Tröskelvärde fläkt XFX GTX275 ?

Permalänk

Tröskelvärde fläkt XFX GTX275 ?

Någon som vet hur man kollar detta. I idle ligger tempen på 48° enligt Everest och i load 82°. Kollar man i kontrollpanelen så ligger fläkten på 40%.

Vid vilket gradtal ökar fläkten ? Låter inte som att den ökar något när jag spelar. Sist jag spelade satte jag fläkten på 100% och då låg load på 58° men hej o hå vad det susar i säven

Permalänk
Medlem

Kör loggfil med GPU-Z så ser du

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Skall testa detta program, tack!

Permalänk
Medlem

Mitt 260 står alltid på 40% om du inte använder program som väljer att reglera efter värmen. Oftast fljer det med något program själv använder jag riva tuner. Satt mitt på 27 % och den ökar vid 60 C och försöker alltid hålla kortet runt 70 C.

Nu har jag accelero 280 extreme så det har aldrig varit över 53 C på 27% men jag hade det inställt så med orginalkylaren också.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Mitt 260 står alltid på 40% om du inte använder program som väljer att reglera efter värmen. Oftast fljer det med något program själv använder jag riva tuner. Satt mitt på 27 % och den ökar vid 60 C och försöker alltid hålla kortet runt 70 C.

Nu har jag accelero 280 extreme så det har aldrig varit över 53 C på 27% men jag hade det inställt så med orginalkylaren också.

Jaha, så fläkthastigheten ändrar sig inte hur varmt kortet en blir med drivrutinerna (kör med 186.18) utan ligger på 40% hela tiden. Det var väl ovanligt korkat. Får kolla in riva tuner också då.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Mitt 260 står alltid på 40% om du inte använder program som väljer att reglera efter värmen. Oftast fljer det med något program själv använder jag riva tuner. Satt mitt på 27 % och den ökar vid 60 C och försöker alltid hålla kortet runt 70 C.

Nu har jag accelero 280 extreme så det har aldrig varit över 53 C på 27% men jag hade det inställt så med orginalkylaren också.

Har aldrig lyckats ändra värdena i rivatuner på mina gtx260, det enda jag kan ändra är att hastigheten blir fixerad så man kan välja där själv. Hur gör man för att ändra som du har det, dvs 27% och ökning vid 60 t.ex. ?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Jag följde en guide på youtube där man i Riva Tuner ställer in så att vid önskat antal grader ökar fläkten till XX%. Jag får inte upp mitt 275 till högre än 63 grader vid 3dmark06 eller vid något spel, och då behöver fläktarna bara gå på 60% som max vilket inte stör mig något. På 40% är fläkarna ljudlösa, vid 60 hörs dom tydligt om det är relativt tyst i rummet. Mitt ligger för övrigt omkring 43 grader idle.

Permalänk

Hittade den här videon på youtube som förklarar det väldigt bra hur man gör ett fläkt schema i Riva Tuner. Skall testa detta när jag kommer hem.

http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY

Tack för tipset om videon.

Permalänk

Rivatuner stödjer inte mina drivrutiner (186.18) till G-kortet.
Så det gick inte att ställa några fläkt hastigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexusscorpion
Hittade den här videon på youtube som förklarar det väldigt bra hur man gör ett fläkt schema i Riva Tuner. Skall testa detta när jag kommer hem.

http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY

Tack för tipset om videon.

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexusscorpion
Rivatuner stödjer inte mina drivrutiner (186.18) till G-kortet.
Så det gick inte att ställa några fläkt hastigheter

Samma med mina drivare, dock gjorde jag som i videon med på low-level nivå istället och det funkade klockrent!

Permalänk

Hittade på guru3d forumet hur man får rivatuner att fungera så du kan ställa in ett fläkt schema. Den förklarar hur du knappar in din driver version manuellt. Denna driver är gjord för version 185.85 så knappa in den drivern du använder istället. Punkt skall inte användas när du knappar in drivern. Följ denna guiden:

Open <Power User> tab -> Press <Open database> button -> Browse for RivaTuner.rtd database file (located in the application root folder) -> Expand <System> node -> Ensure that <Hexadecimal display> button is NOT pressed (otherwise 18585 will be treated as a hexadecimal value instead of decimal one) -> Double click <ForceDriverVersion> and enter 18585

Sen gör du följer du bara filmen på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY