Surf dator till grannen*ca 3000kr*

Permalänk

Surf dator till grannen*ca 3000kr*

HEj , jag har fått en beställning ifrån grannen:D Han är runt 50 år och har just nu för tillfället bara en windows 95 dator:down:. så nu på sistone så har han börjat kolla på nya stationära och bärbara datorer. Men i och med att hans budiet bara ligger runt 3000 så tror jag att det är en stationär dator han skall köpa för att få ut bästa möjliga prestanda;) Men så visade han mej dom datorerna han hade kollat på, och då sa jag till honom att jag kunde bygga en mycket bättre dator för dom pengarna.

Så jag gick hem och kollade på Inet:

Minne:4gb PC5300 Corsair VS,667Mhz 528kr

Processor: Intel dual core E5200 2,5Ghz 691kr

Moderkort:Gigabyte GA-G31m-ES2L 489kr

Grafikkort:Gigabyte Radeon HD4350 512mb HDMI 390kr

Chassi: Cooler Master Elite 341, svart 371kr

Nätaggregat:Ace RawDeal Plus 420W 299kr

Hårddisk:80GB seagate Barracuba 7200.10 sata II 379kr

DVD brännare: Samsung SH-S223B 22X DVD+RW DL 245kr
SATA Svart

Övrigt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0kr

___________
3392kr
Operativsystem har jag och sätta ihop datorn gör jag själv
Jag skulle ha satt in en link elr en bild men viste inte hur man gjorde:confused:

MEn Nu var frågan kan detta system fungera , asså stödjer moderkortet så mkt minne och så vidare. Och kan man få någon komponent som är billigare fast har samma prestanda?

Permalänk

lägg till en hundralapp å ta en större hårddisk, så du kan partionera systemdisken. ta helst en på minst 16MB cachminne.

Permalänk
Medlem

Vad ska han ha separat grafikkort till? Ett inbyggt duger alldeles utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

uhm.. vad gör du?

Det ska vara en surfdator och du stoppar in 4gb, tvåkärnig processor och grafikkort? Beroende på operativ så duger ju 1-1,5gb ram. Visst är det väl nästan bara två kärnor man kan välja idag men det går att få billigare och sen ett moderkort med inbyggd grafik. Sen tar du ett lite bättre nätagg. Inge Ace eller Xion eller nått sånt skit som kommer brinna efter några månader. Du får lite mer pengar när du gått efter mina tips, då kan du lägga det på nätagg.

Permalänk

https://www.inet.se/datorer/stationaera/asrock-nettop-ion-330...

Fixat och klart. Du behöver inte ens bygga åt han..

Permalänk
Medlem

Köp 800Mhz minnerna de är billigare än 667Mhz minnen

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem

skulle rekomender honom att köpa en bärbar istället, han kommer att njuta av det mycket mera, samt slippa massa kablar och hans tjocka skärm med mega låg upplösning...

lägg till en tusenlapp så får han en bärbar med 160gb hårddisk, 6-cell batteri(4timmar), 1366 x 768, ati 3200(klara blu-ray och enklare spel(bättre än inbyggt intel) och en enkel dator för okunniga, inge kablar(utom ström), BÄRBAR, samt att allt är i samma packet, garantin är från ett och samma företag
http://www.dustin.se/pd_5010315871.aspx

annars har hp en dator med samma spec, men lite snabbare minne(inget märkbart), annan upplösning 1280x800, samt n-draft, och smäre batteritid(enligt dustin 1h sämre)

men jag skulle ta compaqen(första länken) på grund av skärmen och batteritiden... men båda är bra köp, men framförallt det bästa för honom som inte vill krånga med kablar, och ända få mindre hårddisk mm...

och glöm inte, ifall ha ska ha en stationär så kommer han sitta kvar på sin gamla skärm, med lågupplösning

men tycker

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Själv skulle jag gått på nåt sånt här:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/asd.bmp

Kör på det integrerade grafikkortet. Med tanke på att han sitter på en Win 95 så lär ju han ju inte köpa ny dator på ett tag så 4gb ram känns ju bra med tanke på att det är så billigt. Sen ett nätagg från FSP istället då dem håller mycket högre kvalité än Ace. Osäker om han behöver DVD-brännaren dock?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk

@oZein: att ha en bärbar som huvuddator för en gammal person är inte att föredra. skärmen kommer inte på rätt höjd, tangentbordet är inte på rätt avstånd från kroppen. fläktar som låter uppe på bordet.

+ http://www.blocket.se/stockholm/Data_skarm_Samsung_syncmaster...

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

äh.. som jag sa tidigare.

Han vill inte ha en stor dator.. Skaffa https://www.inet.se/datorer/stationaera/asrock-nettop-ion-330... åt han bara. Liten, tyst och allt han behöver. Drar t.o.m lite ström.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
uhm.. vad gör du?

Det ska vara en surfdator och du stoppar in 4gb, tvåkärnig processor och grafikkort? Beroende på operativ så duger ju 1-1,5gb ram. Visst är det väl nästan bara två kärnor man kan välja idag men det går att få billigare och sen ett moderkort med inbyggd grafik. Sen tar du ett lite bättre nätagg. Inge Ace eller Xion eller nått sånt skit som kommer brinna efter några månader. Du får lite mer pengar när du gått efter mina tips, då kan du lägga det på nätagg.

http://pici.se/pictures/jtUWSHedn.jpg

Det ultimata Kör på det!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en 3k -dator

Lånar in mig i denna tråd.
Hittade denna som jag tycker verkar prisvärd, men fick rekommendationen att rådfråga er på Sweclockers då det verkade finnas så många vassa entusiaster här. Jag föredrar att köpa nytt, med garantier. Är inte en fantast av Blocket. Är detta bra komponenter?

3290:- spänn för detta.
( 22"-skärm och tb och sork har jag redan till min EEE901.)
Syftet med att köpa en till, leksak, är att friställa eee:n och att ha den nya, billiga datorn till surf, cs, musik och kolla på dvdfilm.

CPU: AMD ATHLON 64 X2 5050e
Moderkort: Asus M3N78-VM
Minne: Kingston 2GB 800MHz
Övrigt: 400W Nätdel, 640GB HDD, DVD-brännare

http://www.netonnet.se/?gclid=CLnO0--7j5kCFQpMtAodB1Cpag
P.S
Bor nära = ingen frakt.

Såg att det tidigare i tråden att det inte skulle vara någon bra ide´att köra med Xion´s nätagg och att dessa skulle stå i ljusan låga efter någon eller ett par månaders användande. Är det verkligen så illa och är det så knöligt att lösa det via garantin i så fall?

~FRID~

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk

hppazzo.

https://www.inet.se/datorer/stationaera/asrock-nettop-ion-330...

har mer kräm än den datorn du pekar på.
Den har en lite långsammare processor, men snabbare grafikkort.

lite som talar för är att den är mindre, drar mindre ström, bättre på spel.

Det som talar mot är halva hårddiskstorleken, max 4GB minne(om du nu ens kommer behöva det).

Permalänk

Billigast blir om du köper en stor dator och bygger den själv. Om jag utgår från ditt förslag och ändrar lite skulle det bli så här:

Minne: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2x1GB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5 293kr

Processor: Intel dual core E5200 2,5Ghz 691kr

Moderkort:Gigabyte GA-G31m-ES2L 489kr

Chassi: Cooler Master Elite 341, svart 371kr

Nätaggregat:Ace RawDeal Plus 420W 299kr

Hårddisk:80GB seagate Barracuba 7200.10 sata II 379kr

DVD brännare: Samsung SH-S223B 22X DVD+RW DL 245kr
SATA Svart

Övrigt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0kr

==2767kr

Grafikkort behövs ej då det finns inbyggt i moderkortet. Nu finns dessutom 250kr över för att skaffa större hårddisk om det behövs eller bättre chassi/kylning så den blir tyst och fin.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

intel gma 3100 på Moderkort:Gigabyte GA-G31m-ES2L 489kr. Kan på sin höjd spela starcraft med det.

Permalänk
Medlem

aja, alla "äldre" som saffat bärbar som jag känner vill aldrig skaffa en stationär igen, den det är mindre problem och att man kan sitta just vart som helst med det, men men

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Tycker att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530 ser bra ut, men den kanske låter mycket. Eller så vill han ha den där mindre lilla vita grejen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
intel gma 3100 på Moderkort:Gigabyte GA-G31m-ES2L 489kr. Kan på sin höjd spela starcraft med det.

Vad ska en 50-åring med ett spelgrafikkort till? Och dessutom var det en lögn, det klarar Warcraft 3, Starwars Republic Commando, GTA SA osv.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Tack för alla svaren!:D Tyckte att dom flesta alternativen var bra, men jag måste höra lite mer med grannen, alltdå vad han vill ha och så vidare.
Och som sagt han vill bara ha den som surf dator..;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
äh.. som jag sa tidigare.

Han vill inte ha en stor dator.. Skaffa https://www.inet.se/datorer/stationaera/asrock-nettop-ion-330... åt han bara. Liten, tyst och allt han behöver. Drar t.o.m lite ström.

+1

Den är fanimej jävligt snygg med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Vad ska en 50-åring med ett spelgrafikkort till? Och dessutom var det en lögn, det klarar Warcraft 3, Starwars Republic Commando, GTA SA osv.

Ja.. Gma3100 klarar av simplare spel på låga inställningar.

Däremot så kan det bli problem om det någon gång skulle vara aktuellt att spela upp film etc.
Barn, barnbarn och andra som kanske kommer förbi då och då.

Trodde folk förstod sarkasm och att enbart äldre spel kunde spelas och då oftast med låga inställningar.

wow t.ex med gma3100 fungerar inte bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamejonte
Tack för alla svaren!:D Tyckte att dom flesta alternativen var bra, men jag måste höra lite mer med grannen, alltdå vad han vill ha och så vidare.
Och som sagt han vill bara ha den som surf dator..;)

Den datorn som gäller är självklart den som länkades ovanför. En Atom 330 färdig. Den drar en 1/5 så mycket ström som en vanlig ATX dator, låter hälften och tar en 3dje del så mycket plats. Allt detta fasten den klarar av att spela upp 1080p film.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Lägg till en hårddisk av önskad storlek =

kickass!!

Man behöver inte så mycket RAM som vissa tror.
Själv sitter jag på en P4 och 1,5 GB gammalt långsamt RAM, men ändå brukar jag surfa med flera tabbar och multitaskar musik och lite annat smått och gått.
Det händer att jag konverterar i bakrunden också men det funkar hur bra som helst.

Permalänk

så.. är nyfiken.. vad sa grannen att han ville ha???

Permalänk

hehe,,;) han ville ha en stationär dator och han kunde tänka sig att lägga ut lite extra för att den skulle bli lite bättre så jag köpte en dual core procesor, 4gb minne, billigt grafikkort med hdmi, billigt(men hade fått bra ressentioner)nätaggregat ,320gb hårdisk och ett billigt chassi:D sen så hade pappa en 17*plattskärm som han inte använde, så han säljde den till grannen för 500kr. så han gick lite över budjeten och köpe en dator för 4000kr istället;) Som tack för jobbet jag hade gjort fick jag 1000kr XD.

Permalänk

alltså betalade han 5000kr samman lagt*

Permalänk
Medlem

Bra med 4gb minne så han kan surfa supersnabbt på aftonbladet sen!

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Din granne måste vara allmänt efterbliven. . .