Permalänk
Medlem

Stockholmsprogrammet?

Jag snubblade precis över detta gällande det s.k. Stockholmsprogrammet.
http://rickfalkvinge.se/2009/07/12/demonstration-mot-stockhol...

Nu är ju inte falkvinge någon jag litar på rakt av men efter en stunds letande så verkar det inte vara bättre:
http://ec.europa.eu/commission_barroso/barrot/archive/Program...

Framför allt så är jag väldigt förtjust i denna del av det hela (Från den svenska texten. Och ja, jag är ironisk när jag säger att jag är förtjust i det)

Citat:

Slutligen är en aktiv politik för internationellt samarbete nödvändig för att man ska kunna
införa mekanismer för indragning av kriminella internetleverantörers IP-adresser och
underlätta en snabb nerstängning av webbplatser utanför Europa

Kriminella internetleverantörer? Följande bit finner jag också minst sagt tveksam då jag för det första inte riktigt vet vad den privata sektorn har med terroristbekämpning att göra och för det andra verkligen känner att terroristhotet börjar bli extremt urtvättat som ursäkt för övervakning.

Citat:

Utnyttjandet av Internet för terrorismändamål måste övervakas mer intensivt, bland annat
genom att förstärka de övervakande myndigheternas operativa kapacitet. Lämpliga tekniska
verktyg måste finnas till hands och samarbetet mellan den offentliga och den privata sektorn
behöver ökas. Målet är att minska spridningen av terroristpropaganda och det konkreta stödet
till terroristaktioner. Detta samarbete bör också underlätta att identifiera personer som hör till
terroristnät.

Inte helt förvånande är ju vår kära justitieminister Beatrice Ask rätt nöjd med det hela men personligen skulle jag inte ge ett ruttet lingon för majoriteten av våra politikers uppfattning om personlig integritet. Jag misstänker att deras uppfattning om balans och upprätthållande av integritet och rättigheter i detta fall mest handlar om att det är mycket lämpligare för dem om undantag får göras lite när de känner för det istället för aldrig.

Faktum är att när jag läst igenom det mesta av programmet så har jag en rätt bitter smak av skitsnack och propaganda kvar i munnen. Det talas en väldig massa om rättigheter, rättvisa och frihet men haken verkar vara att detta givetvis ska vara någonting vi som medborga ska bli tilldelade av storebror (ursäkta uttrycket) och inte egentligen ha rätt till. Jag menar 600 terroristattacker på EU under 2007? Kom igen...

Så vad tycker ni? Visst är det härligt med inte bara ytterligare en kniv i ryggen på medborgarnas rättigheter utan dessutom ska denna ha en svensk flagga med namnet på vår huvudstad hängandes från sig när den sitter där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag blir så arg på den här himla regeringen!
De ger sig inte förens de har infört det totala övervakningssamhället.

Stod mera om förslaget på expressen.se Det verkar även som att en massa olika register ska kunna samköras.

Kom ihåg det alla ni som röstade och tänker rösta på alliansen. Oavsett om ni gillar deras övriga politik så kommer alliansen ta eran röst som "stöd" för deras övervakningsfilosofi. Var så säker!

Jag hoppas då att de aldrig mera i min livstid kommer till makten igen. Allt annat är bättre än allians-maffian.

Permalänk
Medlem

Japp, rättigheter ska sakta men säkert bli saker som vi medborgare ska vara tacksamma att vi kan få ha rätt till att låna om det nu krävs, annars ska vi leva i fruktan för storebrors vakande öga&öron så vi inte gör, tänker eller handlar omoraliskt eller fel

Sen att rättigheter är hopplöst svårt att ta tillbaka när man har förlorat dom verkar dom flesta strunta i, viktigare med hur mycket skatt man betalar eller hur fet pension man får...

Jag väntar bara på att vi ska rösta via nätet 2010 så det kan bli lite mysigt valfusk om dom nu skulle känna sig hotade av PPs eventuella existens i riksdagen.

Permalänk

"En utökad EU-byråkrati för övervakning, avlyssning och analys, kallad SitCen."
SitCen, det låter ju lite halvtufft åtminstone. [joint] Situation Center.
Situationscentret.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpor
Jag blir så arg på den här himla regeringen!
De ger sig inte förens de har infört det totala övervakningssamhället.

Stod mera om förslaget på expressen.se Det verkar även som att en massa olika register ska kunna samköras.

Kom ihåg det alla ni som röstade och tänker rösta på alliansen. Oavsett om ni gillar deras övriga politik så kommer alliansen ta eran röst som "stöd" för deras övervakningsfilosofi. Var så säker!

Jag hoppas då att de aldrig mera i min livstid kommer till makten igen. Allt annat är bättre än allians-maffian.

