Får ingen färg på tv:n.

Permalänk
Medlem

Får ingen färg på tv:n.

Hejsan.
Åskan tog våran tv (som var en crt) så vi fick sätta dit en något äldre crt tv men problemet är att jag inte får någon färg på tv från htpc:n vilket jag fick på den gamla. På tv:n som jag har nu så får jag färg om jag kopplar telefonen till tv:n och min bror påstår att han får färg när han kopplar in sin bärbara... Anyways så är det ett gammalt Nvidiakort som sitter i GeForce 4.. grafikkortet har en 9-pin tv-out som är kopplad till en konverter som gör att jag kan ha min 4-pin s-videokabel. Någon som vet om det finns någon inställning som man ska ställa in?
Tven är en Mark som inhadlades mellan 1998-2002...

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det tvn som är för gammal. Hade samma problem och då funkade det när jag kopplade datorn till videospelaren och sedan till tvn. Detta var dock ett par år sedan. Att endast koppla datorn direkt till tvn gav bara svartvit text.

Bör notera att jag hade ett Geforce ti4200.

Permalänk
Hedersmedlem

TV'n stöjer inte s-video utan förväntar sig composit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mm. Ska testa koppla den till dvd:n och boxern och se om det hjälper..
Tack för svaret

EDIT: Inget av det fungerade... =/

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

En grej kan ju vara att köpa en lcd-tv :>

Finns någon program för just tv-out som gör om signalen så det blir färg, kommer dock inte på vad det heter, tyskt program om jag inte minns fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Finns någon program för just tv-out som gör om signalen så det blir färg, kommer dock inte på vad det heter, tyskt program om jag inte minns fel.

Du tänker nog på TvTool eller TVCC.

@bonno
Har du provat att byta till kompositkoppling till TV'n nu då?
Det finns två saker som ger svart-vit bild.
1. Du kör NTSC och TV'n förväntar sig PAL. (ganska otroligt att detta skulle vara problemet)
2. Du kör s-video (sladd med 4 trådar) och TV'n förväntar sig komposit (sladd med två trådar, gul RCA kontakt)

Du måste gå in i drivrutinerna till grafikkortet och tala om att du vill köra komposit. Samma gäller om du vill koppla in DVD eller box till TV'n. Du måste ställa in enheterna så att TV'n kan förstå signalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fungerar nu. Var tvungen att koppla datorn -> dvd:n -> boxern -> tven och sätta på datorn innan jag sätter på tven och nu blev det färg

Visa signatur

Hej