oväntade grafik problem med 4850.

Permalänk
Medlem

oväntade grafik problem med 4850.

Hej!
Fick för mig att installera lite nya spel häromdagen, Crysis och FarCry2.

Allt gick som smort tills jag skulle börja lira spelen, uppstart av spelen funkar jättebra, alla menyer o så , inge problem. Men när jag kommer in i spelet så krånglar grafiken.

Bild: http://img529.imageshack.us/img529/3328/fukkat.png

Samma fenomen på båda spelen.

Jag har uppdaterat nya drivisar.

Har för några månader sen avslutat Fallout 3, helt utan problem.

Saphire 4850 512mb.
4GB ram.
E8400 3.0 Ghz.

tackar!

Permalänk
Medlem

nån som vart med om liknande?

och om, hur löder man problemet?

Permalänk
Medlem

Ser ut som värme problem!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

ok, finns det nått enklet sätt att kolla hur varmt det är?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jadå.. som vanligt

Everest gäller där, sen har säkert ati egen tempvisare i programmet.

Permalänk
Medlem

ahh, oki.

då ligger den på 47 grader.

med fläktarna på 37 %

Permalänk
Medlem

annars finns CPU-Z hardware monitor. funkar också bra att kolla temps med. mitt 4870 ligger runt 45-48 grader med en rums temp på ca 26.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

kör du med fabrikats kylare eller egen? om du har själv bytt kylare så gör om det och se till att det är lagom med kylpasta, om det är fabrikats kylare och tepraturen är normal så är det fel på grafikkortet.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

fabrikats kylare, monterat o klart.

ökade chassi fläktarna lite, men inget märkvärdigt hände.

den ligger på 45-47 grader när jag inte gör nånting. och då går fläktarna 37% , var bör tempen ligga på ungefär?

Permalänk
Medlem

Om kortet är nytt så reklamera det, det verkar vara trasigt, kan ju bli såhär även fast kortet inte blir varmt.

Funkar det däremot i andra spel, då vettefasen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande grafikproblem med mitt förra 4850.
Men jag har för mig att jag uppdaterade BIOS och sen.. löste det sig.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

nu spelar jag inte så mkt spel, men det funkar utmärkt i Cs,Cz och Max payne 2 funkar iaf, fast dom e ju inga grävande spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Jag hade ett liknande grafikproblem med mitt förra 4850.
Men jag har för mig att jag uppdaterade BIOS och sen.. löste det sig.

OK, ska testa lite sånt oxo.

Permalänk
Avstängd

Hehe, värme och skit... nej då, felet finns i drivrutinerna och det är både lätt och svårt att fixa.

Lätta = starta spelet i någon annan profil än den du använt att installera spelet genom, men glöm inte att installera för alla användare.

Svåra = Tro att det är värme problem, installera om drivrutiner i evigheter utan att det hjälper.

Varför? = Detta problem finns inte i WinXP utan bara Vista och Win7.
Drivrutiner eller config tjosan blir felaktig av någon anledning.

Spel som strular för mig med just samma grafik fel:
Far Cry 2
Crysis (+Warhead)
Spore
Red Alert 3
SoF 3
Dead Space

Och alla dom spelen har fungerat smärtfritt i andra profilen, dock Far Cry 2 lyckades jag få igång på "vanliga" profilen genom fifflande i en config fil så spelet startar i äkta DX10.. inte något hop kokt DX9.5

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Men om fläkten går i 37% så öka den.. Jag kör på 100% hela tiden, dvs. vid vanligt skrivbordsarbete till spel.

I Rivatuner kan du göra det, men jag vet inte om det funkar med ATI's kort?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk

går att höja fläkten i både CCC och rivatuner, har du klockat kortet nått?
för jag klockade mitt 4870 880mhz på core, och då när jag körde vantage så gick den igenom men alla bilder så i princip ut sådär,

annars ska du nog skicka tillbaks det .

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

men om jag bara har en profil (andvändare) hur gör jag ominstallationen då?

om det nu inte är värmen som är problemet känns det dumt att maxa fläkten om det inte kommer göra nogån skillnad.

Permalänk
Medlem

har inte klockat nånting på datorn.

Permalänk
Medlem

Värme

Tror absolut att det är värmen. Har ett exakt likadant 4850 vilket stod på 37% fläktstandard vid inköp. Visst funkar det vid IDLE men förvänta dig temps upp emot 100 grader vid full load. Kör min fläkt på 65% och måste tyvärr stå ut med dammsugarljudet för att hålla värmen under 75-80 grader.

Permalänk
Medlem

Jag har vart med om samma grej. Jag har ett Sapphire 4850 toxic (bättre kylning och fabriks överklock), 3,16GHz CPU och 4GB RAM. När jag testade FarCry2 såg det ut likadant (och det kan inte bero på värmeproblem för mig). Har spelat i stort sett alla nya grafikkrävande spel på datorn och FarCry2 var det enda som var så. Alla andra flöt på och såg jätte bra ut på High till vissa medium.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Som ElvanX sa så är det Load tempsen man är intresserad av, inte idle (men idlelar den typ 100 så kan man ju förstås bry sig).

Och att tabba ner spel och sen kolla på temps är ingen höjdare för att den hinner gå ner en del, jag vet inte om det finns stresstest i rivaturner själv använder jag ATT (ATI Tray Tool) där man kan stresstesta och kolla temps samtidigt men det är förstås en smaksak vilket program man vill ha.

Men kolla din load temperatur och om det inte är något fel med den.
Det kan vara drivrutiner men om så är fallet måste vi veta vilket OS du har och inställningar och vidare för att kunna hjälpa dig

Glöm inte Google is your friend

Permalänk
Medlem

Dock tycker jag 37% borde vara tillräckligt. Jag kör inte mer än så på mitt HD4870.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

kör med XP.

med ATI Catalyst kan man köra en Auto-Tune, den testar väl igenom datorn för att optimera grafikkortet antar jag. och när jag körd eden kunde jag ha Catalyst framme så att jag såg temp, hastighet och sånt.
då låg den på ca 82 grader och fläkten va uppe på 97%

Permalänk
Medlem

Värme

Kör inte auto-tunen. Den klockar upp grafikkortet och testar olika hastigheter. Resetta till default, typ core 500, minne 750. Låt tempvisaren ligga i bakgrunden när du spelar och tabba ur när det börjar krångla grafikmässigt. Då kan du direkt se hur det ligger till. Tempen hinner inte sjunka så sjukt mkt.

Jag kan direkt se på mitt kort att 37% inte håller i det långa loppet. Blir nog överhettat redan vid spelens meny. Har provat lite olika fläkthastigheter och vid 42% så gör den fortfarande inget ljud av sig, dock blir den fortfarande för varm. Du kan prova ställa den där. Dock så har jag alltid min på 65% vid spel eftersom kylningen i min burk i övrigt är kass. Då ligger tempen på ungefär 75 grader LOAD.

Permalänk
Medlem

Asså varför säger alla att man ska tabba ur, så onödigt och tempen sänks som fan på någon sekund bara.

Tanka hem HW Monitor och ha det igång när du spelar, sedan så kollar du i programmet vad du har haft för max temperatur på kortet under tiden programmet varit igång, då kan du se exakt temp.

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

drog upp fläkten på 100% ligger på 64 grader i load, känns inte som att det kan vara för varmt.

inget hackar eller så, bara det konstiga somvisas på bilden.

Permalänk
Medlem

Bra

Då har du ju uteslutit värmen ialf. Själv hade jag provat lägga om drivisarna i alla fall en gång. Finns det nyare än dem du har är det bara och uppgradera.

Sen om spelen du lirar inte är inskaffade på "laglig"-väg så kan det ju alltid vara dåliga releaser som buggar.

Permalänk
Medlem

testade precis att spela Prototype, funkade toppen, så graffekortet kan ju inte vara helt pajko.
måste vara nån inställning känns det som. tankade senaste drivisarna från ATI.

får återkomma imorrn, testa lite mer saker.

tack för all hjälp!

hörs imorrn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daiMis
men om jag bara har en profil (andvändare) hur gör jag ominstallationen då?

om det nu inte är värmen som är problemet känns det dumt att maxa fläkten om det inte kommer göra nogån skillnad.

Behöver nog inte göra ominstallation, men såg att du har XP och där ska det inte finnas någon problem.. fast nu är jag lite osäker då jag vet inte om jag hade min HD4850 när jag körde XP.

Men tror starkt det är något med ATIs drivrutiner, grafikfelet blir oftast med ATI+Vista/Win7 inte nVIDIA eller XP.

Dock värt att testa med annan profil..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga en sak. Skadar det på något sätt datorn om man har fläkten på 100% hela tiden? Jag har fabrikats fläkten enbart och den står alltid på 100%, dvs i spel och på skrivbordet osv. Struntar fullständigt i hur mycket datorn låter.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz