Ångerrätt vid distansavtal

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid distansavtal

Hur fungerar ångerrätt vid distansavtal?

Jag vet att man har 14 dagar på sig - men måste varan vara hos företaget innan dessa 14 dagar har gått? Räknas lördag och söndag in i ångerätts dagarna?

Om man t.ex. har öppnat CD för att installera drivrutiner (Inga licensnycklar m.m), kan man inte längre utnyttja ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du mottagit varan tills du kontaktat säljaren.

Har du brutit en försegling så gäller inte ångerrätten.
Spelar ingen roll att det inte är några licensnycklar.

När det gäller drivrutiner till hårdvara tror jag inte alla
är så petiga med det iom att man ändå tagit ut hårdvaran
och brutit förpackningen.

Har du blivit nekad att returnera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du mottagit varan tills du kontaktat säljaren.

Så jag kan kontakta dem efter 1 dag men vänta 1 år med att skicka varan?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du mottagit varan tills du kontaktat säljaren.

Har du brutit en försegling så gäller inte ångerrätten.
Spelar ingen roll att det inte är några licensnycklar.

När det gäller drivrutiner till hårdvara tror jag inte alla
är så petiga med det iom att man ändå tagit ut hårdvaran
och brutit förpackningen.

Har du blivit nekad att returnera?

Nej. Jag har inte blivit nekad att returnera. Håller på och läsa runt lite först. Tråkigt att det inte är 14 arbetsdagar...

Undrar det penna_ha skriver om också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du mottagit varan tills du kontaktat säljaren.

Har du brutit en försegling så gäller inte ångerrätten.
Spelar ingen roll att det inte är några licensnycklar.

När det gäller drivrutiner till hårdvara tror jag inte alla
är så petiga med det iom att man ändå tagit ut hårdvaran
och brutit förpackningen.

Har du blivit nekad att returnera?

Vi fick faktist ett brev angående detta från konsumentverket och enligt dom har du faktiskt även ångerrätt även om förpackningen är bruten (detta ska fungera som att känna/titta på som man annars gör i butiken vid distans köp). Ända undantaget är dock mjukvara vilket jag antar denna tråd inte gällde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Vi fick faktist ett brev angående detta från konsumentverket och enligt dom har du faktiskt även ångerrätt även om förpackningen är bruten (detta ska fungera som att känna/titta på som man annars gör i butiken vid distans köp). Ända undantaget är dock mjukvara vilket jag antar denna tråd inte gällde

Det är drivrutinerna som bekymrar mig nu. Kommer de acceptera det tror du?

Permalänk
Medlem

Ni får förlåta mig men jag har väldigt bråttom.

Hur blir det med använda CD drivrutiner? Någon som har provat? Någon som vet hur det är?

Permalänk
Inaktiv

Det gör nog inget om du har använt dina drivrutiner på den cd som du fick med varan som du har köpt.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta kontakt med din konsumentvägledare. Ångerrätten gäller inte för program/spel-media men skulle inte förvåna mig om det finns undantag för drivrutinsmedia då drivrutiner måste användas för att kunna undersöka vissa produkter... men sen kanske fabrikanten tillhandahåller drivrutiner på annat sätt och mediat kanske innehåller annan programvara också och då kanske det ändå inte gäller så det bästa är att höra med din konsumentvägledare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några bekymmer med mediat för drivare etc då produkten i sig primärt inte är någon mjukvaruprodukt. Sålänge produkten i sin helhet är i väsentligt oförändrat skick är det bara att returnera den i originalförpackningen vad jag vet.

Vilket företag är det frågan om? Är det tex Dustin lär det vara nada problem då de är serviceminded och kan sina saker gällande lagen väl.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vad vill du ångra???

Är jag bara trött eller har jag missat det?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Vad vill du ångra???

Är jag bara trött eller har jag missat det?

En dator.

Du har inte missat det, jag glömde skriva. Tack för att du fråga.
Dock skrev jag drivrutiner så man kunde tänka det var en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
En dator.

Du har inte missat det, jag glömde skriva. Tack för att du fråga.
Dock skrev jag drivrutiner så man kunde tänka det var en dator.

Är det en dator räknas den som väsentligt förändrad om man gör något med dess mjukvara mer än startar den utan att logga in etc. Är datorn i fråga anpassad efter kunden som ett bygge gäller inte din ångerrätt på samma sätt tyvärr.

EDIT: Drivrutiner finns ju till skärmar, möss, tangentbord, kameror, ljudkort, grafikkort etc likaså.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om man har t.ex. valt att datorn ska monteras. Kan man inte utnyttja ångerrätten då? Det är jo en tjänst och enligt konsumentverket kan man även ångra tjänster på distansavtal. (14 dagar)

Permalänk
Medlem

Du har varit så kryptiskt från början.
Jag trodde det var nåt grafikkort typ.
Varför inte bara skriva vad det gäller direkt om du vill få hjälp?

