Low Profile PCI-E-kort (lång fråga)

Permalänk
Medlem

Low Profile PCI-E-kort (lång fråga)

Min första postning här, tror jag. Första med det här kontot i varje fall. Jag har fått en Dell Optiplex GX620 som jag tänkte använda för att bokföra och kanske också spela spel på. I maskinen sitter dels nåt integrerat grafikkort, dels två Matrox-kort som med specialkabel (proprietär kontakt i grafikkortet, dubbla VGA i andra änden av kabeln) klarar av att driva två skärmar vardera. Totalt kan datorn alltså driva 4-5 skärmar. Men det är jag inte så intresserad av eftersom jag har alldeles för få skärmar. Jag skulle hellre ha ett grafikkort som klarar DX9c, eller närmare bestämt kan driva Fallout 3 i minst 1280x768 utan allt för trist framerate (mina krav är modesta -- jag nöjer mig i dagsläget att köra det på min laptop, en Macbook Pro som har ett NVidia 8600M GT med 512MB VRAM).

Läsaren kanske nu tycker att det finns massor av grafikkort för mig att välja på, men den som är riktigt uppmärksam (dvs har läst rubriken) och kan Dells produktsortiment förstår att jag dessutom har kravet att det ska vara ett low profile-kort. Det är nu jag behöver hjälp. Jag hittar fem kort på Webhallen och Dustin:

1. Asus Radeon HD 3450 256MB
2. Asus Radeon HD 3450 512 MB
3. Asus Radeon HD 4550 512 MB
4. Asus NVidia 9400 GT 512 MB
5. Asus NVidia 9400 GT 1GB

Jag är lite rostig på det här med spel-PC-hårdvara. Nummer 1 väljer jag nog bort pga för lite minne. Men hur är det med de andra? Vilka stöder DX 9 och vilket är snabbast? Dessutom, nedan följer systemkraven för Fallout 3. Var hamnar jag i grafikkortsprestanda om jag väljer det snabbaste av korten ovan (vilket det nu är)?

Minimum System Requirements:

* Windows XP/Vista
* 1GB System RAM (XP)/ 2GB System RAM (Vista)
* 2.4 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
* Direct X 9.0c compliant video card with 256MB RAM (NVIDIA 6800 or better/ATI X850 or better)

Recommended System Requirements:

* Intel Core 2 Duo processor
* 2 GB System RAM
* NvidiaDirect X 9.0c compliant video card with 512MB RAM (NVIDIA 8800 series, ATI 3800 series)
* Supported Video Card Chipsets:

o NVIDIA GeForce 200 series
o NVIDIA Geforce 9800 series
o NVIDIA Geforce 9600 series
o NVIDIA Geforce 8800 series
o NVIDIA Geforce 8600 series
o NVIDIA Geforce 8500 series
o NVIDIA Geforce 8400 series
o NVIDIA Geforce 7900 series
o NVIDIA Geforce 7800 series
o NVIDIA Geforce 7600 series
o NVIDIA Geforce 7300 series
o NVIDIA GeForce 6800 series
o ATI HD 4800 series
o ATI HD 4600 series
o ATI HD 3800 series
o ATI HD 3600 series
o ATI HD 3400 series
o ATI HD 2900 series
o ATI HD 2600 series
o ATI HD 2400 series
o ATI X1900 series
o ATI X1800 series
o ATI X1600 series
o ATI X1300 series
o ATI X850 series

Permalänk
Medlem

Fallout 3 är i min erfarenhet ett ganska lättdrivet spel, det behövs inget highend kort för att köra det relativt i höga inställningar.

9400gt och HD34xx tycker jag du ska skrota på en gång, HD4550 lär nog bjuda på bra mycket mera prestanda.

Det är nog bra lite bättre prestanda i HD4550 än ett 8600gt skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Nvidia 9500GT är också ett alternativ. Det kortet är betydligt snabbare än ett 9400GT.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392033

Du behöver köpa till ett lågprofil-bracket om du inte vill böja och klippa orginal-plåten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325783

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

du kan få köpa mitt 8800gt som sitter min andra dumbukr. den är singleslot har ja för mig relativt tyst oxå! inhandlades januari 2008 vilket innebär att jag ej har kartong eller kvitto

http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf8/8800gt.htm sånt har jag:)

Permalänk

4550 har en tendens att bli ganska så varamt i en trång burk (som dells egna lösningar oftast är.) Dessutom brukar ju dell enbart använda den enda utluftsfläkten i sina små burkar till att dra ut luften från processorn, inte resten..

Dock håller jag med om att 4550 är den bästa lösningen.

Visa signatur

Main;| Antec Sonata III | MSI X38 Diamond | E6750 G0 @ 3,65 | Arctic Cooling Freezer | ASUS EAH4850 | 2x2 Kingston HyperX DDR3 1600 | Vista Ultimate x64 |

Media;| ASUS E35M1-M | E350 @ 1,8 | 2x2 Corsair XMS 1333 | ASUS EAH 5450 | Media Portal 1.2.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
du kan få köpa mitt 8800gt som sitter min andra dumbukr. den är singleslot har ja för mig relativt tyst oxå! inhandlades januari 2008 vilket innebär att jag ej har kartong eller kvitto

http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf8/8800gt.htm sånt har jag:)

Du kanske missade det faktum att han behöver ett lågprofilskort?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Följdfråga: hur är 9500GT jämfört med 4550HD prestanda mässigt? Och med tanke på kommentaren om värmeutveckling, vilket av dem kan tänkas vara svalast? Jag tror det är precis så som heartland antyder: att det sitter en kåpa över processorn i min Optiplex, som gör att fläkten i datorn nog mestadels kyler processorn och gör mycket mindre för PCI-E-sloten...

@eat_me: obs att jag dessutom har ett 8600 M GT, dvs mobilversionen. Om 4550 slår ett vanligt 8600 GT bör det spöa mobilversionen med hästlängder.

Finns det f.ö. nån guide till nummerserierna på de olika korten? Är ett 9400 snabbare eller långsammare än ett 8800, t.ex.? Eller betyder siffrorna inget särskilt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tageborg

Finns det f.ö. nån guide till nummerserierna på de olika korten? Är ett 9400 snabbare eller långsammare än ett 8800, t.ex.? Eller betyder siffrorna inget särskilt?

9400 och 9500är mycket sämre än 8800gt 9600gt är ca 15% efter. 9800gt är exakt sammakort. Dom gjorde bara en liten ommärkning. (några få har dock lite modifierad kärna.)
Man kan tyvär inte gå efter hur högt nummret är när det gäller dessa serier.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Här har du alla 9500GT och HD4550 lågprofil grafikkort som jag hittade på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=350328,359332,393294,362...

På Komplett så ser du vilka brackets som följer med kortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426714

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tageborg

Finns det f.ö. nån guide till nummerserierna på de olika korten? Är ett 9400 snabbare eller långsammare än ett 8800, t.ex.? Eller betyder siffrorna inget särskilt?

Tanken är att den första siffran anger grafikkortsgeneration för aktuell tillverkare och den andra siffran i modellnumret anger varnågonstans i serien som kortet befinner sig prestandamässigt.
Ofta så presterar ett kort i en senare generation med en andrasiffra som är ett hack läger, nästan lika bra (ofta något sämre, men ibland något bättre) som ett ur en tidigare generation med ett hack högre siffra.
T.ex. 9600GT vs 8800GT, där 9600GT presterar snäppet sämre än 8800GT. Tyvärr har Nvidia varit ovanligt röriga på sistone och döpt om och namngivit kort lite knepigt. 9800GT är t.ex. i princip samma kort som 8800GT.

Men av HD4550 och 9500GT, så verkar 9500GT prestera bäst:
http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1819_1.html

9500GT presterar också bättre än gamla 8600GT och i nyare spel t.o.m. bättre än 8600GTS.
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9500_gt_pe...

Så ett lowprofile 9500GT verkar vara ett bra val, då det är det bästa kort jag hittat i low-profile utförande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack, WrongTarget. Nu gick jag tyvärr och beställde ett 4550 ändå, för det var billigare. Jag blev snål där i sista minuten, helt enkelt. Hoppas inte att 4550 både är långsammare OCH varmare.

