Nästa generation Serial ATA skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation Serial ATA skjuts på framtiden

Inför lanseringen av Core i5 förbereder moderkortstillverkare för de första modellerna med stöd för SATA 6,0 Gbit/s. Nu framkommer det att problem med Marvells kontrollerkrets riskerar att försena det snabbare gränssnittet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej!
aja då äre väl bara att vänta på en ny dator ännu längre

Permalänk
Medlem

Ganska nice att de har mindre diskar i åtanke (2,5" och 1,8").. men då får man hoppas att det släpps chassi som är anpassade för den mindre storleken också.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ganska nice att de har mindre diskar i åtanke (2,5" och 1,8").. men då får man hoppas att det släpps chassi som är anpassade för den mindre storleken också.

Chassi med plats för 2.5" har funnits tidigare men efterfrågan låg.

Tror det var 2002 jag köpte en ATX chassi med plats för 4st 2.5"... visste inte ens att det fanns mindre än 3.5" på den tiden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Datum? När är det rimligt att man har SATA III på de moderkort man köper?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Usch för separata kretsar, lika bra att vänta tills stödet finns inbyggt i sydbryggan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Datum? När är det rimligt att man har SATA III på de moderkort man köper?

Det finns inget som heter SATA III (och inte SATA 2 eller SATA 1 för den delen heller). SATA 6 Gbit/s är den korrekta benämningen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Marvell har väll aldrig funkat bra i alla fall.;)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Marvell har väll aldrig funkat bra i alla fall.;)

Nej mitt Marvell gigabit NIC vägrar gå snabbare än 100/100Mbit/s under Linux.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

En ful fråga kanske, men vet någon om (och isf när) AM3 får SATA 6 Gbit/s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Nej!
aja då äre väl bara att vänta på en ny dator ännu längre

Annars är det bara att köpa ett instickskort till PCI-E eller koppla SSD direkt till PCI-E

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter. Jobbar väldigt mycket nu för att tjäna ihop pengar till ett nytt datorbygge i vinter. Nyheter som denna förstör min arbetsmoral.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det finns inget som heter SATA III (och inte SATA 2 eller SATA 1 för den delen heller). SATA 6 Gbit/s är den korrekta benämningen.

Vem bad om den korrekta benämningen? Förstår att de inte vill den ska kallas SATA 3 (pga förvirring med SATA 3Gbit/s). Men SATA III kommer det nog bli i folkmun. SATA 6 Gbit/s lika lite som SATA-IO:SATA rev 3.0.

Så jag passar på att upprepa frågan. är det någon som vet något om ungefär när i tiden man kan förvänta sig stödet (till SATA III)?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Tråkiga nyheter. Jobbar väldigt mycket nu för att tjäna ihop pengar till ett nytt datorbygge i vinter. Nyheter som denna förstör min arbetsmoral.

Äsch, inte tappa modet nu!
Finns ju fortfarande Core i5 och Core i7 att glädja sig åt, para ihop dem med GTX395 och en X-25E så räcker det åtminstone för att hålla mig lycklig

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man ska ha så hög överföringshastighet, eller har jag missat något? Finns ju i princip inga hdd's som utnyttjar 3gbit/s, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Förstår inte riktigt varför man ska ha så hög överföringshastighet, eller har jag missat något? Finns ju i princip inga hdd's som utnyttjar 3gbit/s, eller är jag helt ute och cyklar?

Läs nyheten. SSD

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

6Gbit/sek betyder 750MB/sek och inte 500. Dock så är det ju den teoretiska hastigheten och det är en massa kontrollsummor och liknande. men det borde ju ändå bli mer än 500 kan man tycka.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
6Gbit/sek betyder 750MB/sek och inte 500. Dock så är det ju den teoretiska hastigheten och det är en massa kontrollsummor och liknande. men det borde ju ändå bli mer än 500 kan man tycka.

Möjligt att det var en mer realistisk uppskattning av den faktiska överföringshastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
6Gbit/sek betyder 750MB/sek och inte 500. Dock så är det ju den teoretiska hastigheten och det är en massa kontrollsummor och liknande. men det borde ju ändå bli mer än 500 kan man tycka.

Serial ATA använder 8b/10b encoding där varje byte kodas med 10 bitar, så 6gbit/s är 600 megabyte per sekund.

För mer detaljer: http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Edit: ser just att du skriver "det är en massa kontrollsummor och liknande", så du har inte fel heller

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir klart till Gulftown släpps.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan en 7200 rpm hdd skriva då? Spelar det någon roll om man har IDE eller SATA 3 mbit för en 7200 rpm HDD vid t.ex. kopiering av en 4 gb isofil från en annan hdd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det finns inget som heter SATA III (och inte SATA 2 eller SATA 1 för den delen heller). SATA 6 Gbit/s är den korrekta benämningen.

Det är helt ok att kalla det SATA Rev.3 eller 3rd Gen. Dock så vill de förstås undvika att det blir SATA3 i folkmun då det skapar förvirring med tanke på bandbredden som i den tidigare var 3GBit/s.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
En ful fråga kanske, men vet någon om (och isf när) AM3 får SATA 6 Gbit/s?

Frågor är bara "fula" om de ställts massor med gånger innan på forumet och folk inte orkar söka.

Din fråga är både relevant och berättigad.

Tyvärr har jag inget svar dock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jauger
Hur mycket kan en 7200 rpm hdd skriva då? Spelar det någon roll om man har IDE eller SATA 3 mbit för en 7200 rpm HDD vid t.ex. kopiering av en 4 gb isofil från en annan hdd?

Det är väl runt 35MB i sekunden. Läser en ca 50-55MB i sekunden.
Långt ifrån SSD-hastigheter vilket är SSDs stora fördel.

Det är ingen skillnad mellan SATA 3GB/s och SATA 6GB/s ifall du sitter på en vanlig HDD.
SATA har jag inbillat mig klarar av mer än vanliga PATA.
Jag antar iallafall att du menar PATA när du skriver IDE.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jauger
Hur mycket kan en 7200 rpm hdd skriva då? Spelar det någon roll om man har IDE eller SATA 3 mbit för en 7200 rpm HDD vid t.ex. kopiering av en 4 gb isofil från en annan hdd?

Nej, för vanliga HDDar spelar det mindre roll vad man har, så länge vi talar om senaste IDE/ATA hastigheten á 100MB/s (möjligtvis är den senaste hastigheten 133MB/s men vet inte om det verkligen blev en standard eller om det bara var ett påhitt från Maxtors sida).

För överföringshastigheten spelar datatätheten störst roll, dvs hur mycket data som ryms på varje platta inuti disken. De allra senaste diskarna har 500 GB på varje platta och de håller sig strax över 100MB/s, vid optimala förhållanden, i skriv/läshastighet för multi-MB/GB-filer. (http://publish.it168.com/2009/0106/20090106000906.shtml).

Permalänk
Avstängd

Dåligt.
Fler företag än Marvell bör ju ha gjort eller göra SATA implementeringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Förstår inte riktigt varför man ska ha så hög överföringshastighet, eller har jag missat något? Finns ju i princip inga hdd's som utnyttjar 3gbit/s, eller är jag helt ute och cyklar?

RAID tycker det är roligare när alla diskar (om man nu har jättemånga på samma bus) kan köra så snabbt dom klarar av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det är väl runt 35MB i sekunden. Läser en ca 50-55MB i sekunden.
Långt ifrån SSD-hastigheter vilket är SSDs stora fördel.

Det är ingen skillnad mellan SATA 3GB/s och SATA 6GB/s ifall du sitter på en vanlig HDD.
SATA har jag inbillat mig klarar av mer än vanliga PATA.
Jag antar iallafall att du menar PATA när du skriver IDE.

Är det "hard drive roundup 2003" du pratar om? spinpoint f1 som sålts i snart två år läser och skriver i ca 90mb/sek average. Barracuda 7200.12 i ca 105mb/sek average.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Nej, för vanliga HDDar spelar det mindre roll vad man har, så länge vi talar om senaste IDE/ATA hastigheten á 100MB/s (möjligtvis är den senaste hastigheten 133MB/s men vet inte om det verkligen blev en standard eller om det bara var ett påhitt från Maxtors sida).

Som nyhetsförfattaren skriver går det betydligt snabbare än vad ide-gränssnittet kan erbjuda när man läser från hårddiskens minne, ca 200mb/sek.

Permalänk
Medlem

Eftersom SSD-diskar saknar rörliga delar och är okänsliga för smuts finns det egentligen ingen poäng att fortsätta med platskrävande höljen och tillhörande kabeltrassel. Bättre att lägga ner sata och satsa på pci-express-enheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Eftersom SSD-diskar saknar rörliga delar och är okänsliga för smuts finns det egentligen ingen poäng att fortsätta med platskrävande höljen och tillhörande kabeltrassel. Bättre att lägga ner sata och satsa på pci-express-enheter.

De PCI-Express enheter som gjorts hittills är extrema lösningar för prestanda och kostar multum. Vore intressant att se om PCI Express kan ge bättre prestanda även för billigare SSD lösningar.

Nackdelen är att de kräver ett BIOS och teknik som gör att de blir bootbara (i stil med andra hårddiskinterface som t.ex. SCSI) vilket kanske höjer kostnaden utöver själva PCI Express-lösningen.

Jag skulle inte ha något emot SSD på ett PCI Expresskort om det gav märkbart bättre prestanda och inte kostar allt för mycket mer jämfört med motsvarande på SATA. Att det är bootbart är en förutsättning.