2st 6pin vardera men jag har ju bara 2st ut från nätagg...är det kanske här som Crossfire bygeln kommer in?)

Sen undrar jag också om det blir bättre eller om det rentav kan bli sämre, jag förstår ju att det inte är optimalt att köra ett 3870x2 med ett 4890 men...

Permalänk
Medlem

Snälla!!! Tolka INTE "listan" diagonalt. Man kan INTE kombinera 3870x2 med 4890!!!
Men alla 48XX kort går att kombinera.

Korten SKA ha ström i alla "hål" för att fungera till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uggmull
Snälla!!! Tolka INTE "listan" diagonalt. Man kan INTE kombinera 3870x2 med 4890!!!
Men alla 48XX kort går att kombinera.

Korten SKA ha ström i alla "hål" för att fungera till 100%

Kanon! Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

No problemo...

Permalänk
Medlem

Kan fortsätta i den här tråden då:
Vilka prestandaskillnader kan man förvänta om jag köper ytterligare ett Asus 4890 och kör CF?

Finns det några "bänkar" någonstans med jämförelser etc?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett HD4870 + HD4890 i CF? Hur blir det prestandamässigt jämfört med två HD4890/4870?
Eller bör man köra två av samma för att få bäst resultat?

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Nu var det inte bara bänkar jag ville åt utan även synpunkter från andra som kör 4890 CF."

Detta kan jag dock inte hjälpa dig med, och det pga att jag enbart kör två HD4670 i CF (vilket typ matchar ett 4870).

Permalänk
Medlem

Kan även påpeka att 600W PSU reomenderas för 2x 4890 i CFx, men du borde kunna köra dem på din PSU om du inte har fyllt ditt system med galet klockade enheter.

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
Hur fungerar ett HD4870 + HD4890 i CF? Hur blir det prestandamässigt jämfört med två HD4890/4870?
Eller bör man köra två av samma för att få bäst resultat?

Håll dig till likvärdiga kort. Kombinerar man kort som ej är lika så klockas det snabbare ner för att matcha det långsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uggmull
Kan även påpeka att 600W PSU reomenderas för 2x 4890 i CFx, men du borde kunna köra dem på din PSU om du inte har fyllt ditt system med galet klockade enheter.

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd...

Tack! Beställde precis ett Corsair HX750 samt ett Asus 4890 till. Det råkade även gå ner en 1TB disk i kundvagnen nästan av sig självt...hmm

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden, då min fråga handlar om crossfire också.
Bara en snabbis, går det att ha 3 skärmar när man kör crossfire, där 2 är "som vanligt" och en tredje bara är en klon av en av dem?
MVH

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
Lånar denna tråden, då min fråga handlar om crossfire också.
Bara en snabbis, går det att ha 3 skärmar när man kör crossfire, där 2 är "som vanligt" och en tredje bara är en klon av en av dem?
MVH

Tror du ska kunna fylla dina DVI outputs på ditt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Tack! Beställde precis ett Corsair HX750 samt ett Asus 4890 till. Det råkade även gå ner en 1TB disk i kundvagnen nästan av sig självt...hmm

Saker som bara råkar hamna i kundvagnen tar jag gärna hand om XD

Permalänk
Hedersmedlem

@Falcon: Skärpning! Även om man inte gillar ett inlägg så finns det rätt och fel sätt att svara.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM