Permalänk
Avstängd

Gaming chicks

Hejsan alla söta människor jo som rubriken lyder , jag har några funderingar kring just "gaming" . Läste nyligen en intervju på netcrash , Den handlade om zAAz ( som dem flesta vet är en väldigt känd cs spelare) . Som i dem flesta intervjuer börjar dem med frågor om hur framtiden ut osv. och efter ett tags läsning började det talas om Tjejer och killar som spelar ihop . Jag tyckte till en början att det lät konstigt eftersom jag alltid haft det som en självklarhet. Och sedan känner jag till många tjejer som har rest runt och spelat i flertal turnerigar och höga divisioner ( just med killar ) . Då jag undrar hur tänker hon ? Vad tror ni , Är det just i cs eller gäller det i alla spela och tufft spelande ?

Quote ifrån zAAz :
- Just nu kan man inte göra så mycket eftersom alla är vana med hur det är idag. Alla vet att tjejer och killar inte spelar med varandra, och vad jag tror, om tjejer och killar hade helt plötsligt börjat spela med varandra så hade det blivit en riktigt stor chock för alla. Alla hade klagat och det hade blivit en stor grej av det hela. Tjejer spelar med tjejer och killar spelar med killar, men tjejer spelar inte på samma sätt som killar, eftersom de bara spelar med varandra.

hela artikeln finns även på : http://netcrash.se/articles/Veckans_profil_zAAz_-_version_2

Permalänk
Medlem

Personligen skiter jag blankt i vem eller vad jag spelar med/mot, och för den delen vilka dessa spelar med/mot på sin egen tid i personligt eller professionellt syfte. I idrott finns det viss logik i att separera män och kvinnor av uppenbara skäl (genomsnittlig muskelmassa o.s.v.), men i icke-fysiska sporter (och "sporter") så ser jag ingen anledning. Visst finns det nog biologiska skillnader som kan vara till fördel (för vem är ju frågan), men det är ju inte i klass med t.ex. brottning då det finns en klar fördel att vara kraftigare byggd.

Det verkar dock finnas en ganska rejäl stereotyp av tjejer inte spelar datorspel alls och folk gör en stor grej av det om det påträffas, som om dom hittat en ny art eller något ("frag dolls" eller vad dom nu hette är ett ganska bra exempel, även om man skulle kunna argumentera att dom gör PR för sin sak). Ganska löjligt om du frågar mig.

Permalänk

Trams att dela upp spelande, imo. Vem fan, anno 2009, blir chockad av att tjejer spelar datorspel?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Idioti. Klart som fan att kön inte spelar roll när man gamar, om man letar efter folk att lira med tittar man väl på om de har skill och om de är trevliga? Jag ger väl fan i vilket kön dom har, det har ju inget med spelstilen att göra heller. Men så tycker uppenbarligen inte den här zAAz dårå.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

Men det är väl ingen nyhet att cs-spelare är en aning insnöade? Jag förstår inte ens vad tusan folk gör i det spelet längre. Måste ju vara otroligt enformigt vid det här laget. Den där zaazaren är väl antagligen jävligt skygg, eller så har han inte passerat mellanstadiet än.

I alla fall så är det ju inte direkt ovanligt att tjejer spelar idag. Däremot så verkar inte majoriteten vara lika tävlings-inriktade som killarna, utan spelar just för nöjet, inte för att räkna och jämföra sina "headshots" i sann e-penis anda Mer sådana spelare uppskattas!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Många tjejer som spelar pratar bara inte mycket om det, det är inte ett lika naturligt samtalsämne som det kan vara för killar. När det handlar om multiplayer eller klanbaserade spel kan många tjejer ha en tendens att hellre spela med andra tjejer än killar, detta kan bero på en sorts "outsider" idenditet för gruppen, berättigat eller ej så är det en väl använd taktik i tävlingsammanhang. Det är heller inte ovanligt att tjejer utsätts för onödig uppmärksamhet i mmorpg´s osv, läste en artikel förut att många tjejer väljer manliga karaktärer för att slippa bli virtuellt stött på, vilket ju är oturligt.

Nu ska man ju ha klart för sig att varje gång man börjar placera folk i fack och kategorier finns det aldrig totala sanningar, men överlag kan de flesta vara överens att killar är mer tävlingsinriktade med hänsyn till prestationer medans kvinnor kan utrycka det på andra sätt.

Vi får aldrig heller glömma bort den primala inställningen att när ett gäng människor av delat kön ska tävla mot varandra, och om man inte har några djupare tillgivenhetsfaktorer, blir det oftast killar mot tjejer.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk
Medlem

Re: Gaming chicks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jannieee
Quote ifrån zAAz :
- Just nu kan man inte göra så mycket eftersom alla är vana med hur det är idag. Alla vet att tjejer och killar inte spelar med varandra, och vad jag tror, om tjejer och killar hade helt plötsligt börjat spela med varandra så hade det blivit en riktigt stor chock för alla. Alla hade klagat och det hade blivit en stor grej av det hela. Tjejer spelar med tjejer och killar spelar med killar, men tjejer spelar inte på samma sätt som killar, eftersom de bara spelar med varandra.