Typ: jag har köpt en dator på xxxxxxx som jag ångrar och vill lämna tillbaka. Datorn har byggts efter mina önskemål.
Har jag rätt till att lämna tillbaka den?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Om man har t.ex. valt att datorn ska monteras. Kan man inte utnyttja ångerrätten då? Det är jo en tjänst och enligt konsumentverket kan man även ångra tjänster på distansavtal. (14 dagar)

Är produkten specialtillverkad för dig så har du ingen ångerrätt. Dvs har du valt produkter helt fritt och sedan lagt i produkten "Montering" eller liknande så är du nog rätt rökt. Har du däremot köpt ett paket som säljs som ett paket så har du ångerrätt.

Många datorer levereras med en nästan färdiginstallerad Windows där du skriver in ditt namn och sedan registrerar kopian hos Microsoft. Har du utfört den proceduren har du förmodligen också förverkat din ångerrätt. Men här är det nog rätt mycket gråzon. Du har rätt att undersöka produkten. Hur undersöker man en dator? Handlar du i butik så har de oftast en dator stående som man kan starta lite program och så på, vilket man skulle kunna kalla för att undersöka en dator. Då ska det även vara ok att göra det hemma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Är produkten specialtillverkad för dig så har du ingen ångerrätt. Dvs har du valt produkter helt fritt och sedan lagt i produkten "Montering" eller liknande så är du nog rätt rökt. Har du däremot köpt ett paket som säljs som ett paket så har du ångerrätt.

Många datorer levereras med en nästan färdiginstallerad Windows där du skriver in ditt namn och sedan registrerar kopian hos Microsoft. Har du utfört den proceduren har du förmodligen också förverkat din ångerrätt. Men här är det nog rätt mycket gråzon. Du har rätt att undersöka produkten. Hur undersöker man en dator? Handlar du i butik så har de oftast en dator stående som man kan starta lite program och så på, vilket man skulle kunna kalla för att undersöka en dator. Då ska det även vara ok att göra det hemma.

Fel!
Distansavtalslagen säger 14 dagar ångerrätt. Att det är ett bygge ihopplockat just för en själv eller inte spelar ingen roll. Ska inte ångerrätten gälla för en vara som är speciellt tillverkad just för en individ så kan detta avtalas bort (gäller enbart just för specialtillverkade saker) men utgångsläget är att ångerrätten gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så kul för butiken att ta tillbaka datorn, plocka isär den och lägga tillbaka alla delar i respektive kartonger

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Kanske inte så kul för butiken att ta tillbaka datorn, plocka isär den och lägga tillbaka alla delar i respektive kartonger

Nej men det är inte kundens problem. Så länge det inte står i avtalet att ångerrätten inte gäller då det är ett specialbygge så gäller den ändå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Många företag, inklusive Komplett har nyligen fått kritik av konsumentverket för att de inte haft helt korrekt information på sina sidor angående ångerrätt osv. Väldigt många företag har skrivit att ångerrätt inte skulle gälla om förpackningen är bruten vilket är ren bullshit. Lita inte på vad som står på företagens sidor eller vad de säger. Ibland vet de inte själva, och ibland vill de bara luras för att tjäna pengar. Som vanligt gäller det att alltid vara kritisk mot det man läser för den som har skrivit det kan alltid ha fel. Dubbelkolla alltid information med fler än en part.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej men det är inte kundens problem. Så länge det inte står i avtalet att ångerrätten inte gäller då det är ett specialbygge så gäller den ändå.

Precis, ska dock påpekas att har kunden gjort mer än startat datorn. t ex loggat in, slutfört setupen för OS etc så anses oftast ångerrätten förbrukad.

Värt att ha i åtanke vid datorköpet, bästa är ju att tänka över köpet väl så man slipper vara i en sådanhär situation.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Precis, ska dock påpekas att har kunden gjort mer än startat datorn. t ex loggat in, slutfört setupen för OS etc så anses oftast ångerrätten förbrukad.

Värt att ha i åtanke vid datorköpet, bästa är ju att tänka över köpet väl så man slipper vara i en sådanhär situation.

Anses ja, men den är egentligen inte det. Man har rätt till att köra igång och kolla så saker fungerar. Man får dock inte ha förbrukat saker som inte går att återanvända, så som licensnycklar m.m. då mjukvara är undantaget från de vanliga reglerna. Är det dock en standars OEM-installation där den ligger på hd och som körs igång vid boot utan att man så bör det vara ok att köra genom den.

Likadant alla saker handlare gärna gillar att peka ut. Som alla erbjudanden när man köper mobilt bredband och får med laptop. Då brukar det ju heta att om man startat datorn är ångerräten förbrukad m.m vilket inte stämmer så länge inte installationen är specifik för just den kunden, vilket den inte är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Likadant alla saker handlare gärna gillar att peka ut. Som alla erbjudanden när man köper mobilt bredband och får med laptop. Då brukar det ju heta att om man startat datorn är ångerräten förbrukad m.m vilket inte stämmer så länge inte installationen är specifik för just den kunden, vilket den inte är.

Där handlar det snarare om att ångerrätten är förbrukad om du öppnar och installerar modemet och börjar använda tjänsten, vilket är helt förenligt med distans- och hemförsäljningslagen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Där handlar det snarare om att ångerrätten är förbrukad om du öppnar och installerar modemet och börjar använda tjänsten, vilket är helt förenligt med distans- och hemförsäljningslagen.

Nej en del har faktiskt satt det vid att man startar datorn. Antar att de säger detta för att datorn är bundlad med tjänsten, men fel är det i vilket fall så länge man inte börjar använda själva tjänsten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni svara allihopa.

Jag har en liten fråga till om ångerrätten, det är såhär att om man t.ex. anmäler att man vill ångra sig precis dag 14 - går det bra då? Kanske om företaget hinner svara så kan man skicka varorna dag 14 och så kommer det fram dag 15.

Går detta bra eller säger lagen att varan måste vara hos dem innan det blir dag 14? Jag har inte hittat något efter att ha sökt runt på konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Du måste anmäla att du vill utnyttja ångerrätten innan dag 14. Kan vara bra att ha detta skriftligt då det är lätt för företaget att säga att de inte fått mail, telefonsamtal o.s.v.

Av vad jag får ut av denna tråd så har du köpt en dator som ett företag plockat ihop åt dig inkl. programvara. Du har sedan startat upp datorn och installerat drivrutiner, sen kommit på att du inte vill ha datorn av någon anledning.

Lagen är lite luddig här, den säger bara att man får varsamt undersöka varan, inte använda den. Jag anser att om man installerar programvara, t.e.x operativsystem på en dator så har man använt den, inte varsamt undersökt den. Vad ARN skulle säga om en sån här sak är inte lätt att säga men jag tror inte företaget är så villigt att ta tillbaka datorn hursomhelst och det är en rätt jobbig väg att gå att få rätt mot dom.

Vad är anledningen till att du vill lämna tillbaka den?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Tack för att ni svara allihopa.

Jag har en liten fråga till om ångerrätten, det är såhär att om man t.ex. anmäler att man vill ångra sig precis dag 14 - går det bra då? Kanske om företaget hinner svara så kan man skicka varorna dag 14 och så kommer det fram dag 15.

Går detta bra eller säger lagen att varan måste vara hos dem innan det blir dag 14? Jag har inte hittat något efter att ha sökt runt på konsumentverket.

När de får den är inte lika viktigt som att man åberopat sin ångerrätt innan dag 14 är slut. Det betyder alltså precis som killawife säger att man måste säga till företaget att man vill använda sig av ångerrätten innan dessa 14 dagar är slut. Att man sen skickar tillbaka prylen är ju självklart men det kan ske efter dessa 14 dagar.

Dock kan det bli svårt när det gäller en dator på detta sättet om du använt mjukvaran. Nu kan man ju hävda att eftersom det är en dator så måste man installera drivrutiner m.m. för att kunna "varsamt undersöka" den men jag tror inte ARN har någonting om det ännu i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Dustin

Hej på er,

det brukar sällan vara nåt problem att returnera en dator om den kan återställas i ursprungligt skick. Köper man en märkesdator kommer de i princip alltid med en restorepartition som kan återställa datorn till fabriksinställningar.

Om det är ett datorpaket bör du kunna returnera alla delar så länge du har allt kvar, kablar, manualer, drivrutinscd eller liknande. Om det följde med en boxad version av windows och du brutit den och installerat den är det inte säkert att du får returnera den. Drivrutiner har jag aldrig varit med om att åtm vi nekat för att de varit brutna. Det finns tomma papp-cd fordral att köpa

För att saker och ting ska flyta så smidigt som möjligt är det bra om man behåller allt som följde med tills man vet att man är nöjd med produkten, dvs stampa inte på alla kartonger direkt och hiva i soporna. Har man allt kvar och skickar in snyggt och prydligt så brukar det göra att ärendet går igenom snabbare (inte så mycket fix & trix för butiken).

För att utnyttja ångerrätten bör man kontakta säljaren eller skicka in varan senast dag 14 efter att du mottagit varan (dvs hämtat på posten eller fått hemskickad). Det är bra om man meddelar säljaren innan man returnerar att man vill utnyttja ångerrätten, när man har meddelat skall man skicka in varan inom rimlig tid, dvs du kan inte anmäla dag ett och returnera dag 365...

När det gäller ångerrätten är det också viktigt att man är försiktig med varan. Blir det repor, märken eller annan åverkan på den så gäller inte ångerrätten. Däremot spelar det ingen roll om man bryter sigill på kartonger (så länge det inte gäller mjukvara, filmer, spel, musik eller liknande).

Hoppas det klarade ut nåt

Mvh
Mikael Carinci
Dustin AB

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Medlem

klockrent Mikael, och just att ni är sådär smidiga är orsaken till att jag brukar handla hos er, är inte alla företag som sköter just returer på rätt sätt tyvärr.

(sen att Dustin kommer in i en sån här tråd där det är lite luddigt och klargör sin ståndpunkt ger ett snyggt litet plus i kanten i mina ögon.)

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

X