Ny serie SSD-enheter från Corsair

Permalänk
Melding Plague

Ny serie SSD-enheter från Corsair

Minnestillverkaren Corsair lanserar en ny uppsättning SSD-enheter – denna gång med kontrollerkretsar från koreanska Indilinx.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ja! Priset på 32GB är lockande med den prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Ja! Priset på 32GB är lockande med den prestandan.

Jo, synd bara 32gig är alldeles för lite, får ju knappt plats med något spel efter man installerat OS

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Det var inte allt för farligt... kan de bara få ner priset lite till så kommer jag definitivt investera i en SSD när det är dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra prestanda för det priset. Frågan är om det verkligen stämmer!

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

När man kan få en SSD på 250 GB för under 1000-lappen så kan jag nog överväga det. 250 GB borde räcka till OS, spel och program.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Jo, synd bara 32gig är alldeles för lite, får ju knappt plats med något spel efter man installerat OS

Skulle vara skönt att slänga in en i en sådan här http://fit-pc2.com/wiki/index.php?title=Main_Page och ha som nettop

Permalänk
Medlem

de verkar ju dyrare än Intels G2 som kommer snart, så Corsair kommer säkert sänka priset ganska omgående (intels nya 80GB verkar hamna på ca 2300, samma som Corsair 64 GB)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

EDIT: iofs så är 2300 för Intel G2 prisjakts lägsta pris, så listpriset för intel är väl högre än för Corsair 64gb, men det ska ändå bli kul att se hur konkurrenterna svarar på Intels G2.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Samsung P128 känns intressantare. Snabbare på skrivhastigheter och en 500 hundring billigare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

32GB är för lite för Windows 7 x64... Nästan så 64GB är det också tycker jag. Beror på hur mycket man lägger på systemdisken. Själv har jag endast OS och program där.

Sen beror det på hur stor swapfil man har och om man kör med hibernate också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

var ju rätt fina siffror men iaf 50GB för Os'et är väl ett krav resterande film/musik mm kan man ha på gamla mekaniska diskar;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
När man kan få en SSD på 250 GB för under 1000-lappen så kan jag nog överväga det. 250 GB borde räcka till OS, spel och program.

Vad tusan installerar du för några program på din dator? Om du på fullaste allvar ens lyckas fylla nära 100GB med program på din dator så måse du installerat varenda liten toolbar och andra, rent ur sagt, pissprogram som följer med vissa "seriösa" program.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vad tusan installerar du för några program på din dator? Om du på fullaste allvar ens lyckas fylla nära 100GB med program på din dator så måse du installerat varenda liten toolbar och andra, rent ur sagt, pissprogram som följer med vissa "seriösa" program.

Han menar säkert det han skriver, "Spel och program", inte så svårt o fylla 100 gig med spel idag.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vad tusan installerar du för några program på din dator? Om du på fullaste allvar ens lyckas fylla nära 100GB med program på din dator så måse du installerat varenda liten toolbar och andra, rent ur sagt, pissprogram som följer med vissa "seriösa" program.

AoC tar 25GB, sen AoC testlive ytterligare 25-30GB. Lite extremfall, men ja du kanske inser vad dagens spel tar i utrymme.

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga att corsair kan slänga sig åt skogen nu när nya Intel g2 kommer när som helst.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
32GB är för lite för Windows 7 x64... Nästan så 64GB är det också tycker jag. Beror på hur mycket man lägger på systemdisken. Själv har jag endast OS och program där.

Sen beror det på hur stor swapfil man har och om man kör med hibernate också.

Det räcker med råge. Ingen använder en SSD som lagringsdisk.

/killself

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Det räcker med råge. Ingen använder en SSD som lagringsdisk.

/killself

nä, kanske inte som lagringsdisk, men om man inte har sina program & spel installerade på SSD-disken så försvinner en hel del av nyttan. Och då räcker inte 32 gb, och 64 gb funkar bara med ett mindre antal spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
slänga sig åt skogen

Nytt ordspråk.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

32 Gb räcker inte om man kör vista x64 ultimate iaf !! jag har inte ett enda spel installerat på min system disk eftersom jag har två andra diskar till det, men redan två veckor efter installation så nästan disken proppfull ..
Inte ens SP2 till vista gick att installera från windows update för det fattades plats ! efter att slängt allt i temp mapparna samt lite annat små tjafs gick det till slut, rekomenderar dock ändå minst 64Gb om man ska köra vista x64 eller windows 7

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
32 Gb räcker inte om man kör vista x64 ultimate iaf !! jag har inte ett enda spel installerat på min system disk eftersom jag har två andra diskar till det, men redan två veckor efter installation så nästan disken proppfull ..
Inte ens SP2 till vista gick att installera från windows update för det fattades plats ! efter att slängt allt i temp mapparna samt lite annat små tjafs gick det till slut, rekomenderar dock ändå minst 64Gb om man ska köra vista x64 eller windows 7

Med HDD spelar det mindre roll hur mycket utrymme operativsystemet tar upp, därför är det ett område som många gärna slarvar med. Med SSD däremot vill man optimera utrymmesanvändningen till fullo, därför rekommenderas...

http://www.vlite.net/

...med vilket det är fullt möjligt att få plats med Vista+program på en 16 GB disk, med god marginal, utan att tumma på några egentliga funktioner.

Det finns säkert gott om guider som beskriver hur man använder vLite, t.ex...

http://www.overclock.net/windows/357615-guide-minimize-vista-...

Windows är designat för stora HDDar, och installerar hellre mer än nödvändigt, allt för att användaren inte ska behöva sätta in installationsskivan om t.ex. en drivrutin behövs eller om man börjar använda en sällan använd funktion. Där finns mycket att rensa undan, hur många är det t.ex. som verkligen behöver flera hundra MB utav drivrutiner för skrivare (hur många är det som köper en ny skrivare och som inte får med en installationsskiva alt laddar ned den allra nyaste versionen från nätet?), hur många använder kinesiska språkpaketen, hur många använder talstödet, mfl mfl.

Även om vLite är speciellt användbart för SSD är det oxå en bra idé att använda det för vanliga HDDar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nytt ordspråk.

Haha, dagens skratt

Permalänk
Medlem

vilken Indilinx Barefoot controller har dem

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Det börjar snart bli dags att gå över till nästa paradigm inom lagringen. Fan vad bra det känns! Äntligen slippa allt oväsen, värmen och framförallt SEGHETEN som den gamla tidens mekaniska snurrdiskar stod för :]

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nytt ordspråk.

Egentligen är det ett talesätt, inte ett ordspråk. Men ja, nytt är det.

Tycker egentligen det är konstigt att det efter så lång tid inte har dykt upp någon disk som på riktigt kan påstås vara bättre än Intels första generation, hastigheter, accesstider och kontrollerkrestar inräknade. G2 verkar intressant, har inte hört om den förut. Börjar bli riktigt sugen på SSD men har fortfarande inte råd...

EDIT: Ok, så det är i princip samma diskar, fast billigare? Inte mig emot. 2200 är mer rimligt än det gamla priset på över 3000.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Egentligen är det ett talesätt, inte ett ordspråk. Men ja, nytt är det.

Snyggt! Jag väntade på den. Jag lär mig aldrig vilken som är vad.

Men ja. Racet är ju ner till en ssd på 100-200 GB som sitter i varenda dator. Särskilt laptops. Då får den ju inte avgöra 25% av priset på datorn.. Utan kanske pris 1500-2000:-
Sen när de väl nått dit, kan vi nog räkna med att priserna sjunker betydligt långsammare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan det bästa med SSDs är storlekarna. 32GB är precis lagom för en OS-disk. Jag blir så deppig varje gång jag ska ha ha en ny OS-disk och det enda som finns att välja på är 250GB+ ... sånt slöseri med lagring.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Brukar ändå alltid fylla upp resten med något annat, program och spel till exempel. Och du kan ju alltid partitionera den...

Själv tycker jag 32GB låter ganska lite för en systemdisk, trots att min windows-mapp egentligen bara är ungefär 13GB.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
32 Gb räcker inte om man kör vista x64 ultimate iaf !! jag har inte ett enda spel installerat på min system disk eftersom jag har två andra diskar till det, men redan två veckor efter installation så nästan disken proppfull ..
Inte ens SP2 till vista gick att installera från windows update för det fattades plats ! efter att slängt allt i temp mapparna samt lite annat små tjafs gick det till slut, rekomenderar dock ändå minst 64Gb om man ska köra vista x64 eller windows 7

Inaktivera systemåterställning så får du ca 5-20GB (i vissa fall upp till 100GB) mer ledigt utrymme.