Öh? Sen när då?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Men det är väl ingen nyhet att cs-spelare är en aning insnöade? Jag förstår inte ens vad tusan folk gör i det spelet längre. Måste ju vara otroligt enformigt vid det här laget.

Jag förstår inte hur folk fortfarande kan spela fotboll. Måste vara rätt enformigt att springa runt o jaga den där bollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Personligen skiter jag blankt i vem eller vad jag spelar med/mot, och för den delen vilka dessa spelar med/mot på sin egen tid i personligt eller professionellt syfte. I idrott finns det viss logik i att separera män och kvinnor av uppenbara skäl (genomsnittlig muskelmassa o.s.v.), men i icke-fysiska sporter (och "sporter") så ser jag ingen anledning. Visst finns det nog biologiska skillnader som kan vara till fördel (för vem är ju frågan), men det är ju inte i klass med t.ex. brottning då det finns en klar fördel att vara kraftigare byggd.

Det verkar dock finnas en ganska rejäl stereotyp av tjejer inte spelar datorspel alls och folk gör en stor grej av det om det påträffas, som om dom hittat en ny art eller något ("frag dolls" eller vad dom nu hette är ett ganska bra exempel, även om man skulle kunna argumentera att dom gör PR för sin sak). Ganska löjligt om du frågar mig.

Kan bara instämma. Gällande fysisk idrott har det en praktiskt mening, men tänka bör vi väl änna kunna göra utifrån samma förutsättningar, reaktionshastighet har jag heller aldrig hört att det ska skilja något mellan könen. Att man tänker på olika sätt kan endast vara en fördel så länge man kommunicerar ordentligt inom laget så nej, jag kan varken förstå eller hålla med.. Visst, min karriär som gamer är väl inte den mest medaljbeströdda av alla, men nog har man haft med töser på vent och ts för det? Ärligt talat tycker jag det är väldigt trevligt med flickor i clanen då det ofta leder till att många killar drar ner på skitsnacket och på så sätt sköter kommunikationen mer effektivt

Permalänk
Medlem

Ja att separera tjejer och killar inom virituella sporter är ju fånigt. Tråkigt bara att det inte är fler tjejer som game-ar så man hade kunnat prata spel med tjejer någon gång

Permalänk

Otroligt få tjejer gamear fortfarande.

Detta innebär att det finns färre skickliga kvinnliga spelare (kan vi anta). Därför blir det som så att tjejspelare får en egen liga så att de, med något lägre skillnivå, även kan tävla professionellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Otroligt få tjejer gamear fortfarande.

Det tycker jag inte. Tycker de flesta gillar att spela saker. Men de gillar inte att lira CS, vilket översätts till att de inte spelar alls.

Hur många tjejer lirar konsoll-spel? The sims-serien och så vidare. Det handlar inte om att tjejer inte spelar, bara om att de inte spelar samma spel som killarna och det är någonting jag finner föga förvånande. Det är knappt att jag som kille vill spela med killarna, jag menar högljudda och övervuxna småbarn som spelar mest för att jävlas med andra än att ha kul tillsammans växte man ju ifrån i början av högstadiet.

Edit**
Inte heller tror jag de skulle behöva någon lägre "skill"-nivå om de nu ska tävla i samma spel som killar gör. Det är spel, knappast så att tjej eller kille spelar någon roll om vi inte ska börja hävda att det är någon skillnad mellan män och kvinnors möjligheter att ta in information och reagera på denna information.

Jag tror mest att det handlar om precis det som gör att så få tjejer vill lira CS med mera, d.v.s. killarnas förutfattade meningar och undermåliga uppförande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag känner en enda tjej som inte spelar spel, men bara en av alla tjejer som spelar CS, men en tjej som spelar CS är fortfarande fler än antalet killar ja känner som spelar CS. Även min mor som är 60år spelar diverse datorspel, mestadels pusselspel av alla dess slag.

De flesta av dessa tjejerna väljer att hålla sig anonyma för att så fort killarna får reda på att dom är tjejer så verkar dom tro att dom hittat sin livs kärlek och håller på och spammar dom i hopp om att få sig en flickvän eller något. Jag tror att precis som vi killar spelar dom för att ha kul, inte för att hitta en pojkvän.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror mest att det handlar om precis det som gör att så få tjejer vill lira CS med mera, d.v.s. killarnas förutfattade meningar och undermåliga uppförande.