Jag får väl byta upp mig lita annars, när snålheten släppt. Jag är verkligen en casual gamer dock, så jag kanske klarar mig bra med 4550.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tageborg
Tack, WrongTarget. Nu gick jag tyvärr och beställde ett 4550 ändå, för det var billigare. Jag blev snål där i sista minuten, helt enkelt. Hoppas inte att 4550 både är långsammare OCH varmare.

Jag får väl byta upp mig lita annars, när snålheten släppt. Jag är verkligen en casual gamer dock, så jag kanske klarar mig bra med 4550.

Nej att det är varmare behöver du inte bekymra dig om, då HD4550 är riktigt effektsnålt och avger mindre än 20W under last i 3D.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vill du jämföra grafikkort kan jag tipsa om att Tom's hardware har bra listor.
Dock så brukar det vara lite svårt att hitta(navigera) till just denna tabell.

http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-graphics,review-...

/S

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar!

Jag har installerat mitt 4550 och det fungerar utmärkt; Fallout 3 flyter minst lika bra som på min bärbara, trots sämre processor i den stationära. Enda problemet var väl att LP-bracketen för VGA-utgången inte går att montera. Eller jo, det gör den, men sladden från grafikkortet till hålet för VGA-porten i extra-bracketen räcker inte från kortet till den plats där jag kan montera bracketen. Ingen stor förlust dock. Analog utgång känns väldigt 90-tal och vill jag ha dubbla skrämar har jag en ledig HDMI-utgång på kortet också.

Permalänk
Medlem

hd3450 512 mb är föv ett ganska bra kort om man klockar skiten ur den

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ares, jag har en mini-desktoplåda med en fläkt som egentligen bara kyler processorn. Överklockning verkar ganska meckigt också -- man måste väl hålla reda på temperaturer och sånt?

Dessutom kanske jag ska understryka att jag slutat meka med datorerna. Orkar inte mixtra längre, så jag köper märkesdatorer och låter det vara så. Senast jag överklockade nåt var när jag skrämde upp mitt Tseng Labs ET 4000 (om jag minns rätt) genom att överklocka ISA-bussen från 8 komma nåt MHz till nästan 9 MHz. Kortet exploderade efter nån månad och det enda jag hade att ersätta det med tills jag fick studiemedlen påföljande gång var ett HGA-kort (återigen om jag minns rätt) som verkligen sög -- inga färger utom grönt, typ. Ger det en antydan om ålder på mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tageborg
Ares, jag har en mini-desktoplåda med en fläkt som egentligen bara kyler processorn. Överklockning verkar ganska meckigt också -- man måste väl hålla reda på temperaturer och sånt?

Dessutom kanske jag ska understryka att jag slutat meka med datorerna. Orkar inte mixtra längre, så jag köper märkesdatorer och låter det vara så. Senast jag överklockade nåt var när jag skrämde upp mitt Tseng Labs ET 4000 (om jag minns rätt) genom att överklocka ISA-bussen från 8 komma nåt MHz till nästan 9 MHz. Kortet exploderade efter nån månad och det enda jag hade att ersätta det med tills jag fick studiemedlen påföljande gång var ett HGA-kort (återigen om jag minns rätt) som verkligen sög -- inga färger utom grönt, typ. Ger det en antydan om ålder på mig?

Skön post.
Jag vill hoppa in i tråden nu när den ändå är aktiv och säga att jag också letat efter bra low-profile-kort och hittat såväl 4770 som 9800.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

För alla som vill veta vad HGA grafikkort är kan läsa här http://home.areteadsl.se/~u1001193/Daft/Teknik/grafik.htm

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tageborg
Ares, jag har en mini-desktoplåda med en fläkt som egentligen bara kyler processorn. Överklockning verkar ganska meckigt också -- man måste väl hålla reda på temperaturer och sånt?

Dessutom kanske jag ska understryka att jag slutat meka med datorerna. Orkar inte mixtra längre, så jag köper märkesdatorer och låter det vara så. Senast jag överklockade nåt var när jag skrämde upp mitt Tseng Labs ET 4000 (om jag minns rätt) genom att överklocka ISA-bussen från 8 komma nåt MHz till nästan 9 MHz. Kortet exploderade efter nån månad och det enda jag hade att ersätta det med tills jag fick studiemedlen påföljande gång var ett HGA-kort (återigen om jag minns rätt) som verkligen sög -- inga färger utom grönt, typ. Ger det en antydan om ålder på mig?

catalyst control center gör jobbet åt dig. du tryckar på auto tune och den överklockas automatiskt, dock långt ifrån max. tempsen blir helt okej. iaf på min men det är skillnad på mini-desktop och miditower.
men får du ens plats med ett grafikkort (även lågprofil) i en sån låda?

förövrigt så har jag ingen aning om överklockningen du pratar om... e bara 93:a vad var det föv, tidigt 80-tal va? sitter själv och leker med en tandy 200 då och då. vilket monster, 2.4 mhz och 19560 byte(!) minne. dock har den dubbla skrivbord, nåt som inte ens windows xp hade! grym liten maskin.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ares, så gammal är jag inte, men du var inte född när jag sprängde mitt Tseng Labs 4k. Måste ha varit hösten 92 som det hände, när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

jag menade datorn är från tidigt 80-tal. 8-9 mhz var ett tag sen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Skön post.
Jag vill hoppa in i tråden nu när den ändå är aktiv och säga att jag också letat efter bra low-profile-kort och hittat såväl 4770 som 9800.

Är du riktigt säker på att de var low-pofile? Jag har hittills inte sett ett HD4770 eller 9800GT som har tillräckligt liten PCB för att kunna fungera som low-profile kort (inte ens av HD4670, som skulle vara en mycket troligare kandidat än de två nämnda korten då det drar mindre effekt). Du råkar inte ha några länkar?

Edit: Hittade en nyhet från december 2008 om att Sparkle skulle släppa 9600GT och 9800GT som Low Profile, men har inte lyckats hitta någon som säljer korten ännu.

Edit igen: Hittade efter en del letande en återförsäljare som har Sparkle's 9600GT och 9800GT i low-profileutförande (SX96GT512D3L-NM och SX98GT512D3L-NM ):
http://www.sekvencia.se/CBB.aspx?q=b:889;pl:1
Har dock aldrig hört talas om företaget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag menade datorn är från tidigt 80-tal. 8-9 mhz var ett tag sen.

Nä, datorn var en 33MHz 486DX. Eller möjligen en 20 MHz 386SX. Det var ISA-bussen (alltså bussen för instickskort, som PCI) som gick i cirka 8 MHz. Det här var alltså innan ens VESA-bussen fanns.

Permalänk

Hoppar in här lite eftersom jag undrar om Radeon HD4550 passar som ett HTPC grafikkort?

Tänkte eftersom jag funderar på en HTPC och då kommer ju givetvis frågan om kortet klarar av 1080p?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Är du riktigt säker på att de var low-pofile? Jag har hittills inte sett ett HD4770 eller 9800GT som har tillräckligt liten PCB för att kunna fungera som low-profile kort (inte ens av HD4670, som skulle vara en mycket troligare kandidat än de två nämnda korten då det drar mindre effekt). Du råkar inte ha några länkar?

Hmm. Det var några veckor sen. Men nu blev jag osäker om det kanske var 4670 jag såg.. Troligtvis så var det det. Men jag har ingen länk tyvärr.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Hoppar in här lite eftersom jag undrar om Radeon HD4550 passar som ett HTPC grafikkort?

Tänkte eftersom jag funderar på en HTPC och då kommer ju givetvis frågan om kortet klarar av 1080p?

Den passar perfekt till 1080P Kör den själv på en HP DC7100 SFF

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera galaxy 9600GT(low profile) http://www.pcper.com/article.php?aid=709

men den går bara att köpa på amerikanska sidor.

Annars så ska du nog köpa powercolor 4650(low profile).
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449924