Asus lanserar ljuskänsligt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ljuskänsligt grafikkort

Komponentjätten Asus provar nya grepp på den stenhårda grafikkortsmarknaden. Den senaste satsningen inkluderar något så udda som en ljussensor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Urgh, som om det inte räckte med ljussensorer och Dynamisk kontrast på skärmar? Nu ska grafikkorten sabba återgivningen också...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

lär väl alltid vara mörkt i chassit?

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musicc
lär väl alltid vara mörkt i chassit?

Sensorn är antagligen på baksidan vid utgångarna alt. sätta den i en 3.5"/5.25-slot.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Musikälskare

Fullständigt onödigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kanske onödigt men jag tycker att det är kul att de provar på olika lösningar och funktioner : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Sensorn är antagligen på baksidan vid utgångarna alt. sätta den i en 3.5"/5.25-slot.

Och datorn brukar jag (säkert många andra också) ha på golvet under ett skrivbord och där brukar det väl vara mörkare än uppe på skrivbordet där skärmen står?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Ja så länge det inte är en sensor som sitter på en sladd så man kan sätta den nära skärmen så är det ganska onödigt. Har man datorn under skrivbordet så är det ju alltid mörkare där, även om den skulle sitta i fronten av datorn. Sen om den nu bara är i baksidan, den delen som oftast är inne mot väggen nästan, längst in i hörnet, ja, då kommer den alltid tro att det är mörkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Och datorn brukar jag (säkert många andra också) ha på golvet under ett skrivbord och där brukar det väl vara mörkare än uppe på skrivbordet där skärmen står?

Man kan ju tänka sig att den inte går på själva ljusstyrkan utan skillnaden mellan ljusstyrkorna. Klumpigt uttryckt... Även om det är mörkare under skrivbordet än vad det där i övriga rummet så bör det fortfarande blir ännu mörkare under skrivbordet när exempelvis en lampa släcks i rummet och att det alltså är skillnaden som triggar förändringen.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Långssökt..Vad långssökt...

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en fantastisk feature i min mening. Då antar jag visserligen att det är enkelt att stänga av och tweaka som man vill ha det... men själva iden är riktigt bra.

Har använt ett program som heter f.lux ett bra tag nu, i princip gör det samma sak som den här featuren. Det ändrar färgtemperaturen på skärmen när solen går ner. Visst... när man först hör det låter det som en totalt onödig funktion, men det tar bara någon timme att vänja sig sen vill man aldrig vara utan. Mycket behagligare för ögonen när färgen på skärmen matchar belysningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Långssökt..Vad långssökt...

Vad är?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Onödigt.. där min burk står är det mörkare än övriga omgivningen. sen så finns det ju folk som har datorerna i andra rum. fint att sabba bilden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ah! Innovativt, ASUS. ...men jag tvivlar på att någon faktiskt kommer använda funktionen i någon större utsträckning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackLightStar
Ah! Innovativt, ASUS. ...men jag tvivlar på att någon faktiskt kommer använda funktionen i någon större utsträckning...

Det är ju automagiskt så det blir nog bra.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska onödig, om inte störande funktion. Mest pga den nämnda anlendingen ovan, datorn står oftast mörkare än skärmen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Detta kan vara en fantastisk feature i min mening. Då antar jag visserligen att det är enkelt att stänga av och tweaka som man vill ha det... men själva iden är riktigt bra.

Har använt ett program som heter f.lux ett bra tag nu, i princip gör det samma sak som den här featuren. Det ändrar färgtemperaturen på skärmen när solen går ner. Visst... när man först hör det låter det som en totalt onödig funktion, men det tar bara någon timme att vänja sig sen vill man aldrig vara utan. Mycket behagligare för ögonen när färgen på skärmen matchar belysningen.

Tycker mest det låter dumt att gå ifrån korrekt färgåtergivning...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tycker mest det låter dumt att gå ifrån korrekt färgåtergivning...

Korrekt och korrekt, beror ju helt på vad du gör. Sitter du och surfar eller spelar något så gör det ingen större skillnad, då är vad som är skönast för ögonen korrekt (iaf för mig). Behöver man redigera foton eller något liknande finns det en enkel knapp i f.lux som sätter tillbaka färgen till full i en timme. Antar det finns något liknande i Asus lösning.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att grafikkortet skulle gå sönder om man tog ut den i ljuset XD Som en klassisk vampyr som dör av solen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Helt onödig funktion. Ni skrev om någon skärm som också hade konstiga funktioner. Vart är världen på väg? Ska allt skötas automatiskt och inte manuellt? Får mig att börja tänka på filmen wall e

Permalänk
Medlem

Kör 50 % ljusstyrka och 54 % kontrast på min Samsung 245B precis vad jag läste i recension var korrekt färgätergivning och det passar bra i alla situationer tycker jag. Mycket bekvämare för ögonen också än 100 % på allt som vissa kör med. Bränner ju sönder ögonen känns det som =P (beror väl på skärm å sånt)

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Säger sig självt att detta kommer floppa. Ska man ha en ljussensor ska den sitta där den gör nytta - på skärmen.

Visa signatur

mvh

Permalänk

Har man led-ljus i datorn så blir det ju fel... Och sedan har väl ett chassi olika mycket hål så om det är ett helt slutet chassi (nästan iaf) så blir det alltid mörkt oavsett ljuset i rummet? wtf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Fullständigt onödigt

+1

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Haha jag tänker mig ett lan kompisen mittemot har ettt sådant grafikkort, och man har en ficklampa med sig... man kommer ju roa sig hela lanet med att lysa på sensorn med jämna mellanrum.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Det var ju en snygg kåpa på kylaren iaf.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Epic Fail !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Är det bara jag som alltid vill ha samma ljusstyrka samt kontrast oavsett rummets ljussken?

Permalänk

Jag kan tänka mig att det här är riktat mer mot företag än privatpersoner. Det finns mycket pengar att spara genom att minska strömförbrukningen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doggywrap
Jag kan tänka mig att det här är riktat mer mot företag än privatpersoner. Det finns mycket pengar att spara genom att minska strömförbrukningen.

Dom allra flesta företag som köper in burkar idag väljer inbyggd Gfx eftersom det drar minst ström. Vill dom ha arbetstationer så snackar vi andra kort och helt annat prestanda.
Kortet lämpar sig inte heller för CAD lr liknande så jag verkligen undrar vem har dom tänkt sig som kunder.
Typisk Asus att hitta på totalt onödiga "funktioner".

Visa signatur

Der Steppenwolf