Jag tror att det där stämmer väldigt bra. Speciellt i den åldern när många börjar upptäcka tjusningen med lagbaserade datorspel, alltså 12-13 år och uppåt. CS är ju ett praktexempel på ett spel där communityn är så omogen att man nästan skrattar högt åt det ibland.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara långt ifrån alla CS-spelare, även professionella sådana, som är iallafall normal-begåvade ser vi ju här. Att många sporter delas in efter kön beror ju på våra fysiska skillnader. Snabba män springer snabbare än snabba kvinnor, t ex.

Dock är det ju faktiskt urbota korkat att det skulle gälla i cyber-världen, här om någonstans upphör ju alla våra "kroppsliga för-och nackdelar" gentemot varandra.

Finns ju andra sporter, hästhoppning bland annat (är inget fan, men drar bara exempel) där tjejer tävlar mot killar.

Permalänk
Medlem

Det bästa är när killar får reda på att dom fått/får stryk av en tjej - då blir dom tilltufssade rejält

Den bästa spelaren jag sett blev helt psykad av vetskapen att en av motståndarna var en tjej - speciellt eftersom han inte visste vem av dem...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Alla tjejer som spelar är fugly endå

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Alla tjejer som spelar är fugly endå

Låt mig gissa, du är singel lr hur

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se en uppklädd zAAz spöa upp samtliga lurkar på dreamhack i vintras

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Alla tjejer som spelar är fugly endå

Nja, en tjej som spöa mig hela jäkla tiden var faktiskt jävligt snygg, inge jävla äckel spackel behövde hon heller... nej inga bilder fick man av henne utan man träffade henne under ett par månader.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

alla brudar e dramaqueens, skulle inte ha nåt emot att lira emot en brud men skulle aldrig spela något spel "seriöst" i samma lag som en.

Permalänk
Medlem

Datorspel är för män. Förstör inte gemenskapen genom att acceptera att spela mot tjejer.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
text

Först och främst gör wii och sims-spelande inte folk till gamers. Tråden handlar om spelande på elitnivå.

För det andra, din lilla politiskt korrekta klummelur stämmer inte. Om män och kvinnor är jämnbördiga i datorspelandet men killarna är många gånger fler bör det statistiskt sett skapa en överrepresentation av killar på elitnivå; vilket är precis det vi ser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Datorspel är för män. Förstör inte gemenskapen genom att acceptera att spela mot tjejer.

Personligen har jag inget emot att ha en gemenskap med det motsatta könet. Men alla får väll göra sina egna val. Man kan ju ha minst like kul med ett gäng tjejer som med ett gäng grabbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
Man kan ju ha minst like kul med ett gäng tjejer som med ett gäng grabbar.

Kan man väl kanske ha - men inte framför datorn imho...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat med ett par tjejer och satans vad roligt vi haft, det beror väl på individen antar jag.

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår och aldrig kommer förstå är hur tex tjejklaner i cs kan bli kända och sponsrade när dom får storstryk av vilka kompisklaner som helst.

Alla vill ha det jämnställt ( nästan alla iallafall ) och varför skulle då tjejer spela speciella tjej-turneringar osv. Och dra inte upp argumentet att det är mycket mindre tjejer som spelar än det är killar för då borde att som tex bor på en mindre ort få spons för det är ju inte så många ifrån den orten som spelar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Hafu spelade in tusentals dollar i WOW med fnatic i deras 3v3 team med glickz och rhaegan.

Så inte alla tjejer spelar enbart mot tjejer.
Sen är hon också enda tjejen som spelat på turneringar i wow (räknar inte med annas 1 turnering).

Om en spelare är bra så kvittar det om det är en tjej lr kille, tar hellre en duktig tjej en en värdelös kille.

Permalänk
Avstängd

Läste för något år sen ett repotage angående just Kvinnor mot Män i spel bla. CS var med och man kom fram till att Kvinnor är generellt sämre än män på spel pga. bla. Sämre Reaktionsförmåga sen har man ju tittat på placeringar inom just CS och hon som ansågs vara världens bästa kvinnliga spelare ställde upp i ett "coed" lan som hyste både män och kvinnor och hon slutade på 75e plats.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Hafu spelade in tusentals dollar i WOW med fnatic i deras 3v3 team med glickz och rhaegan.

Så inte alla tjejer spelar enbart mot tjejer.
Sen är hon också enda tjejen som spelat på turneringar i wow (räknar inte med annas 1 turnering).

Om en spelare är bra så kvittar det om det är en tjej lr kille, tar hellre en duktig tjej en en värdelös kille.

I MMORPG brukar inte skillnaden finnas men i FPS spel som tex. CS brukar kvinnor vara generelt sämre än män ( kan även bero på att 95 % av alla som spelar CS är män även om CS är det mest populära FPSet bland kvinnor )

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds