Varför kan de inte göra moderkort rätt?

Permalänk
Avstängd

Varför kan de inte göra moderkort rätt?

Varför kan dom inte göra rätt när dom gör ett moderkort?

  • Inget IEEE 1394 "FireWire". Då undviker man att betala royalty kostnader och drar ner kostnaden.

  • Inget Nvidia SLI, så undviker man royalty kostnader. Använd CrossFire istället.

  • Använd BIOS krets med stort lagringsutrymme. 16 megabit eller 8 megabyte eller nåt.

  • Stöd för coreboot.

  • Stöd för senaste ACPI 4.0, SMBIOS 2.6.1, AHCI 1.3, etc.

  • Ingen extra Marvell/JMicron/whatever krets för PATA. Drar ner kostnaden. Färre kretsar.

  • Hög kvalité solida kondensatorer.

  • Extra tjockt lager koppar i PCB.

  • Undvik att dra data lines för audio nära hög bandbredd interfaces som nätverk.

  • Digital VRM spännigsjox.

  • 7.1 ljud med bra DSP och bra DAC. Optisk/digital utgång.

  • Slopa PS/2, man kan använda USB tangentbord/mus.

  • Slopa serie och parallell portarna. Om inte helt, så iaf från I/O plate.

  • Slopa ISA bussen helt och hållet. Jo, ISA finns kvar gömt där under även om du inte har några ISA slots.

  • Överväga att kanske slopa hela Super I/O kretsen.

  • ESD-skyddade portar.

Riktigt dåligt att Award BIOS inte har device enumeration. Bra att iaf AMI BIOS har det.

Permalänk
Avstängd

och dom skulle göra detta för att???

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

http://www.sweclockers.com/tavling/31-asus_semestertvling_200...
Ur welcome, skriv där. Då kan du vinna en dator tillochmed.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
och dom skulle göra detta för att???

För att då skulle moderkortet bli bättre.
Billigare, pålitligare, stabilare.

Permalänk

Vissa behöver SLI

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk

Skillnaden i pris skulle ju bli marginell med dina förslag.
Mer koppar+ bättre komponenter= högre kostnader!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Visste inte om jag skulle ta det på allvar eller om du var ett troll. Men ser ingen mening med större delen av ändringarna är marknadssynpunkt. Att slopa SLI till förmån för Crossfire gör moderkortet mindre attraktivt för många och minskar kundkretsen rejält. Att skippa Firewire när USB inte är en adekvat lösning är väldigt dumt, Firewire än fortfarande något som används. Åter igen minskad kundkrets.

Gällande ljudet kan du nog glömma de lösningarna, skulle kosta för mycket och dra upp priset du är så rädd om. Du kan inte förvänta dig att 'rätt' för dig är rätt för 99.99% av folket där ute, för det är det inte. Ett moderkort som är bättre för dig, åt hellskotta för många andra.

Oavsett så skulle jag gärna vilja se ett entusiastkort där de skippar PS/2, seriella portar, P-ATA, Ljudkort etc.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Vissa behöver SLI

Sant.
Men de allra flesta behöver det inte. Det är en väldigt liten minoritet som behöver SLI.
CrossFire kan implementeras royalty-fritt. SLI måste man däremot betala royalty till Nvidia, dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Skillnaden i pris skulle ju bli marginell med dina förslag.
Mer koppar+ bättre komponenter= högre kostnader!

Jo, kanske. Fast då skulle man iaf kunna få ett high-end kort till mid-end pris kanske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Men ser ingen mening med större delen av ändringarna är marknadssynpunkt. Att slopa SLI till förmån för Crossfire gör moderkortet mindre attraktivt för många och minskar kundkretsen rejält.

Då sparar man pengar genom att använda CrossFire istället för SLI, då man slipper behöva betala royalties.
De allra flesta använder ju varken CrossFire eller SLI ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Att skippa Firewire när USB inte är en adekvat lösning är väldigt dumt, Firewire än fortfarande något som används. Åter igen minskad kundkrets.

FireWire är snabbare än USB, men jag tycker ändå att USB är an adekvat lösning för det mesta.
FireWire är mycket mindre spritt och populärt än USB, jag tror inte folk använder FireWire så mycket.
Behöver dem de, så kan de köpa ett FireWire expansionskort.
Flesta behöver eller använder inte FireWire.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Oavsett så skulle jag gärna vilja se ett entusiastkort där de skippar PS/2, seriella portar, P-ATA, Ljudkort etc.

Jo, bli av med dem vore skönt. Men tycker man kan ha kvar ljudkortet, då de flesta ändå nöjer sig med det integrerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Men tycker man kan ha kvar ljudkortet, då de flesta ändå nöjer sig med det integrerade. [/B]

Ja, och kör man digitalt så är det absolut ingen mening att köra med något annat än det integrerade. Det är musikproducenter som behöver ljudkort.

Permalänk
Medlem

En del av sakerna skulle ju vara bra, själv så retar jag mig nått oerhört på att det finns floppy och pata kontrollers och kontakter, på nya moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
En del av sakerna skulle ju vara bra, själv så retar jag mig nått oerhört på att det finns floppy och pata kontrollers och kontakter, på nya moderkort.

Jupp, jag tycker dom är ganska onödiga. Har inte använt floppy eller PATA på flera år nu...
Tar man bort dem, så blir det mindre komponenter. Kanske billigare, mindre ström, snabbare POST, mindre grejer som kan gå sönder eller spöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Ja, och kör man digitalt så är det absolut ingen mening att köra med något annat än det integrerade. Det är musikproducenter som behöver ljudkort.

Och folk som lyssnar på musik och inte vill köpa en DAC för flera tusen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Och folk som lyssnar på musik och inte vill köpa en DAC för flera tusen.

Folk som lyssnar på musik vill ha en bra förstärkare.

Permalänk

Jag använder mig faktiskt av både Pata och floppy kontakterna på mitt moderkort.
Pata använder jag bara till min brännare som har hängt med sen början.
och floppy har jag faktiskt medvetet valt till då diverse program jag använder (Northon Ghost) använder sig av floppy. gör det hela supersmidigt.

Men jag håller med om att Pata skulle kunna fasas ut under 1-2 år. borta till 2010 skulle vara bra.
Floppy vill jag dock ha.

Kanske koppla floppy till Sata på något finurligt sätt

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Va sjutton ska du med floppy till när det finns usb-stickor

Permalänk
Medlem

tror inte jag floppat på 5-6år,blev frustrerande när idiot xp ville ha sata drivers på floppy.vafan e det för skit,alla har inte floppy fler har nog en cdläsare,då xpskivan ligger på cd.fick börja ringa upp kompisar (har ni en floppy från stenåldern jag kan få låna)

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Eller fixat en xp-skiva som satadrivarna finns på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Jag använder mig faktiskt av både Pata och floppy kontakterna på mitt moderkort.
Pata använder jag bara till min brännare som har hängt med sen början.
och floppy har jag faktiskt medvetet valt till då diverse program jag använder (Northon Ghost) använder sig av floppy. gör det hela supersmidigt.

Men jag håller med om att Pata skulle kunna fasas ut under 1-2 år. borta till 2010 skulle vara bra.
Floppy vill jag dock ha.

Kanske koppla floppy till Sata på något finurligt sätt

Floppy kan man klara sig utan redan idag med lite meck. Det går att lösa det mesta med USB-sticka alt. en CD (även Ghost). Men mjukvarutillverkarna borde satsa ännu hårdare på förbättrat USB-stöd och lättare varianter för att få bootbara USB-stickor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan kan man ju som konsument redan välja bort vissa saker tex inte bry sig om att köpa mobos med SLI.
Sedan kan jag ju undra, göra mobos rätt? För vem? Dig kanske?! Nu är ju inte världen så enkel att alla har de allra senaste grejerna, så då är det ju inte "rätt" för dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ljudkort på moderkortet? Varför? Att integrera ljudkretsar på ett kretskort som också levererar spänning, ström och som blandar in höga frekvenser är bara dumt.

Skulle vara fint om de satsade pengar på ett avskalat moderkort som är optimerat för överklockning utan 12 SATA portar, IDE-portar, ljudkort, firewire, 12USB portar och SLI.
Särskilt för ett attraktivt pris för runt 1000kr.

Vem vill köpa moderkort för över 3000kr med så många faktorer som kan störa ut en bra överklockning ifall det finns bra, billiga rena överklockningsbrädor?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Folk som lyssnar på musik vill ha en bra förstärkare.

... Och ett bra ljudkort som komplement till förstärkaren såklart om man inte kör en riktig DAC. Nu talade signalkälla snarare än kringrustningen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
... Och ett bra ljudkort som komplement till förstärkaren såklart om man inte kör en riktig DAC. Nu talade signalkälla snarare än kringrustningen.

Så det räcker inte med förstärkarens DAC?
Och vad ljudkortet har för DAC, spelar det ens någon roll när man kör ut ljudet digitalt från datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Så det räcker inte med förstärkarens DAC?
Och vad ljudkortet har för DAC, spelar det ens någon roll när man kör ut ljudet digitalt från datorn?

Varför i hela världens namn skulle jag vilja ha förstärkarens DAC? Inte så att de flesta vettiga 2-kanalare har någon DAC inkörd direkt ändå.
Vem säger att alla kör digitalt ut för musik? Speciellt då det finns såpass bra ljudkort för stereolyssning idag att de konkurrerar väl med de billigare DACarna och för det mesta lätt utkonkurrerar de lösningar som sitter i billigare stärkare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Varför i hela världens namn skulle jag vilja ha förstärkarens DAC? Inte så att de flesta vettiga 2-kanalare har någon DAC inkörd direkt ändå.
Vem säger att alla kör digitalt ut för musik? Speciellt då det finns såpass bra ljudkort för stereolyssning idag att de konkurrerar väl med de billigare DACarna och för det mesta lätt utkonkurrerar de lösningar som sitter i billigare stärkare.

Jag anser iaf att min HK-receiver funkar som DAC.

Fast lite sugen blir jag på att köpa ett ASUS-kort bara för att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Jag anser iaf att min HK-receiver funkar som DAC.

Den funkar, men det är en av de få på marknaden som har funktionen. Jag tror inte alla springer och köper en HK 3490 direkt.

Du förstår min poäng?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Börjar blicka bakåt i tiden nu. Mitt sista moderkort där ljudkort och nätverkskort saknades vart ett Intel moderkort med RAMBUS minnen på. De va tider de.

Jag kan hålla med om vissa grejer. Bort med Floppy och PATA. FireWire skulle kunna skickas med som en PCI plåt eller liknande. Även ljudkort kan skickas med som ett löst kort. Några bättre moderkort har den lösningen då de blr mindre störningar.
SLI och CrossFire stöd som standard hade suttit fint.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.