Dataspel eller datorspel?

Permalänk
Medlem

Dataspel eller datorspel?

Vet inte om detta är rätt forum. Provade att söka men hittade ingen liknande tråd.

Som topic säger - vilket är rätt? Dataspel eller datorspel? Alla spel är ju uppbyggda av data, men samtidigt spelar man dem på datorn?

Vilket är det korrekta? Är båda korrekta?

Permalänk
Medlem

Båda är godkända enligt SAOL.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Ovanligt med lingvistiska frågeställningar här

Båda torde ju vara rätt, men jag tänker mig att "spel som spelas på dator" - datorspel är bättre svenska, på samma sätt som datorprogram är bättre svenska än "dataprogram". Men sånt förändras ju under tiden och jag tror att data kommer bli lika accpeterat i sinom tid. Men att gå runt och kalla datorer för "datan" tycker jag är fel, där är jag bestämd

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Ovanligt med lingvistiska frågeställningar här

Båda torde ju vara rätt, men jag tänker mig att "spel som spelas på dator" - datorspel är bättre svenska, på samma sätt som datorprogram är bättre svenska än "dataprogram". Men sånt förändras ju under tiden och jag tror att data kommer bli lika accpeterat i sinom tid. Men att gå runt och kalla datorer för "datan" tycker jag är fel, där är jag bestämd

Håller med där!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med där; tror att "dataspel" kommit just från att folk av någon anledning valt att börja kalla sin dator, för data istället. Okunnighet!

Permalänk
Medlem

Datorspel säger jag i alla fall. Dom som säger dataspel är för mig folk som inte är insatta i spelens värld.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag säger alltid dataspel när jag pratar, men rent formellt känns datorspel bättre, speciellt i skrift.
Det man menar är ju spel till en dator, därför borde det heta datorspel.
Med dataspel torde man mena spel uppbyggda av "data", vilket ju faktiskt också passar in på konsollspel och dylikt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

"Dataspel", "Datan" och "Datasal" låter som något från mellan/högstadiet.

DATORsal, DATORspel.
Enligt mig då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Sjäv är jag en person som stör mig på folk som säger Dataspel/Data lite för ofta.

Tycker inte det kan vara så svårt att bara säga dator.
Ungefär som NukeHenk sa, Personer som säger data/dataspel är oftast
personer som inte är särskilt insatta i saken.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Datorspel. (PUNKT)

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Det beror väl på vad dom syftar på med "data". Det kan ju kopplas både till slang för "dator" (Vilket verkar vara populärast) och vad för typ av spel det handlar om, alltså i detta fallet något som är uppbyggt av just data. Hur löjligt det än låter så har jag inga problem att se "data-spel" som ett generellt ord för digitala spel för både pc och konsoller, dock inget som specifierar spel för just PC. Det är det jag tänker när jag hör det iaf. Sen kan det ju så klart kopplas till okunnighet i vissa sammanhang när man vill inrikta sig just på dator/pc-spel.

För att dra ett löjligt exempel, så är det lite som "person-bil" vs "motor-fordon", där "motor-fordon" är ett generellt ord för motordrivna fordon (Som "dataspel" är i tv/dator-spelsvärlden) och "person-bil" är en typ av motordrivet fordon (Som datorspel är en typ av dataspel).

Men själv föredrar jag att inte använda något av dom orden alls, och kör istället på "pc-spel"

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

hehe mina föräldrar blir irriterade n'r jag säger "data" iställer för "dator"

men enda anledningen till att dom vill anmärka det är att dom vill typ skryta eller nåt med att dom vet skillnaden.

Då brukar jag säga att "data" är acceptabel för det kommer från ordet "datamaskin"

dock så tycker jag dator och datorspel låter mer korrekt men när jag pratar säger jag ofta dataspel eftersom det är kortare/inte lika "jobbigt" att säga

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Alla spel från kortspel till monolpol (på bräda) till Crysis är "data-spel" i bemärkelsen att de involverar information. För att syfta på ett spel som spelas på dator, konsoll eller annan liknande maskin bör man i så fall lägga till prefixet "e" av samma skäl som man lägger till ett "e" när man talar om elekronisk post ("e-post"), dvs. e-dataspel.

