Synpunkter på mindre företagssida

Permalänk
Medlem

Synpunkter på mindre företagssida

Hej på er!

Har i uppdrag att bygga en webbplats åt ett mindre företag här i Luleå. Företaget har inte någon grafisk profil överhuvudtaget, dvs. ingen logotyp, typsnitt eller färger. Detta ger mig ganska så fria händer, men lämnar desto mer åt mig att skapa.

Har gjort två rätt så små designutkast än så länge, och jag har försökt att satsa på ganska stilrena och enkla upplägg hittills. Notera att detta bara är ett par headrar och inte två färdiga layouter.

Kanske ska nämnas också att företagets bransch är bygg, närmare bestämt badrumsdesign.

Tacksam för alla synpunkter!

/W

Permalänk

Tjena Wishie!

Den första bannern känns, som du verkar vilja, ganska clean. Dock så känns blommorna väldigt malplacerade. Det är väl ett byggföretag? Försök ta med något som har med det att göra, kakel, wc porslin etc.

Den undre bannern kan jag tyvärr inte säga nåt om förutom att den kanske ger lite lite intryck öht.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av python_ormen
Den första bannern känns, som du verkar vilja, ganska clean. Dock så känns blommorna väldigt malplacerade. Det är väl ett byggföretag? Försök ta med något som har med det att göra, kakel, wc porslin etc.

Blommorna hamnade mest där pga. att det blev väldigt tomt utan dem, och håller med om att blommor inte har så mycket att göra på ett byggföretags webbsida. Grejen är den att jag vet inte riktigt vad annat man kan sätta dit utan att det sticker ut alltför mycket.

Lite knepigt när företaget inte har någon logo, blir så tomt utan någonting alls i headern (förutom företagsnamnet då), så man måste nästan sätta dit något. Frågan är bara vad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av python_ormen
Den undre bannern kan jag tyvärr inte säga nåt om förutom att den kanske ger lite lite intryck öht.

Nja, den här blev faktiskt lite konstig och kanske för stilren.

En tanke är att ha någon slags kakelmönster som bakgrund, för att föra tankarna till badrum. Tror du att det skulle kunna vara något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
En tanke är att ha någon slags kakelmönster som bakgrund, för att föra tankarna till badrum. Tror du att det skulle kunna vara något?

Eller varför inte tegelstensmönster?

Kritik: Gillar inte riktigt varför du har 2 skilda menyer. Tycker det vore bättre att ha en meny för all (ev såna som expanderar till flera menyalternativ).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Eller varför inte tegelstensmönster?

Ptja, varför inte. Dock så associerar åtminstone jag badrum mer till kakel än tegel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Kritik: Gillar inte riktigt varför du har 2 skilda menyer. Tycker det vore bättre att ha en meny för all (ev såna som expanderar till flera menyalternativ).

Jag var kanske lite otydlig där, det är alltså två olika menyer (början till två olika designer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Ptja, varför inte. Dock så associerar åtminstone jag badrum mer till kakel än tegel.

Såg inte att det skulle vara badrumsdesign. Läste bara "bygg". Då är ju kakel lite bättre förresten...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Detta är helt min eget tycke så ta inte illa upp. Jag tycker att sidan ser ut som en färggrann blogg. Jag hade gjort den mindre "glad" och mer seriös, dock haft kvar det roliga (om det passar förteget). T.ex använd gärna sidomeny till vänster.
Detta är kanske mindre vackert men mer funktionellt. Då vi alla är vana vid att läsa från vänster till höger så är det ju rätt så standard.

Att ha kvar knapparna till höger kanske inte är fel, men in mer stilren och lättläst form.

Då företaget gäller kakel och badrum så gissar jag på att deras målgrupp är lite äldre personer. Denna typ av målgrupp ogillar svårlästa och "klyddiga" texter/layouts. Så att öka kontrasten mellan den gröna texten och knapparna kan vara ett tips.

Annars tycker jag faktiskt att sidan ser okej ut, men tänk att desto bättre jobb du gör desto större är chansen att du får fler uppdrag.

Som sagt så är detta bara mina idéer, men hoppas att det kan hjälpa dig lite!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Såg inte att det skulle vara badrumsdesign. Läste bara "bygg". Då är ju kakel lite bättre förresten...

Lugnt, we all make mistakes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Detta är helt min eget tycke så ta inte illa upp. Jag tycker att sidan ser ut som en färggrann blogg. Jag hade gjort den mindre "glad" och mer seriös, dock haft kvar det roliga (om det passar förteget). T.ex använd gärna sidomeny till vänster.
Detta är kanske mindre vackert men mer funktionellt. Då vi alla är vana vid att läsa från vänster till höger så är det ju rätt så standard.

Att ha kvar knapparna till höger kanske inte är fel, men in mer stilren och lättläst form.

Då företaget gäller kakel och badrum så gissar jag på att deras målgrupp är lite äldre personer. Denna typ av målgrupp ogillar svårlästa och "klyddiga" texter/layouts. Så att öka kontrasten mellan den gröna texten och knapparna kan vara ett tips.

Annars tycker jag faktiskt att sidan ser okej ut, men tänk att desto bättre jobb du gör desto större är chansen att du får fler uppdrag.

Som sagt så är detta bara mina idéer, men hoppas att det kan hjälpa dig lite!

Lycka till!

