Permalänk

grafikkort med GDDR3

Hej jag har moderkortet Intel P965 och det står att det stödjer DDR2, jag hade tänkt köpa ett nytt grafikkort.

Mitt nuvarande grafikkort är GeForce 7900GTX 512mb, när jag kollar på information om grafikkortet så står det att det har minnestypen DDR3 men jag hade tänkt att köpa ett Sparkle GeForce GTS 250 512mb och det står att det grafikkortet har GDDR3 som minnestyp.

Min fråga är då om grafikkortet kommer att passa på moderkortet?, för det står ju att moderkortet stödjer DDR2 men kommer det nya grafikkortet att funka även fast det har GDDR3?

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Detta kommer fungera fint för du har PCI-E x16 och det är vad grafikkorten kräver.

Grafikkortet har DDR3 men detta behöver du inte tänka på i och med att alla information/data går igenom PCI-E porten och där är ditt moderkort kompatibelt. DDR3 minnena utnyttjar grafikkortet "lokalt" kan man väl säga.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer att fungera.
DDR2 är internminnet
GDDR är minnet på grafikkortet och det passar moderkortet oavsett minnestyp.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk

okej det var fint att höra, tack för snabba svaren :).

Permalänk
Medlem

Din fråga finns besvarad massor av gånger sökfunktionen finns för en anledning.

För att inte vara allt för dryg så kan jag ändå svara på din fråga.

Grafikkorts minne användrer Gddr där G står för graphic, detta påverkar inte det RAM som sitter på moderkortet då det är integrerat i grafikkortets krets som i sin tur arbetar med moderkortet, altså har det ingen betydelse om du haft GDDR5 heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall inte blanda ihop arbets/intern/Ramminnet med det minne som sitter på ett grafikkort, eftersom de jobbar på olika vägar/sätt, alltså skiljda från varandra.
Så har du en PCI-E plats för graffe så klarar den de graffekort gjorda för den sockeln. (innan dess fanns ju en AGP-sockel för grafikkort)

Hoppas det blev klarare nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

japp det blev mycket klarare nu

Permalänk
Avstängd

Du har ju redan fått svar men jag kan tillägga att ditt gamla grafikkort har gddr3 och inte ddr3 minne. Det är bara att många butiker skriver DDR3, fråga mig inte varför.

Dock så skulle man kunna dra analogierna.

GDDR2 (äldre topserier) = Blandning av DDR och DDR2 teknologi (Ex, kungen 5800:P)

GDDR2 (nuvarande budgetserier) = DDR2 chips som man bara "portat" på grafikkortet. Här skriver folk i större utsträckning DDR2 istället för GDDR2 men eftersom teknologierna är i stort sett densamma så är ju det ett mindre problem. (Ex, 9300gs)

GDDR3 = DDR2 specifikationer (Ex, De flesta av Nvidias nuvarande kort, 4850)

GDDR4 = minimalt bättre än GDDR3 (Ex. x1900xt)

GDDR5 = bättre än GDDR4 (Ex, 4870)

Permalänk

Okej :), en fråga till också, när jag ska sätta in grafikkortet, måste man vara jordad då?, isåfall hur gör jag det?

Permalänk
Avstängd

Det är ju alltid säkrast. Men chansen att du pajar kortet för att du inte är jordad är väldigt liten.

Permalänk

okej , tack för alla svar föresten