Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Permalänk
Medlem

Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Det finns, som bekant, ett alltför stort antal människor som tror att Bibeln är hundra procent sann och alla observationer och bevis som motsäger Bibeln måste vara felaktiga. Min undran är hur dessa människor bortförklarar vissa vetenskapliga observationer?

1) Jordens ålder
Jorden är, enligt vissa bibeltroende, 6000 år gammal. Enligt min Bibel skapades Jorden dag ett, medan solen och stjärnorna skapades dag fyra. Detta betyder att inga stjärnor bortom 6000 ljusår från Jorden borde kunna observeras, eftersom ljuset från dessa inte kunnat nå fram till oss ännu. Eftersom det bevisligen finns stjärnor mycket längre bort än 6000 ljusår från Jorden, kan Bibelns skapelseberättelse omöjligen vara sann.

2) Syndafloden och växter
Enligt Bibeln byggde Noa en ark och samlade in i denna minst ett par av varje "djursort" innan Jorden översvämmades totalt. Översvämningen varade i 150 dygn. Trots detta finns det idag växtarter som inte överlever 150 dygn under vatten. Ingenstans i Bibeln står det att Noa skulle ha samlat in alla dessa växter. Eftersom det enligt Bibeln inte har tillkommit några nya arter efter skapelsen, måste Bibeln ha fel på åtminstone en punkt.

Dessa är bara två exempel på saker i Bibeln som motsäger verkligheten. Jag undrar återigen, hur förklarar man bort dessa verklighetsmotsägelser? Svaret jag letar efter är inte, "de är knäppa," eller liknande. Jag vill veta de faktiska bortförklaringarna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är väl sjävklart? Dessa motsägelser är ju skapade av gud för att testa människans tro!

Permalänk

Svaret ligger i s.k. amöbateorier, teorier som anpassas för att ständigt ge sammaresultat oavsett faktiskt mätningar och faktum. Ett väldigt bra exepel på detta är en psykolog, som gör en psykoanalys och kommer fram till att en person är olycklig på grund av ett trauma i barndomen. Patienten förnekar detta helt och hållet och säger att dennes uppväxt var normal. Psykologen hävdar då att patienentens trauma är så allvarligt att denne väljer att förneka det.

Psykologen har alltså gjort en förutbestämd analys och oavsett var samtalet med patienten leder till så kommer samma slutsats alltid dras. Man har fått en amöbateori, en teori där samma slutsats dras oavsett utfallet i mätningarna.

I riktig vetenskap måste minst två slutsatser alltid kunna dras - annars är det ju totalt meningslöst att överhuvud taget undersöka något. Teorin ska användas för att beskriva verkligheten och därför ska den anpassas till verkligeheten.

Bokstavstroende väljer i stället en färdig teori och anpassar sin verklighetsbild efter den.

För att ge ett direkt svar på din fråga: I de flesta fall när man ställer en direkt fråga om t.ex. evolutionen så brukar svaret kunna sammanfattas till: Jag vet faktiskt inte, "vi kan inte förstå guds alla vägar".

Permalänk
Medlem

Mycket av förklaringarna bygger ju på att gud skulle vara allsmäktig, vilket gör det mycket enkelt att bortförklara saker. Kan han skapa stjärnor kan han ju självklart få det att se ut som dom varit där i miljoner av år, placera ut ljuset ifrån dom närmare jorden eller dylikt.

Eller som Malm säger, gud skapade motsägelserna för att testa religiösas tro.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Är inte troende för fem öre, men brukar dem inte säga..

-"Guds vägar äro outgrundliga"

eller liknande?

Frågade en präst en gång vart gud kom ifrån..
Han har alltid funnits sa han.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Är inte troende för fem öre, men brukar dem inte säga..

-"Guds vägar äro outgrundliga"

eller liknande?

Frågade en präst en gång vart gud kom ifrån..
Han har alltid funnits sa han.

http://www.youtube.com/watch?v=s2jhT6HKddw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
http://www.youtube.com/watch?v=s2jhT6HKddw

Hahaha den där fick mig att gapflabba här.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Forskare ljuger/har fel/blir lurade av satan.