Bra idéer, det tackar jag och bockar för! Hade faktiskt ingen fundering på målgruppen fram tills nu, men det du säger låter väldigt förnuftigt. Ska ta det i beaktande och försöka jobba fram ett nytt förslag.

Permalänk
Medlem

Har hittills slopat kakelgrejen hittills då mina försök bara blev konstiga.. Här är dock en lite mer komplett design:

Kommentarer uppskattas då det är ett work in progress och inte färdigt på något sätt.

/W

Permalänk

Ser lite ut som min design stil.
Enkelt och rent men ändå för fram budskapet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Har hittills slopat kakelgrejen hittills då mina försök bara blev konstiga.. Här är dock en lite mer komplett design:

http://pici.se/thumbs/t_YgfGnKFRS.gif

Kommentarer uppskattas då det är ett work in progress och inte färdigt på något sätt.

/W

Mycket bättre! Vet inte riktigt vad jag ska kritisera här... Ser seriöst ut iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Mycket bättre! Vet inte riktigt vad jag ska kritisera här... Ser seriöst ut iaf.

Kul, tack! Tycker det är svårt att själv bedöma hur seriöst saker man själv skapar ser ut att vara.

Ännu en uppdaterad variant:

Det som skiljer sig är i huvudsak att sidan blivit begåvad med en permanent sidpanel, och att intresseanmälan har flyttat dit samt att ett par andra exempelrutor har tillkommit. Bra, dåligt?

/W

Permalänk

Stiligt stiligt, en sida i min smak.

Känns fortfarande som något saknas men det är säkert för man är van att se 80% av hemsidor fyllda med ads.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av python_ormen
Stiligt stiligt, en sida i min smak.

Känns fortfarande som något saknas men det är säkert för man är van att se 80% av hemsidor fyllda med ads.

Tackar! Jo jag har också den känslan, och jag vet inte riktigt varför.. Kan vara för det tomma utrymmet nedanför bilden och texten till vänster. Det kommer dock förhoppningsvis inte att finnas där när sidan väl blivit kodad.

Permalänk
Medlem

Tycker senaste uppdateringen gjorde mycket! Gillar detaljer som den gula ramen runt fotografiet och att det översta "strecket" som avgränsar menyn upptill, fortsätter hela vägen bort och bildar ett streck under företagsnamnet.

Enkel, snygg och informativ. Så en websida för ett företag ska vara.

Bra jobbat!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Föreslår att du tar bort eller tonar ned det randiga mönstret i bakgrunden. Jag vet att det är Web 2.0 och fräscht, men Web 2.0 var gammalt redan för några år sen och det randiga mönstret tar bort fokus från innehållet

Stilren och trevlig sida annars. Det som saknas är grafik och lite mer bildmaterial. Schyssta foton integrerade på ett bra sätt kan verkligen lyfta en webbplats, här är ett länktips: http://www.shutterstock.com/cat-21-Interiors.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Föreslår att du tar bort eller tonar ned det randiga mönstret i bakgrunden. Jag vet att det är Web 2.0 och fräscht, men Web 2.0 var gammalt redan för några år sen och det randiga mönstret tar bort fokus från innehållet

Jo, jag vet inte om det är lätt hänt att det blir så eller om det bara är jag, men jag håller med dig. Tonar ned det en aning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Stilren och trevlig sida annars. Det som saknas är grafik och lite mer bildmaterial. Schyssta foton integrerade på ett bra sätt kan verkligen lyfta en webbplats, här är ett länktips: http://www.shutterstock.com/cat-21-Interiors.html

Läckert, tack för tipset! Har täntkt försökt använda hans egna bilder som har varit av varierande kvalitet, tycker att det vore bra om man bilder som faktiskt visar bilder på badrum som han har designat.

En sak jag inte har tänkt på när jag har gjort bilderna här, men som dök upp nu när jag började omsätta designen i html, bilder och css är hur sidan ska se ut nertill. I exempelbilden har jag bara gjort att den går ända ner till kanten, men det finns ett par andra vägar att gå här som jag ser det.

1. Skuggning även nertill (vågrätt) på sidan

Tror att detta kan ge en tydligare känsla av "instängdhet" än de andra, på gott och ont. Då jag vill att sidan ska ge en känsla av öppenhet så tror jag att detta går bort.

2. Skuggningen fadeas bort

Till skillnad från det första alternativet skapar detta förmodligen en känsla av öppenhet

3. Sidan har alltid minst 100% höjd

Detta avskräcker mig litegrann då jag inte vet hur kompatibiliteten är i alla webbläsare. Tips?

/W

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela hur det gick med den här.. Han som har företaget beslöt sig för att ta kontakt med ett företag istället, och nu är hans nya webbsida uppe: http://badrumsdesign.net/

Måste säga att jag inte är imponerad. Bilderna är missvisande då det inte är badrum som han har byggt, det är musik man inte kan stänga av samtidigt som hela sajten är Flashbaserad. Nåja, shit happens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Tänkte bara meddela hur det gick med den här.. Han som har företaget beslöt sig för att ta kontakt med ett företag istället, och nu är hans nya webbsida uppe: http://badrumsdesign.net/

Måste säga att jag inte är imponerad. Bilderna är missvisande då det inte är badrum som han har byggt, det är musik man inte kan stänga av samtidigt som hela sajten är Flashbaserad. Nåja, shit happens.