Permalänk
Medlem

Compaq Mini 730EO minne

Köpte en Compaq Mini 730EO i dagarna och riktigt nöjd, samma hårdvara som i de andra nya netbooks typ för ett lägre pris och fungerar kanon med Linux, dock e jag lite sugen på att byta ut minnet, just nu e det 1GB minne och 2GB kostar bara några hundra.
Enligt specifikationen på Compaq Mini 730EO på HPs hemsida så klarar den bara 1GB men Intel Atom klarar 2GB och hårdvaran i datorn e exakt samma i som deras modeller som klarar 2GB, specifikationen verkar även lite osäker för enligt dem är grafikkortet 128MB delat max, men den gränsen försvann när jag tog bort Windows och la in Linux, det ökade då till 256MB vilket är det riktiga max för det chipet enligt Intel.
Därav e jag lite sugen på att köpa ett minne och slänga in 2GB och testa, tänkte dock fråga om någon testat det innan och vet om det går?
Eller om det e ett lås i BIOS som går att flasha bort med BIOS från en av de andra modellerna eller så?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tja! Har inget svar på din fråga tyvärr men är själv inne på att skaffa en 730EO och har precis samma funderingar. Rapportera gärna hur det gick om du testar med 2GB!

Permalänk
Medlem

Will do, riktigt mycket dator för pengarna om Intels satsning nu på Linux drivrutinerna kunde öka lite fart och ge mig felfria drivers vore jag glad haha
Ska bara hitta någon som kan ge mig öppet köp på dem, funtar på att åka in till komplett butiken i stan och se om jag kan få testa sätta i ett direkt och se vad som händer ^^ vore en riktigt nice uppgrade, visst kommer dra lite mer el men batteritiden på denna e riktigt bra för att bara ha 3celler, 3-4timmar aktivt användande (med cpu scaling såklart men iaf)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Will do, riktigt mycket dator för pengarna om Intels satsning nu på Linux drivrutinerna kunde öka lite fart och ge mig felfria drivers vore jag glad haha
Ska bara hitta någon som kan ge mig öppet köp på dem, funtar på att åka in till komplett butiken i stan och se om jag kan få testa sätta i ett direkt och se vad som händer ^^ vore en riktigt nice uppgrade, visst kommer dra lite mer el men batteritiden på denna e riktigt bra för att bara ha 3celler, 3-4timmar aktivt användande (med cpu scaling såklart men iaf)

Några frågor till dig som äger en Compaq mini:

1. Är fläkten igång hela tiden? Hur tyst är datorn?

2. Hur är batteritiden under vardaglig användning (surf osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Några frågor till dig som äger en Compaq mini:

1. Är fläkten igång hela tiden? Hur tyst är datorn?

2. Hur är batteritiden under vardaglig användning (surf osv)

1. Fläkten är igång mestadels, speciellt om du har sladden i för då blir datorn varmare men inte så farligt, går säkert att reglera den lite, min blir aldrig över 50grader iaf, utan sladden i går den mindre och blir svalare, ljudet är minimalt faktiskt, brukar ogilla fläktljud och reagera på det men denna e faktiskt ganska tyst även när fläkten går fullt, helt tyst blir den typ aldrig, som max låter den ungefär lika mycket som ett Wii (rent privat åsikt) så du har en referensram

2. Batteritiden för att surfa, om du scalar ner den till 800Mhz och har skärmen dämpad skulle jag gissa på att den kommer in runt 4½-5 timmar eller så optimistisk som jag är, normal batteri tid enligt mitt OS e 3timmar aktivt användande (och från erfarenhet så stämmer det väldigt bra, då e det film, msn, spel m.m. om vartannat och den kör på 1,6Ghz typ hela tiden) Laddningstiden när den är igång tycker jag e lite seg men iom att det är ett 3cells batteri gör den sjukt bra ifrån sig på batteritiden i min mening, går ju att köpa 6cells extra tror jag och det skulle ju då nästan dubbla tiden.

Efter några dagars användande e det enda som stör mig lite pekplattan som e lite ostabil, fungerar bra så men scrollen på den gör ibland att man trycker på saker ofrivilligt och högerknappen e lite bråkig ibland, iof ogillar pekplatta allmänt men iaf och låset för pekplattan e guld värt!
Utöver det fungerar den finnemang, skärmen e bra och att den har 92% tangentbord betyder mycket när man skriver mycket på den, i början känns tangenterna lite flimsiga men efter att ha knappat lite på dem blir de väldigt sköna och svarar snabbt.

För pengarna (just under 3000) tycker jag lätt att den är en av de mest prisvärda netbooks på marknaden just nu

Hoppas bara jag kan slänga in 2GB, som sagt verkar skumt om man inte kan det när systemet e exakt samma som andra som kör med 2GB ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Installerade just ett 2GB minne i min Compaq Mini 730EO och precis som med grafikminnet var det felaktiga specifikationer, datorn flyter på bra och registerar hela minnet utan problem och installationen e kanon lätt då minnesplatsen är lätt att komma åt på undersidan av datorn

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ferrat...

hur fick du upp luckan till minnet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matteros
Ferrat...

hur fick du upp luckan till minnet...

Jätte simpelt,
Ta ur batteriet
på den slidern som låser batteriet (inte den som "stutsar tbax på fjäder") ser du en liten [DD] (typ så ser den ut) markering, när du tagit bort batteriet ser du att under den slidern finns en liten plastbit med ett hål i, ta en liten sak och bara lätt dra ut den åt sidan så ska du se att luckan poppar upp jätte lätt.
Minnet e bara dra de små pinnarna som håller det lite åt sidan så ska de hoppa upp själv.

Säg till om du inte hittar så ska jag fixa bilder

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack Ferrat för snabbt svar...

Permalänk
Medlem

Lugnt Sitter och försöker få Guild Wars att flyta lite bättre på den bara ^^ så gör inte så mycket av värde

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag funderar på också på en Mini 730. Jag försöker bara hitta lite information om billaddare. Hittar ingen sådan. Någon som vet något om det? Vad står det för spänning ut på 230V laddaren?

Permalänk
Medlem

Output
19V 1,58A 30W

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att prestandan ökar märkbart med 2GB minne oxå, inte för spel m.m. så mycket direkt men att kunna göra flera saker samtidigt och inte vara begränsad till några få fönster innan det börjar ta på systemet.

T.ex. nu uppdatera jag guild wars, har flera msn fönster uppe, 10+ tabbar i FF m.m. och det flyter på riktigt bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

vad köpte du för minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvchs9
vad köpte du för minne?

Kingston 2GB SO-DIM 6400

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Minin 730EO

Hej alla,har också köpt en Mini730EO som jag har installerat Ubuntu på och är jätte nöjd.
Däremot så får jag inte ljudet att funka.Några tips?Jag är helt ny på Linux så ni får förklara tydligt
Kul att höra att det funka med 2g minne,funderat att testa det själv.Nu blir det ett 2g minne när jag får lön.

Permalänk
Medlem

Antar du kör Ubuntu Remix Netbook (dvs samma som jag) finns en snabb lätt lösning, problemet är att Ubuntu kör en lite äldre version av alsa och problemet är kännt, allt då måste göra för att fixa det är att uppdatera alsa.

Såhär gör du, öppna en terminal och skriv sedan

cd ~
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.20.tar....
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/alsa-lib-1.0.20.tar.bz2
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/utils/alsa-utils-1.0.20.tar.bz...

tar xjf alsa-driver-1.0.20.tar.bz2
tar xjf alsa-lib-1.0.20.tar.bz2
tar xjf alsa-utils-1.0.20.tar.bz2

cd alsa-driver-1.0.20
./configure --with-cards=hda-intel --with-kernel=/usr/src/linux-headers-$(uname -r)
make
sudo make install
cd ..

cd alsa-lib-1.0.20
./configure
make
sudo make install
cd ..

cd alsa-utils-1.0.20
./configure
make
sudo make install

Öppna sedan config filen
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

#Klistra in detta i slutet av den filen och spara
options snd-pcsp index=-2
alias snd-card-0 snd-hda-intel
alias sound-slot-0 snd-hda-intel
options snd-hda-intel model=dell-m4-1
options snd-hda-intel enable_msi=1

--- Nu ska ljudet fungera i högtalarna, ev måste du starta om datorn
Du måste göra detta varje gång som en ny kernel installeras tyvärr så länge som Ubuntu kör med en äldre alsa dock tar det bara några minuter

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej och tack!Jag kör inte med Ubuntu Remix Netbook jag kör med den fulla versionen av Ubuntu,men ska installera den nu,så ska jag testa dina instruktioner sen.

Permalänk
Medlem

Hej igen!Nu kör jag Ubuntu Remix Netbook och är ännu nöjdare ).Men som sagt var så är jag än så länge helt ny på Linux.Ska jag skriva in all den texten i följd?

Permalänk
Medlem

Den "fet" texten en rad i taget tills den e klar sedan nästa

Och sedan bara copy / paste på det som ska in i config filen, bara skriva om du har några problem

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Får ganska mycket felmeddelanden,ska det vara så?

anders@ZIVI:~$ cd ~
anders@ZIVI:~$ wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driv...-1.0.20.tar.bz2
--2009-07-17 15:33:55-- ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driv...-1.0.20.tar.bz2
=> `driv...-1.0.20.tar.bz2'
Slår upp ftp.alsa-project.org... 212.20.107.51
Ansluter till ftp.alsa-project.org|212.20.107.51|:21... ansluten.
Loggar in som anonymous... Inloggad!
==> SYST ... färdig. ==> PWD ... färdig.
==> TYPE I ... färdig. ==> CWD /pub ... färdig.
==> SIZE driv...-1.0.20.tar.bz2 ... färdig.
==> PASV ... färdig. ==> RETR driv...-1.0.20.tar.bz2 ...
Filen "driv...-1.0.20.tar.bz2" finns inte.

anders@ZIVI:~$ wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/...-1.0.20.tar.bz2
--2009-07-17 15:34:21-- ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/...-1.0.20.tar.bz2
=> `...-1.0.20.tar.bz2'
Slår upp ftp.alsa-project.org... 212.20.107.51
Ansluter till ftp.alsa-project.org|212.20.107.51|:21... ansluten.
Loggar in som anonymous... Inloggad!
==> SYST ... färdig. ==> PWD ... färdig.
==> TYPE I ... färdig. ==> CWD /pub/lib ... färdig.
==> SIZE ...-1.0.20.tar.bz2 ... färdig.
==> PASV ... färdig. ==> RETR ...-1.0.20.tar.bz2 ...
Filen "...-1.0.20.tar.bz2" finns inte.

anders@ZIVI:~$ wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/util...-1.0.20.tar.bz2
--2009-07-17 15:34:41-- ftp://ftp.alsa-project.org/pub/util...-1.0.20.tar.bz2
=> `util...-1.0.20.tar.bz2'
Slår upp ftp.alsa-project.org... 212.20.107.51
Ansluter till ftp.alsa-project.org|212.20.107.51|:21... ansluten.
Loggar in som anonymous... Inloggad!
==> SYST ... färdig. ==> PWD ... färdig.
==> TYPE I ... färdig. ==> CWD /pub ... färdig.
==> SIZE util...-1.0.20.tar.bz2 ... färdig.
==> PASV ... färdig. ==> RETR util...-1.0.20.tar.bz2 ...
Filen "util...-1.0.20.tar.bz2" finns inte.

anders@ZIVI:~$ tar xjf alsa-driver-1.0.20.tar.bz2
tar: alsa-driver-1.0.20.tar.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
anders@ZIVI:~$ tar xjf alsa-lib-1.0.20.tar.bz2
tar: alsa-lib-1.0.20.tar.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
anders@ZIVI:~$ tar xjf alsa-utils-1.0.20.tar.bz2
tar: alsa-utils-1.0.20.tar.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
anders@ZIVI:~$ cd alsa-driver-1.0.20
bash: cd: alsa-driver-1.0.20: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:~$ ./configure --with-cards=hda-intel --with-kernel=/usr/src/linux-headers-$(uname -r)
bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:~$ make
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.
anders@ZIVI:~$ sudo make install
[sudo] password for anders:
make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.
anders@ZIVI:~$ cd ..
anders@ZIVI:/home$ cd alsa-lib-1.0.20
bash: cd: alsa-lib-1.0.20: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:/home$ ./configure
bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:/home$ make
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.
anders@ZIVI:/home$ sudo make install
make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.
anders@ZIVI:/home$ cd ..
anders@ZIVI:/$ cd alsa-utils-1.0.20
bash: cd: alsa-utils-1.0.20: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:/$ ./configure
bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
anders@ZIVI:/$ make
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.
anders@ZIVI:/$ sudo make install
make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.
anders@ZIVI:/$

Permalänk
Medlem

ah jag har skrivit fel adress 2sec

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ah du har kopierat rakt av, adresserna måste du högerklicka och välja 2copy link location" det är forumet som e dumt och klipper av adressen i länken ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok,ska testa igen

Permalänk
Medlem

Nu har gjort det,men det funkar ändå inte

Permalänk
Medlem

Okej fick du fel meddelanden eller funkar inte ljudet?
Glömde säga att ALSA dumt nog e mutat per default, gå in i ljud inställningarna och höj och sänk lite på allt så du får bort den inställingen se omdet funkar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har varit in på ljudinställningar och det funkar inte.Har även varit in på volymkontrollen,förut hade jag flera spakar att välja på men nu finns där bara en master.

Permalänk
Medlem

högerklicka, klicka i och ur Mute, sedan högerklicka, gå in "open volume control" och se till att du har HDA Intel (Alsa mixer), tryck på preferences och klicka i alla grejer så får du alla gamla sliders tbax

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nej inget funkar.Fick det här felmeddelandet när jag försökte testa ljudet..
"gconfaudiosrc ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=chat: Kunde inte öppna ljudenheten för uppspelning."

Permalänk
Medlem

Har du en mic aktiv? kolla runt lite, verkar som att det problemet kommer ifrån mic

Enda lösningen jag hittat på det är att ändra fram och tbax lite på inställningarna så verkar det som att det ska kicka igång efter det och kanske en omstart

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood