HD4870 - Plötslig omstart vid spel

Permalänk
Medlem

HD4870 - Plötslig omstart vid spel

Hej!

Jag har en dator med:
Intel Core 2 Duo E8500
ASUS P5Q moderkort
Corsair XMS 2 2* 2 GB ram
Sapphire Ati HD4870 512 MB Grafikkort
Antec 500W Nätagg
Sata hårddisk

När jag startar spel (vanligtvis World of warcraft eller Warcraft 3/Dota) så dör datorn inom 1-15 minuter.
Skärmen fryser sig, de blir 1*1 cm stora "fyrkanter" över hela bilden.
Fläktar och allt låter som att det går som vanligt.
Men enda sättet att återställa datorn är att bryta strömmen och starta om.

Har Vista 64bit och senaste drivrutinerna till allt, har även testat att installera om Vista.

Vad kan vara fel? och hur kan jag fixa det?

Med vänliga hälsningar
grunkan

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem

Du kan behöva flasha kortet, hade precis samma problem.

Med lite sökning här på forumet kommer du hitta precis allting du behöver veta, så lycka till !

Permalänk
Medlem

Nätagget. pallar nog inte. Eller så har du minnes fel. Graffe kylningen bör undersökas med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har idle temp på ungefär 65 grader, och fläkten går på runt 30% hela tiden.
Har testat med fläkten på 100% och den dör lika fort ändå.
Kan vara värmeproblem, men lådan är sval och så.

Ska testa att flasha om kortet, hoppas det hjälper.

Om nätagget inte pallade borde inte datorn dö då?
Så att strömmen bryts till allt? Eller kan fel i enskilda komponenter uppstå?

Hur testar man lättast minnena? memtest86?

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nätagget. pallar nog inte. Eller så har du minnes fel. Graffe kylningen bör undersökas med.

Nätagget räcker.. och det är inte minnerna eller värme

Felet beror på att kortet clockar ner och upp mellan 500 och 750Mhz för att spara ström, tillslut pallar de inte och datorn fryser, har haft samma problem.. händer bara på sapphire korten.

Edit: Här har jag skrivit hur man fixar de

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Du måste gå in i .xml filen och byta lite siffror, öppna den med notepad eller nått.

sen varje gång du ska spela aktiverar du den profilen.

du kan också skaffa rivaturner eller va de heter, ett program som låser din frekvens.

Permalänk
Medlem

Angående nätaggregatet.

Capicake verkar ju ha koll va det gäller felet här.
Vill ändå tillägga att man inte kan vara säker angående nätaggregatet bara genom att veta hur många Watt det är på.

Jag har ett nätaggregat på 550W och det räcker knappt till något av dagens mellannivå grafikkort. Det är inte enbart effekten i helhet som är intressant utan hur mycket ström det kan leverera på 12V'arn som du kopplar till kortet.

Sorry för OOT.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Re: Angående nätaggregatet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Capicake verkar ju ha koll va det gäller felet här.
Vill ändå tillägga att man inte kan vara säker angående nätaggregatet bara genom att veta hur många Watt det är på.

Jag har ett nätaggregat på 550W och det räcker knappt till något av dagens mellannivå grafikkort. Det är inte enbart effekten i helhet som är intressant utan hur mycket ström det kan leverera på 12V'arn som du kopplar till kortet.

Sorry för OOT.

Jovisst är de så men är ganska säker på att ett antec 500w klarar ett 4870:) har aldrig haft antecagg men ändå, tror de tar 22A på 12v..

Ett 4870 drar väl ca 200w?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Angående nätaggregatet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capicake
Jovisst är de så men är ganska säker på att ett antec 500w klarar ett 4870:) har aldrig haft antecagg men ändå, tror de tar 22A på 12v..

Ett 4870 drar väl ca 200w?

22A på 12v är ju väldigt svagt.Hoppas att det är dubbla 22A.

Edit: Det är dubbla linor.
Så kolla att du inte kör allt på samma lina. Du skall ha datorn på den ena och graffet på den andra

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag flashade om Bios på grafikkortet med det senaste ifrån sapphire's hemsida. Lite meck att komma in i pure dos nuförtiden men gick.
Hittils efter 1½ dags med spelande har den inge hängt sig så det verkar fungera nu.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt Hd 4870 Toxic på ett 400W corsair såå...Capicake har nog helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grunkan
Jag flashade om Bios på grafikkortet med det senaste ifrån sapphire's hemsida. Lite meck att komma in i pure dos nuförtiden men gick.
Hittils efter 1½ dags med spelande har den inge hängt sig så det verkar fungera nu.

Tack för all hjälp.

Hmm ska nog flasha mitt med:)