Permalänk
Medlem

Html/css

Tja! jag försöker göra så att en div sträcker sig i mitten av sidan från toppen till botten m.h.a. css. Efter lite googlade så lyckades jag sy ihop den nödvändiga css koden för d.

problemet nu är att i IE så syns iframe ramen som har boder=0, konstigt?!?!
i FF däremot så sträcker sig inte div:en ända ner till botten :S:S why?

body { background:url(Images/bg-tile.jpg); background-repeat:repeat; background-position:center; text-align: center; margin:0; padding:0; } #Main { height: 100%; width: 1200px; margin: 0 auto; }

inne i Divn har jag en iframe:

<iframe align="left" id="Iframe" name="Iframe" src="home.html" width="100%" height="100%" style="background-color:#000000; border:none;" scrolling="no">

problemet verkar vara: height: 100%; om man sätter ett pixel värde på height så fungerar allt, annars så händer inget :S:S

suggestions?

tack på förhand
//Wic

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha en iframe i divn. Använd jQuery eller något för att loada content i divn från en html fil istället. Iframes är förlegat.

Permalänk
Medlem

Iframe är så himla mkt enklare än jQuerty/andra metoden. jag vill ba ladda en sida så att användaren ser den då han klickar på en button. d borde inte behövas nån javascript/php/annat.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
Tja! jag försöker göra så att en div sträcker sig i mitten av sidan från toppen till botten m.h.a. css. Efter lite googlade så lyckades jag sy ihop den nödvändiga css koden för d.

problemet nu är att i IE så syns iframe ramen som har boder=0, konstigt?!?!
i FF däremot så sträcker sig inte div:en ända ner till botten :S:S why?

body { background:url(Images/bg-tile.jpg); background-repeat:repeat; background-position:center; text-align: center; margin:0; padding:0; } #Main { height: 100%; width: 1200px; margin: 0 auto; }

inne i Divn har jag en iframe:

<iframe align="left" id="Iframe" name="Iframe" src="home.html" width="100%" height="100%" style="background-color:#000000; border:none;" scrolling="no">

problemet verkar vara: height: 100%; om man sätter ett pixel värde på height så fungerar allt, annars så händer inget :S:S

suggestions?

tack på förhand
//Wic

Det är nog bättre att göra på detta vis än att använda iframe... förutsatt att jag inte har missuppfattat vad du exakt ville ha.

.....

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title> </title> <style type="text/css" media="screen"> html { height: 100%; margin: 0px; padding: 0px; } body { margin: 0px; padding: 0px; height: 100%; } #main { margin: 0px auto; height: 100%; width: 800px; background-color: #CCC; } </style> </head> <body> <div id="main">Main</div> </body> </html>

Tricket är att den föregående objektet måste ha height 100% för att ditt nuvarande objekt ska kunna ha height 100%.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

O.o tackar!! d funkar fint fint!!

behöver man ställa html height = 100?!?! d ska man väll inte behöva göra? :S i IE så behöver man inte göra d...

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
O.o tackar!! d funkar fint fint!!

behöver man ställa html height = 100?!?! d ska man väll inte behöva göra? :S i IE så behöver man inte göra d...

Som standard så expanderar objekten 100% horisontellt, inte vertikalt. Det är IE som är speciellt och gör saker på sitt sätt.

Regeln är alltså att för att få ett objekt att vara 100% i höjdled så måste det förgående objektet också vara 100%.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Om ett element är ensamt inuti en <div> så är det <div>-elementet onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Som standard så expanderar objekten 100% horisontellt, inte vertikalt. Det är IE som är speciellt och gör saker på sitt sätt.

Regeln är alltså att för att få ett objekt att vara 100% i höjdled så måste det förgående objektet också vara 100%.

tack för förklaringen =D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Om ett element är ensamt inuti en <div> så är det <div>-elementet onödigt.

det är inte ensamt jag visade bara den nödvändiga koden

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com