Hjälp med att hitta rätt för att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta rätt för att göra datorn bättre

Hej !

Är så nu att jag skulle behöva uppgradera min dator lite då jag inte har råd med en ny och känns som om jag skulle behöva köpa ny processor, extra ram samt eventuellt fläkt om det skulle behövas.

Tips och råd för bra och billiga komponenter mottages gärna och sen undrar jag hur svårt det är att få bytt processorn ?

Info om datorn:

AMD Athlon(tm) 65 processor 3500+
2.20 GHz 1 gb Ram

Nvidia GeForce 7900GS

Mer hittar jag inte kan man komma åt mer info om hårdvaran tar jag gärna emot det datorn är väl 1-2 år gammal kan kika mer på vad det är för fläkt och dylikt i han imorrn om hjälp går att fås.

Hade kanske varit bra att ta reda på vad man har för moderkort vilket jag inte är så hundra på.

Uppgraderings kit fungerar också så länge man slipper bli av med allt på hårddisken hehe.

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem Everest UE eller SIW för att ta reda på mer om din burk. Skriv sedan vad du har, för då underlättar det otroligt mycket för mig/oss här på forat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Plocka hem Everest UE eller SIW för att ta reda på mer om din burk. Skriv sedan vad du har, för då underlättar det otroligt mycket för mig/oss här på forat.

Finns det någon länk till någon av dessa program ? Annars såg jag kompletta paket på komplett.se vilket man skulle köpa till fläkt och grafikkort då.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du använt google? Där kan du hitta länkar till dessa program.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

De flesta processorer säljs med fläkt idag. Köper du ny processor behöver du antagligen nytt moderkort också, och då behöver du nog nya minnen också.
Är ditt grafikkort AGP behöver du ett nytt grafikkort också.

Du kommer få installera om Windows så om du inte vill ha två versioner på varann tycker jag att du köper en till hårddisk eller gör en till partition på den du har nu.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Här har du den enklaste lösningen.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

ett ati 4770 = ca1000 kronor så har du en dubbelt så snabb burk mot det du har idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bimi
Här har du den enklaste lösningen.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

ett ati 4770 = ca1000 kronor så har du en dubbelt så snabb burk mot det du har idag.

Det beror väl helt på vad han gör med datorn?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer men även om han bara byter ut moderkort+cpu så vinner han mycket på det. Sedan kan jag säga att du kommer att vara tvungen att ominstallera OS, vilket jag ändå skulle rekomendera för bla XP är ju kända för att sega ihop ju längre man kör med det,själv gör jag det minst en gång per år.

Permalänk
Medlem

Det beror också på om man har Pci eller Agp port. Normalt sätt kan man reparera en installation när man byter moderkort.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.