Härligt med folk som blint alltid skyller på dagens regering. Det här förslaget är på eu nivå och det kallas stockholmprogrammet enbart för att sverige har ordförandeskapet just nu. Att konceptet refereras till som bodströmssamhället ger nog en ganksa bra idé om vart oppositionen står i frågan. Vad idioten mona sahlin säger i media för att ragga röster är föga trovärdigt.

Hoppas verkligen att det inte röstas igenom (i eu-parlamentet och inte svenska för er opålästa puckon).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Härligt med folk som blint alltid skyller på dagens regering. Det här förslaget är på eu nivå och det kallas stockholmprogrammet enbart för att sverige har ordförandeskapet just nu. Att konceptet refereras till som bodströmssamhället ger nog en ganksa bra idé om vart oppositionen står i frågan. Vad idioten mona sahlin säger i media för att ragga röster är föga trovärdigt.

Hoppas verkligen att det inte röstas igenom (i eu-parlamentet och inte svenska för er opålästa puckon).

Jo bodströmsamhället är ju ingen höjdare men att Ask står och hejjar på varande förslag som betyder mindre rättigheter åt folket är ju minst lika illa. Bodström och Ask är ju stöpta i samma form och av samma material. Enda skillnaden skulle väl vara att Bodström var snäppet bättre på att ljuga och leka oskyldig.

Faktum är ju att det inte spelar någon roll vilket parti eller vilket block som styr eller ställer, de är alla lika bra på att hitta ursäkter till ökad övervakning, minskad integritet och rättigheter på lån. Borgarna är inte bättre än sossarna och vice versa. Enda undantaget skulle väl vara PP, men de brister ju i stort sett på allt annat istället sp om det är bättre låter jag vara osagt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Båda brister, men det löjliga är att killen tog upp det när det inte har något med saken att göra. Förslaget hade tagits upp i eu även om rick falkvinge var premiärminister i sverige just nu. Folk som brister så fullständigt i kunskap när det kommer till politik är anledningen till att demokrati skrämmer mig.

Permalänk
Medlem

Terrorister är helt livsfarliga! Vet ni ens hur många de har dödat i Sverige!!!??!

Inte någon alls va?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Den börjar bli uttjatad men den täcker upp frågan rätt så bra:

Du är en terrorist!

Det är alltså inte frågan om att terrorism har dödat någon ännu utan att förebygga att det kanske, kanske, kanske, kanske händer (om inte annat så avskräcker dom ju annat löst patrask förhoppningsvis från att göra lite mindre dumheter på vägen genom massövervakning och censur).

Måste även tillägga att det är måttligt intressant att skylla ifrån sig ansvaret i denna fråga på Bodström eller Ask, S eller M då så gott som alla partier och samtliga politiker är lika skyldiga. Det verkar som att mycket få politiker har haft modet eller ideal att säga emot - skrämmande!

Näe - fy fan alltså! Man blir så uppgiven men det sista man kan göra är att lägga av. Det är bara till att fortsätta gneta emot, trotsa, gnälla och rösta "fel" och demonstrera så bäst man kan medans det är tillåtet.....

Permalänk

Såg mini-debatten i aktuellt ikväll, första jag hört om stockholmsprogrammet (varit på semester).

Det låter minst sagt sjukt, andra bitar så som att polisen ska kunna samarbeta bättre internationellt mot organiserad brottslighet låter ju skitbra men sen smyger de in sånt här storebrorsskit.

Klart som fan man måste höja rösten när de försöker få igenom sånt här.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

detta program skulle väl även tillåta pejling av mobiltelefoners positioner?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
detta program skulle väl även tillåta pejling av mobiltelefoners positioner?

Är det förbjudet?

Permalänk
Medlem

Något som verkar vara en röd tråd i alla dessa j***a förslag är att gott och ont blandas. Bra saker som bättre internationellt polissamarbete blandas med övervakning och censur, allt för att skydda oss mot terrorism (huh?) så att när politikerna blir tillfrågade kan dom radda upp en rad bra saker istället för övervakningen.

Terrorism börjar dock ge plats för den organiserade grova brottsligheten som anledning (maffian på sicilien då eller?).

Det luktar skumt, jag hoppas verkligen PP breddar sitt partiprogram så att dom kan ge tattarna som kallar sig representanter för folket en match nästa år.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det förbjudet?

att EU systematiskt kartlägger sina medborgares rörelser är väl integritets kränkande om något?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
att EU systematiskt kartlägger sina medborgares rörelser är väl integritets kränkande om något?

Det är det förmodligen få som inte tycker men det behöver ju inte betyda att telefonpejlande är förbjudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Terrorister är helt livsfarliga! Vet ni ens hur många de har dödat i Sverige!!!??!

Inte någon alls va?

Lugn det kommer, vi importerar den istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lugn det kommer, vi importerar den istället.

Vad? Terrorismen eller dödsfallen?
Kan se rubrikerna: "X Döda i 'Landet annat än Sverige', Vi måste genast godkänna allt i terrorbekämpningens namn, det händer ju i samma värld!"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.