Permalänk
Medlem

Konstig mening

Jag har länge stört mig på en mening som ofta dyker upp i trafiksammanhang.
- Rätt hastighet kan rädda liv.
Är inte detta fel?
Att rädda ett liv är en aktiv handling, vilket jag inte tycker man gör genom att hålla rätt hastighet.
Korrekt borde vara: - Rätt hastighet kan spara liv.

Till och med vägverket använder detta i en broschyr.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1793/88228_ratt_hast...

Får någon slags "The fast and the furious"-bild i huvudet, där de måste hålla rätt hastighet för att någon ska hoppa över till en bil från en lastbil, och på så sätt räddar personen.

Har jag rätt, eller kan både "rädda" och "spara" användas?

Permalänk
Hedersmedlem

Förmodligen är det ett medvetet ordval för att verka lite mindre tam.

Permalänk
Medlem

Re: Konstig mening

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo

Att rädda ett liv är en aktiv handling, vilket jag inte tycker man gör genom att hålla rätt hastighet.

Om man har för vana att åka för fort så blir det väl en aktiv handling att sänka farten?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förmodligen är det ett medvetet ordval för att verka lite mindre tam.

Jo, det har du rätt i. Det låter lite kraffullare med "rädda liv".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Om man har för vana att åka för fort så blir det väl en aktiv handling att sänka farten?

Men då är ju den aktiva handlingen att du sänker farten, du räddar ju inte någon person aktivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo

Men då är ju den aktiva handlingen att du sänker farten, du räddar ju inte någon person aktivt.

Det beror helt på syftet med fartsänkningen. Lättar du på gasen för att spara soppa så är det en positiv bieffekt onekligen, men om du gör det för att undvika olyckor så kan man med lite vilja se det som att du de facto räddar liv.

Själv tycker jag att både "spara liv" och "rädda liv" är en lite väl naiv formulering. "Reducerar antalet dödsfall" eller "minskar antalet dödsolyckor i trafiken" vore en mer adekvat formulering, men jag är å andra sidan inte känd för att vara någon optimist.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Allt handlar om hur långt man vill gå. Det finns en flytande gräns mellan "aktiv handling" och "inaktiv handling".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Personligen tror jag att filmer av typen http://www.garaget.org/video/666w9fbpg5ah som visas lite då och då i reklampauser ger långt mycket mer än "fåniga" slogans.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Jag har länge stört mig på en mening som ofta dyker upp i trafiksammanhang.
- Rätt hastighet kan rädda liv.
Är inte detta fel?
Att rädda ett liv är en aktiv handling, vilket jag inte tycker man gör genom att hålla rätt hastighet.
Korrekt borde vara: - Rätt hastighet kan spara liv.

Vafan, jag tänkte precis på samma sak för några dagar sen. Läskigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Poängen är den samma som att köpa en prisnedsatt diskmaskin... de säger ju att man "sparar xxxx kr" på rean.

Men för mig är spara (pengar alltså) att man utökar sin inkomst, inte minska utgifterna.

Ska man översätta det till att rädda liv så vete tusan... att man inte kör på någon kvinna som är gravid (och därigenom räddar barnet)?

Tåls att tänka på den direkta ordagranna tolkningen, men de har valt den meningen för att få lite mer slagkraft i den.

PR helt enkelt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Poängen är den samma som att köpa en prisnedsatt diskmaskin... de säger ju att man "sparar xxxx kr" på rean.

Så länge de inte påstår att man tjänar på att handla av dem är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Poängen är den samma som att köpa en prisnedsatt diskmaskin... de säger ju att man "sparar xxxx kr" på rean.

Men för mig är spara (pengar alltså) att man utökar sin inkomst, inte minska utgifterna.

Ska man översätta det till att rädda liv så vete tusan... att man inte kör på någon kvinna som är gravid (och därigenom räddar barnet)?

Tåls att tänka på den direkta ordagranna tolkningen, men de har valt den meningen för att få lite mer slagkraft i den.

PR helt enkelt.

Hade jag utökat min inkomst genom att spara hade jag varit oändligt rik vid det här laget då >0,00000..1% av mina inkomster och 0% av mina utgifter går till sparande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.