Om man tycker att e-dataspel låter långt och jobbigt kan man som alternativ lära sig att tala svenska korrekt och säga "datorspel" och "tv-spel" istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janus82
Alla spel från kortspel till monolpol (på bräda) till Crysis är "data-spel" i bemärkelsen att de involverar information.

Fast data != information (vilket folk inte verkar fatta och därmed anser de att dataspel är rätt, men data och information är inte synonymer!)

och korrekta är datorspel
dataspel sägs och används av okunniga personer.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Fast data != information (vilket folk inte verkar fatta och därmed anser de att dataspel är rätt, men data och information är inte synonymer!)

och korrekta är datorspel
dataspel sägs och används av okunniga personer.

nej inte bara, så säger min mamma till mig också när jag använder "data"xD men dataspel är slang, jag vet skillnaden men i i talspråk säger jag oftast dataspel ändå eftersom det är simplare, till exempel så säger jag "stan" i stället för "staden" med...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har läst att benämningen för dator förut var data innan man ändrade det men att data hängt kvar på folks läppar.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
"Dataspel", "Datan" och "Datasal" låter som något från mellan/högstadiet.

DATORsal, DATORspel.
Enligt mig då.

Klart och tydligt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

I Gigabytes reklam som ligger här på sidan, söker de ju efter en "dataspelare", räknas det som att man spelar ett spel som är uppbyggt av data? Datorspelare låter ju otroligt mycket mer rätt.

Permalänk
Inaktiv

Så länge folk inte kallar datorn för datan så är jag nöjd.

Dataspel är helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Fast data != information (vilket folk inte verkar fatta och därmed anser de att dataspel är rätt, men data och information är inte synonymer!)

och korrekta är datorspel
dataspel sägs och används av okunniga personer.

Orkar inte gå in och leta noggrannare , men enligt http://www.synonymer.se är de just synonymer.

Permalänk
Medlem

En dator säger jag. Men en data är också rätt då det kommer från ordet datamaskin.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag säger Dataspel men skriver Datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Men sånt förändras ju under tiden och jag tror att data kommer bli lika accpeterat i sinom tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
En dator säger jag. Men en data är också rätt då det kommer från ordet datamaskin.

Som sagt, det går väl snarare åt andra hållet?

Permalänk
Medlem

Datorspel, Datorspel, DATORSPEL.

En dator är en dator. Data är information.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterg
Orkar inte gå in och leta noggrannare , men enligt http://www.synonymer.se är de just synonymer.

Då har de fel.

Data är "ren fakta" alltså kontextlös
Information är bearbetad data.

kommit upp innan, kode skrev ett bra exempel.

Exempel på data:
1, 2008, 1200

Exempel på information:
Antal bilar: 1
Årsmodell: 2008
Mätarmil: 1200

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

DAGENS I-LANDSPROBLEM

Att lämna kvar After Eight-papprena i asken

Permalänk
Medlem

Gigabyte måste skärpa sig! Datorspelare istället för dataspelare tack! Nu förlorar man ju helt förtroendet för Gigabyte och jag ska aldrig mer köpa någon Gigabyte!!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Gigabyte måste skärpa sig! Datorspelare istället för dataspelare tack! Nu förlorar man ju helt förtroendet för Gigabyte och jag ska aldrig mer köpa någon Gigabyte!!!!

Finns det inte värre saker att hetsa upp sig över? Särskrivningar till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Men själv föredrar jag att inte använda något av dom orden alls, och kör istället på "pc-spel"

Agreed

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Finns det inte värre saker att hetsa upp sig över? Särskrivningar till exempel.

Joo... det är nästan värre...