Forskare tycker inte alls så, det är bara en konspiration osv osv.

Permalänk

Vad jag känner till så har ingen övertalat en riktig bokstavstroende om att gud inte finns, likaså detsamma om att få en kommunist att inse att kapitalism är det bästa eller vice versa m.m.

Alltså det är dödfött att ens försöka övertala dessa, däremot kan man motargumentera dem när de sprider sitt budskap och på så sätt hindra andra att få samma verklighetsuppfattning som en dem. Dock ändrar folk ibland sin grundläggande verklighetsuppfattning, men det tar ofta lång tid.

I sverige så är det för tillfället inget reellt problem med att vissa är kreationister, däremot finns det problem i usa där de vill förstöra vetenskapen i skolorna. Även om bibeln skulle vara helt sann, så skall ungdomar lära sig hur vetenskap fungerar.
En bra film som visar om vetenskapliga metoder som borde vara ett krav att kunna för att få gå ur grundskolan: http://www.youtube.com/watch?v=zcavPAFiG14&eurl=http%3A%2F%2F...

Nå i sverige så låt båda parter få tala och jag är inte det minsta rädd för vad ungdomarna kommer välja att tro på.
Btw en bra sida som visar många lärda personer förklara en hel del om vetenskap, evolution m.m. http://thunderf00t.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Enligt Bibeln byggde Noa en ark och samlade in i denna minst ett par av varje "djursort" innan Jorden översvämmades totalt. Översvämningen varade i 150 dygn. Trots detta finns det idag växtarter som inte överlever 150 dygn under vatten. Ingenstans i Bibeln står det att Noa skulle ha samlat in alla dessa växter.Eftersom det enligt Bibeln inte har tillkommit några nya arter efter skapelsen, måste Bibeln ha fel på åtminstone en punkt.

Det står ju inte i i Bibeln att Noa utförde sina behov heller, ändå gör vi människor det idag.

Någon som tror att två exemplar av alla världens djurarter kunde få plats på en stor båt har väl inga problem med att anta att växtligheten naturligtvis var underförstådd. Bibeln skulle ju bli så tjock annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Världen skapades för tre år sedan, precis som den ser ut idag, alltså med mer än 1 600 000 sekunders utveckling.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Världen skapades för tre år sedan, precis som den ser ut idag, alltså med mer än 1 600 000 sekunders utveckling.

Wow, det var många sekunder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Wow, det var många sekunder!

Det är precis så många sekunder som behövs.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Bibeln skulle ju bli så tjock annars.

Ja, för det är ju ett sånt verk av lättläst kuriosa redan som den är

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Det är väl sjävklart? Dessa motsägelser är ju skapade av gud för att testa människans tro!

Det duger inte alls som förklaring. Det skulle ju betyda att gud försöker lura oss, vilket går stick i stäv med synen på den kristna guden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det duger inte alls som förklaring. Det skulle ju betyda att gud försöker lura oss, vilket går stick i stäv med synen på den kristna guden.

Guds vägar äro outgrundliga...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det står ju inte i i Bibeln att Noa utförde sina behov heller, ändå gör vi människor det idag.

Någon som tror att två exemplar av alla världens djurarter kunde få plats på en stor båt har väl inga problem med att anta att växtligheten naturligtvis var underförstådd. Bibeln skulle ju bli så tjock annars.

Att samla in alla växter borde rimligtvis varit en minst lika stor grej som att samla in alla djur. Särskilt med tanke på att emedan djuren kan gå själva, måste Noa själv ha samlat in alla växter från alla hörn av världen före syndafloden och efter den ha återplanterat alla växter på sina respektive platser runtom i världen. Ingen liten uppgift med andra ord. Nog borde Bibeln ha nämnt detta även om Noas bajsande gott kunde utelämnas.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Är inte troende för fem öre, men brukar dem inte säga..

-"Guds vägar äro outgrundliga"

eller liknande?

Frågade en präst en gång vart gud kom ifrån..
Han har alltid funnits sa han.

Det duger heller inte. Det är ingen förklaring, bara ett sätt att undvika frågan. En förklaring vore något i stil med: Var kommer alla dinosauriefossil ifrån? De är kvarlevor från djur som dog i syndafloden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är fel forum att ställa sådana här frågor i. Jag tror ingen här vet vad bibeltroende faktiskt skulle svara, utan bara gissar hejvilt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Är inte en rimligare berättelse att gud skapade världen för en pikosekund sedan? Det måste ju vara lättare att vidhålla.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tror att detta är fel forum att ställa sådana här frågor i. Jag tror ingen här vet vad bibeltroende faktiskt skulle svara, utan bara gissar hejvilt.

Du tror definitivt fel. Jag är säker på att flera här inne faktiskt har kontakt med dessa galna människor, och därmed mycket väl vet vad vissa människor tycker.

Du kanske borde kolla upp vad kristna fundamentalister tycker själv?
Det finns människor som på allvar tror att fossiler är ditsatta av satan för att lura oss: det är inte direkt något som skeptiker har hittat på för att sätta dit fundamentalistiska kristna...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du tror definitivt fel. Jag är säker på att flera här inne faktiskt har kontakt med dessa galna människor

För bara något år sedan berättade du hur du var säker på att din generation kommer att leva i all oändlighet då vi är nära på genombrott, vilket gör att "ålder" kommer att försvinna.

Vilka är det som är galna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vilka är det som är galna?

Alla andra utom en själv... Samma sak gäller ang. om man är paranoid

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
För bara något år sedan berättade du hur du var säker på att din generation kommer att leva i all oändlighet då vi är nära på genombrott, vilket gör att "ålder" kommer att försvinna.

Vilka är det som är galna?

Hur rimliga resonemangen som stödjer diverse futuristiska framtidsscenarion faktiskt är kan naturligtvis diskuteras, men de bygger åtminståne på extrapolering av kända trender.

Religion/New Age och annan spiritism bygger på antaganden man tror på absurda grunder som går rätt emot allt det vi faktiskt vet på bra grund.
Så futurister och deras anhängare spelar inte ens i samma liga av galenskap som religiösa. Om nu galenskap ska innebära att man tror på tokiga (och antagligen felaktiga) saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
För bara något år sedan berättade du hur du var säker på att din generation kommer att leva i all oändlighet då vi är nära på genombrott, vilket gör att "ålder" kommer att försvinna.

Vilka är det som är galna?

Red herring.
Förövrigt tror jag att du misslyckades med att förstå vad jag sa "för något år sedan"...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt börjar och slutar med gud!

1. Gud skapade jorden och universum, han skapade dessa till önskad ålder.

2. Det är självklart underförstått. - En mot fråga, om Noah inte taget allt växtliv med sig är det faktiskt helt omöjligt att det skulle överlevt synda floden!

En annan intressant observation, relevant till detta ämna är hur liten del av våran svenska befolkning som tror på gud, om jag inte var djupt troende skulle jag bli väldigt rädd av hur många mer procent som tror på gud i andra länder och inte bara gud, utan även andra hedniska och hädande "gudar"!

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett långt inlägg här om pseduovetenskap tills jag insåg att jag inte alls svarade på trådskaparens fråga.

Här är två länkar. Läs och förfäras:

http://www.drdino.com/
http://www.christiananswers.net/

Här står det lite om syndafloden och Noaks ark till exempel: http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-c013.html

Citat:

Once aboard, many have suggested that Noah's problems really began, with only 8 people to feed and water, to provide fresh air and sanitation for the huge menagerie of animals for a total of 371 days. However, a number of scientists have suggested that the animals may have gone into a type of dormancy.

Pinsamt att läsa ordet "scientist" i det sammanhanget.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Pinsamt att läsa ordet "scientist" i det sammanhanget.

bhahwhaha, vem försöker dom lura?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight